Hodnocení zaměstnanců - problém, nebo nástroj managementu?

-
Člověk pracuje nejen proto aby vydělal peníze. Chce také získat oceněna; prosadit se, ukázat, že umí. Chce a potřebuje získat uznání. Špatně snáší nejistotu, kdy neví, jak jej hodnotí nadřízení, a ještě hůře - neví, jestli jeho místo bude zachováno, nebo ne.

Ve velké části firem dosud přežívá direktivní způsob řízení. Šéf řekne, co se má udělat, a očekává, že to tak bude. Pokud to neudělají dost dobře, budou kritizováni, případně postihováni. Když to udělají dobře, neuslyší nic. Jenom dostanou další požadavek. Pracovníci nejsou spokojeni, stahují se do svých soukromých ulit, snaží se nedostat do konfliktů a dělají jen to, co se od nich žádá. Jenže v současném a budoucím konkurenčním prostředí přežijí jen nejschopnější firmy. Jsou to ty, ve kterých každý nebo aspoň rozhodující většina iniciativně a aktivně usiluje o maximální výkony, efektivní a účinnou práci. S každým pracovníkem se počítá jako s tvůrcem přidané hodnoty a podle toho se s ním také jedná.

Pravidelnost se vyplatí

Jedním z podstatných prvků stylu řízení úspěšných firem je zavedený systém hodnocení každého pracovníka - od generálního ředitele po recepčního. Firmy využívají padesátiletých poznatků vědy ke zvýšení výkonů a zisku. Zavedly hodnotící procedury, které poskytují jejich lidem informace o tom, jak jejich práci vidí nadřízení i kolegové, v některých případech i podřízení. Pracovníci si tak obvykle jednou ročně mohou ujasnit svou perspektivu u firmy, dozvědí se, co se od nich očekává, co musí udělat sami, v čem jim pomůže firma nebo nadřízený, co posléze mohou za zlepšení výkonu očekávat. Nebo naopak, co se stane, pokud se jejich výkon do určité doby nezlepší. Od přeřazení na méně placenou práci po propuštění. Společnosti, které na pravidelné hodnocení pracovníků dbají, vědí, proč to dělají. Rozhodujícím cílem je pro ně zisk a rozvoj firmy. Aby lidé mohli zlepšit svou výkonnost, potřebují se dozvědět, co nedělají dost dobře a co jejich nadřízení od nich očekávají. A to zcela konkrétně - musí vědět, že je potřeba snížit zmetkovitost o pět procent a fluktuaci o deset procent či snížit nemocnosti o třetinu. Vypadá poslední příklad jako přitažený za vlasy? Není. Ukázalo se, že nemocnost závisí na kvalitě vedoucích. Nefrustrovaní lidé, kteří nemají strach, jsou mnohem méně nemocní. Určitá míra stresu, vyvolaného například zvýšeným úsilím v čase, je zdravá. Pohodlný, nevzrušený život vede ke ztrátě výkonnosti.

