Jolana Nováková, redaktorka MF DNES

Jolana Nováková, redaktorka MF DNES | foto: Jan Zátorský, MAFRA

Glosa: Chování obchodního štěklouna a naše maminky

  • 92
U vrátek nám zazvonili dva chlapci. A prý: „Dobrý den, pracujeme pro energetickou společnost. Rádi bychom viděli vaše faktury za elektřinu, abychom vám je mohli zkontrolovat.“

Znělo to sice neobratně, ale zatím docela slušně. Takže manžel ve stejném duchu odpověděl: „Děkujeme, my máme dodavatele energie vyřešeného a nechceme ho měnit.“ Až dosud ve vší zdvořilosti.

Jenomže v tu chvíli si mladík vzpomněl na to, co mu nalili do mysli na školení, a začal pokřikovat. Že je tu, aby nám pomohl ušetřit. Že stačí jen přinést poslední fakturu, ať pro ni dojdeme, že ji zkontroluje. Že s jeho pomocí ušetříme tisíce za rok.

Když jsme se stále tvářili, že o jeho služby nemáme zájem, zakončil svůj projev lehce hysterickou větou o tom, že on tu dělá svou práci a my mu v tom bráníme. Myslím, že kdyby na zahradě nervózně nepobíhal pes, odvážil by se mladík i za vrátka. Vypadal odhodlaně, chtěl nám pomoci i proti naší vůli. Už to nebylo zdvořilé.

A co s tím mají společného maminky?

Když se jim stane něco podobného, neumějí říci ne. Mají pocit, že přišel někdo úřední a že je třeba mu vyhovět. Dojdou pro fakturu, pečlivě přikyvují a podepíší novou smlouvu. Moje maminka se takhle těšila na velikou slevu deset procent. Ona myslela, že z toho, co platí, ve skutečnosti šlo o slevu z dodané silové elektřiny. Vzhledem k tomu, že bydlí v bytě a elektřinou netopí ani neohřívá vodu, byla ta úspora ve výsledku 65 korun za rok. No, mohlo to dopadnout i hůř.