Práce se dá najít i trochu jinak. Zkuste služby headhuntera.

Práce se dá najít i trochu jinak. Zkuste služby headhuntera. | foto: Profimedia.cz

Hledáte novou manažerskou funkci? Sežene vám ji headhunter

  • 40
Dnes je zcela běžné, že spousta lidí má své osobní finanční poradce či psychology, proč tedy nemít i svého osobního headhuntera? Pokud finanční poradce provází své klienty trhem finančním, headhunter by se měl stát pomocníkem špičkových manažerů na trhu pracovním.

Pracovní trh je vzhledem k prodělané hospodářské krizi, výsledkům voleb, plánovaným změnám v oblasti legislativy, ale i nejasným očekáváním stále napjatý.

Tomu, kdo uvažuje o změně zaměstnání, nezbývá nic jiného, než kromě standardních postupů při hledání práce přemýšlet o inovačních strategiích, které by mu pomohly se na pracovním trhu zviditelnit. Jednou z možností je cílená snaha takového kandidáta aktivně zapůsobit na profesionální lovce hlav.

Na českém trhu působí nemalý počet společností zabývajících se executive search tedy headhuntingem. Na internetu jsou často uváděny seznamy firem v tomto oboru, vytvořené podle různých kritérií.

Pomoci s výběrem mohou žebříčky nejlepších headhunterů

To, pro kterou společnost se manažer uvažující o změně zaměstnání rozhodne a kterou nakonec sám osloví, je zcela individuální. Výběr je pestrý. Při rozhodování nepomohou jen žebříčky nejlepších headhunterů, ale i následný dojem z webových stránek dané firmy.

Nenechte se ale odradit jejich případnou strohostí či podáním v cizím jazyce. Mějte na paměti, že headhunter není recruiter neustále inzerující nové pozice. Jeho práce se zaměřuje především na vyšší, ne-li nejvyšší manažerské pozice, které nelze bez rozmyslu publikovat na internetových stránkách.

Také se nenechte odradit, pokud nedostanete pozvání k osobnímu setkání okamžitě. Headhunter věnuje čas těm uchazečům, kteří odpovídají jím právě hledanému profilu. Pokud je váš profil zajímavý, buďte si jistí, že dobrý headhunter na vás bude myslet dlouhodobě.

Zkuste mezinárodní profesionální sociální síť

Ten, kdo má zájem o nové profesní příležitosti, se obvykle zaregistruje na pracovních portálech. Je nutno brát v potaz, že tyto servery jsou plně veřejné a lidé tam inzerující již jasně a viditelně dávají najevo, že touží po profesní změně. Pro výše postaveného manažera, který o změně prozatím pouze přemýšlí, to není vhodné místo, kde publikovat svůj životopis.

Vhodnější je registrace na mezinárodní profesní sociální síti LinkedIn (www.linkedin.com). Je možné tam najít své kolegy, spolužáky, obchodní partnery a vyzvat je k připojení. Účastníci mohou vytvářet zájmové komunity (profesní, specializované na úzký obor) a diskutovat a řešit problémy s dalšími odborníky.
Funkce inzerce či poptávky zaměstnání je zde také zastoupena. Právě tento druh sociálních sítí hojně využívají headhunteři, aby své kandidáty oslovili přímo. Podrobně vyplněný profil na LinkedIn může headhuntera navést přímo k vám s nabídkou odpovídající vašim odborným znalostem a dosavadní praxi.

Snažte se publikovat

Také publikace článků do novin či jiných profesních magazínů je možností, jak na sebe a své znalosti upozornit. Headhunteři mají ve zvyku mít přehled o všeobecném dění, a najdou-li zajímavý článek či rozhovor s manažerem z nějaké společnosti, zaručeně ho nenechají bez povšimnutí.

Každý headhunter je zaměřený na jedno či dvě odvětví, ať už finance, strojírenství, farmacii či jiné, a odebíraná periodika si tak přizpůsobuje svým  potřebám. Máte-li rádi společenské akce typu recepcí, rautů či veletrhů pořádané profesními komorami nebo obchodními partnery, rozhodně se tam ukažte.

Bezesporu i zde narazíte na lovce hlav, kteří rádi navážou nové kontakty. Pro manažera to má značnou výhodu v tom, že si tak může vybrat svého headhuntera nejen z odborného hlediska, ale také na základě osobních sympatií, které jsou neméně důležité.

Další možná cesta vedoucí ke změně zaměstnání je ta, kdy člověk kolem sebe vytváří jakousi svou vlastní sociální síť z lidí, kterým věří a se kterými se může podělit o své záměry. Ale pozor na spolehlivost dotyčných osob. Mohou to být vaši dlouholetí známí, spolužáci ze střední či vysoké školy nebo i někteří z obchodních partnerů, kteří se tak pro vás mohou stát cenným zdrojem informací o zajímavých nabídkách v žádaném oboru nebo také zdrojem informací a doporučení na vhodného headhuntera.