Telefon, komunikace

Telefon, komunikace | foto: Profimedia.cz

GSM banking v praxi: jak vypadá?

Jak vypadají menu GSM Bankingu u jednotlivých bank? Lze říci, že jsou si značně podobné. Podle množství nabízených funkcí se samozřejmě liší počet zobrazených položek a podpoložek, ovšem základ zůstává vždy stejný.

Zjištění zůstatku je jednoduché, stejně jako zjišťování různých informací. Zadávání tuzemského příkazu k úhradě si také osvojí po chvíli také každý. U služeb, kde tápete, co do předdefinovaných polí doplnit (trvalé příkaz, termínované vklady apod.), je vhodné použít manuály, které dostanete při zřizování služby v bance a které lze stáhnout i z internetu. K dispozici jsou na internetových stránkách většiny bank i DEMO verze produktů – pokud si chcete udělat představu o tom, jak aplikace či jednotlivá transakce vypadá, můžete si zkusit ovládat službu „nanečisto“.

Jak probíhá příkaz k úhradě?

Do polí vyplníte číslo účtu odesílatele, příjemce, kód banky, zasílanou částku a příp. měnu, příslušné symboly (konstantní, variabilní či specifický) a datum splatnosti v příslušném formátu. Po odeslání vám přijde potvrzující SMS o zaslání transakce. V případě, že vyplněný příkaz obsahuje chybu, obdržíte zprávu v tomto smyslu. Mezi aplikacemi přitom existují rozdíly v tom, jak je vyplňování polí „uživatelsky přívětivé“. Zatímco někde konstantní symbol v souladu s vyhláškou ČNB nepatří mezi povinné údaje a pokud nevyplníte datum splatnosti, doplní se nejbližší možný termín, jinde tyto položky povinné jsou a při nevyplnění vám banka pošle SMS, že zpráva byla ve špatném tvaru (s konkretizací příčiny). Musíte tedy poslat SMS s platbou znovu, čímž utrácíte čas i peníze.

V souvislostí s dostupností služeb je vhodné zmínit, že banka dle obchodních podmínek nezodpovídá za neprovedení transakce či nedostupnost služeb, které bylo způsobeno příčinami mimo její kontrolu – podobně jako při výpadku dodávky elektrické energie u internetbankingu). Pokud tedy nemáte signál a platební příkaz není doručen, musíte se obrátit na svého operátora.


Je vhodné dobře prostudovat manuál i z toho důvodu, že překvapivě ne všechny služby, které v menu svého telefonu vidíte, musí být aktuálně přístupné – například služby odvolání tuzemského příkazu, která není příliš obvyklá, v některých aplikacích v menu figuruje, ačkoliv není bankou podporována.

popisekUPC PŘINÁŠÍ TVRDOU KONKURENCI
pro Telecom: vyděláte na tom?

Odkazy na DEMA:

  • ČS - http://www.csas.cz/stat/csie/gsm/gsm_flash_home2.html
  • ČSOB - http://www.csob.cz/eb/clanek.asp?prmKod=EB20.10.10&a=0
  • eBanka - N/A
  • GE Money Bank - http://www.gemoney.cz/ge/cz/001/001/005/003/003
  • HVB Bank - http://www.hvb.cz/cz/small/gsm/demo.asp
  • Poštovní spořitelna - N/A
  • Raiffeisenbank - http://www.rb.cz/Document/Show.asp?CAI=2483&ARI=101229
  • Živnobanka – N/A

GSM banking a bezpečnost

Abyste mohli vstoupit do menu bankovní aplikace, musíte znát kód BPIN. A ten nikdo jiný, operátor sítě GSM ani banka, nezná. Když ho nezadáte správně (máte tři pokusy), do menu GSM bankovnictví se vůbec nedostanete a nemůžete provádět žádné operace. 

Příkazy se do banky posílají prostřednictvím textových zpráv, jenže na rozdíl od běžných textových zpráv jsou ty odeslané z bankovní aplikace šifrovány. Nikdo kromě banky, která jako jediná zná šifrovací klíč, který používá bankovní aplikace přímo na kartě SIM, nemůže tyto zprávy rozšifrovat. Šifrovací klíč je pro každou kartu SIM jiný. Tímto klíčem by měly být zašifrované všechny informace týkající se banky, které jsou na kartě SIM uloženy. Zprávy, které putují mezi vaším mobilem a bankou, jsou při přenosu navíc ještě šifrovány standardním šifrováním sítě GSM. 

Zdroj: Mobil/iDNES

MINISLOVNÍČEK

BPIN – bezpečnostní kód, čtyř- až osmimístné číslo umožňující přístup do menu bankovní aplikace; BPIN lze kdykoliv změnit pomocí BPUK
MPIN – BPIN v síti Vodafone
BPUK – číselná kombinace, pomocí níž lze změnit BPIN
MPUK – BPUK v síti Vodafone

popisekTermínovaný vklad za 5 %: je to možné?
Prozradíme vám, jak získat nadprůměrné úroky z úspor