Na začátku jsou kritéria

Zavést systém hodnocení představuje nemalou práci pro management firmy. Stojí také dost peněz, přinejmenším ve formě spotřebovaného času. Management si musí ujasnit, jaké cíle hodnocením sleduje. Nelze všeho dosáhnout naráz. Samozřejmě to platí pro firmy, které mají perspektivu. Zavedení systému hodnocení samo o sobě nezachrání firmy před úpadkem. Pokud však vlastníci chtějí, aby firma prosperovala, management má podstatné podnikatelské znalosti a dovednosti, systém hodnocení významně pomůže k úspěchu. Mobilizuje totiž všechny zaměstnance ke zvýšení výkonů, a to tím správným směrem. Proces hodnocení je nutné dobře připravit a získat pro něj celé nebo aspoň rozhodující část vedení a aspoň část zaměstnanců. Je nutné pečlivě stanovit kritéria hodnocení a hodnotící stupnici. Tvorba hodnotících kritérií je pracná, musí se jí zúčastnit všichni vedoucí. Má však obrovskou výhodu. Nastavují se tím normy a požadavky, co se má dělat a jak se to má dělat pro každou skupinu pracovníků. Když jsou kritéria formulována, je mimořádně užitečné rozdat je všem zaměstnancům a požádat je, aby se k nim vyjádřili. Mohou je doplňovat, navrhovat Tměny. Pokud to neudělají, bude t o považováno za souhlas s nimi. Tato kritéria, ještě než dojde ke skutečnému hodnocení, začnou Fungovat jako návod, měřítko, gemu věnovat pozornost a co jak dělat. Působí podobně jako seznam maturitních otázek na studenty - snaží se naučit to, co je v otázkách, ostatním tématům nevěnují pozornost. Poté, kdy se sejdou připomínky ke kritériím, je vhodné alespoň stručně proškolit hodnotiteIe - od vedoucích úseků po mistry. Připravit pro ně jednoduché Formuláře obsahující vždy seznam kritérií a možnost volby odpovědi na čtyř- nebo pětistupňové škále. Třeba vynikající velmi dobrý - uspokojivý - potřebuje zlepšit- nevyhovující.

V tuzemsku hodnocení ještě příliš nefunguje

Proč je v našich firmách dosud zřídka systém hodnocení zaveden? Ve firmách s dlouholetou tradicí ještě fungují špatné zkušenosti lidí z minulých desetiletí a mnohde manažeři ještě neobjevili, že hodnocení je jedním z nejsilnějších manažerských nástrojů. Funguje ovšem oběma směry. I oni jsou objektem hodnocení jak nadřízených, tak podřízených. Zatímco firmy vlastněné alespoň zčásti zahraničním kapitálem hodnotí výkony managementu a vyvozují personální důsledky, v českých podnicích se až na výjimky i při slabém výkonu často neděje nic.
Autor:
  • Nejčtenější

Podnikání střídaly chyby i ztráty. V Babicích dnes mají úspěšné České tropy

23. března 2024

Podnikatelský příběh Pavlíny Molkové začal před více než třicet lety ve Švýcarsku. „Všimli jsme si...

Vyzkoušeli jsme v testu Partners Banku. Obstála skoro na jedničku

21. března 2024

Na bankovním trhu začala v březnu fungovat nová ryze česká Partners Banka. Na startu oznámila, že...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ignoruje vás kolega v práci? Jak poznat pasivního agresora a jak se mu bránit

25. března 2024

Očekáváte a potřebujete od kolegy spolupráci, místo toho se setkáváte jen s tím, že nedodržuje...

Pravidla pro předčasné splacení hypotéky se mění. K lepšímu, či horšímu?

22. března 2024

Stěhování, rozvod, vážná nemoc nebo jen možnost ušetřit na splátkách, to jsou důvody, proč se...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Akciové trhy i kryptoměny jsou na maximech. Ale vydrží tam?

26. března 2024

Mohlo by se zdát, že globální ekonomika jenom vzkvétá a geopolitická rizika v podobě válek a...

Nákup stavebního pozemku na úvěr a bez zástavy? Pomůže stavební spořitelna

28. března 2024

Pořízení stavebního pozemku je dobrá investice. Ať už jako startovací pozice pro děti, pro uchování...

Vyjednávací síla mladých na trhu práce roste, říká personální expertka

27. března 2024

Premium Vyhlídky absolventů jsou nadějné, říká v rozhovoru personální odbornice Jaroslava Rezlerová. Komu...

Akciové trhy i kryptoměny jsou na maximech. Ale vydrží tam?

26. března 2024

Mohlo by se zdát, že globální ekonomika jenom vzkvétá a geopolitická rizika v podobě válek a...

Ignoruje vás kolega v práci? Jak poznat pasivního agresora a jak se mu bránit

25. března 2024

Očekáváte a potřebujete od kolegy spolupráci, místo toho se setkáváte jen s tím, že nedodržuje...

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...