Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Cizí jazyky práci samy nezajistí. Musí o vás vědět ti správní lidé

aktualizováno 
Pokud ovládáte cizí jazyky, jste na trhu práce žádaným zbožím. A to i v případě, že jste čerstvým absolventem bez praxe. Je však třeba dát o sobě vědět.

Některé personální agentury se specializují na nábor takzvaných multilingválních čili vícejazyčných pracovníků. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Při hledání zaměstnání je ideální spojit potenciál sociálních sítí se službami multilingválních personalistů, kteří se specializují na vícejazyčné uchazeče. Přečtěte si pár užitečných tipů, jak si cestu k práci usnadnit.

Oslovujte firmy, kde jsou jazyky skutečnou výhodou

Rozesíláte životopis doslova na všechny strany, ale odezva je daleko za vaším očekáváním? V mnoha společnostech je důležité mluvit anglicky a případná znalost dalšího jazyka nemusí být vždy zásadní výhodou - jednoduše proto, že daný jazyk v takové firmě prostě nevyužijete.

Hledáte práci?

Vybírejte z aktuálních volných pracovních pozic na jobDNES.cz.

Naopak v mnoha centrech sdílených služeb, takzvaných business support centrech či velkých outsorcingových firmách bývá znalost cizích jazyků často rozhodujícím kritériem, které vás může dostat na pohovor, i když třeba ještě nemáte v oboru zkušenosti. Pokročilá znalost jazyka je tu nespornou konkurenční výhodou, díky které vás firma ochotně a profesionálně vyškolí a dodá cenné know-how v oblasti, která vás zajímá.

Specializované agentury poradí, jak jazyky nejlépe zpeněžíte

Některé personální agentury se specializují na nábor takzvaných multilingválních čili vícejazyčných pracovníků. Právě ony dokážou jazykově vybaveným kandidátům nejlépe poradit, jak mohou i bez odborné praxe zužitkovat znalost cizích řečí na trhu práce.

Průběžně sledují mnoho ukazatelů, například jaké jazykové kombinace jsou na trhu nejžádanější, jak dlouho průměrně trvá najít mluvčího daného jazyka, a také jaké platové ohodnocení zaměstnavatelé aktuálně nabízejí. Kandidáty připravují na specifika výběrového řízení u jednotlivých klientů. 

Některé pozice také firmy zadávají agenturám exkluzivně, což znamená, že se kandidát k nabídce jiným způsobem než právě přes danou agenturu ani nemá šanci dostat.

Sociální síť LinkedIn - tady vše začíná

Většina personalistů, ať už agenturních, či in-house, dnes již zcela běžně hledá a oslovuje kandidáty přímo na sociálních sítích, především na LinkedIn. A tak by byla škoda nejít jim naproti.

Abyste měli jistotu, že váš profil nezapadne a skutečně se objeví ve výsledcích jejich hledání, je třeba pohlídat si několik drobností. Jednou z nich je angličtina - ověřte si, že máte anglicky vyplněný celý profil, včetně názvů jazyků (ty jsou někdy zadány automaticky česky, i když jazykem profilu je angličtina), názvů pozic, klíčových slov (sekce „skills“).

I když chcete oslnit například vynikající němčinou, profil německy nevyplňujte - zaměstnavatelé, především z řad mezinárodních firem, zadávají při hledání klíčová slova téměř výhradně anglicky a váš profil by tak jejich pozornosti nejspíše unikl. Nezapomeňte také u jednotlivých jazyků vyplnit dosaženou úroveň.

Spojení a správní lidé jsou klíčem k úspěchu

Jedním z hlavních kritérií, podle kterého LinkedIn výsledky vyhledávání řadí, je takzvaný stupeň spojení. Prvním stupněm jsou přímo vaše kontakty, druhým kontakty vašich kontaktů atd.

Velmi výhodnou taktikou tedy je napojit se na ty „správné“ lidi, tedy personalisty a HR manažery, kteří se právě na multilingvální nábor zaměřují, ať už na straně agentury, či přímo zaměstnavatele. Být s nimi ve spojení znamená být na prvních místech každého jejich hledání, jehož zadání odpovídá váš profil.

Podobně jsou ve výsledcích vyhledávání „zvýhodněni“ členové ze stejných skupin. Proto je prozíravé připojit se do takových skupin, které jsou zaměřeny nejen na váš obor, ale specializují se na jazykově vybavené uchazeče jako takové. Příkladem takové skupiny je například CZ Multilingual professionals.

Nezapomeňte ani na Facebook

A právě skupiny jsou skvělým nástrojem, jak jít nabídkám naproti i na populární síti Facebook. I zde naleznete, kromě skupin zaměřených na hledání práce obecně či dle regionů, také skupiny přímo specializované na volná pracovní místa s využitím jazykových znalostí, například Multilingual Jobs CZ či Jobs in Prague.

Díky členství v těchto skupinách budete mít přehled o aktuálních nabídkách práce pro jazykově vybavené uchazeče, a díky mnoha zapojeným personalistům zaměřeným na multilingual má smysl se zde i krátkým postem, obsahujícím odkaz na váš LinkedIn profil, prezentovat jako uchazeč, který je aktuálně otevřený novým příležitostem.

Autor:


Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.