Především to byl dlouhodobější pokles tržních úrokových sazeb, který se u hypotečních úvěrů dostal na celoroční průměr 8,79 % proti 10,2 % v roce 1999 a 13,58 % v roce 1998. Nemalou, i když ne rozhodující roli sehrála i šťastná kombinace 4 procentní výše státní finanční podpory s nízkými úrokovými sazbami.
Tato kombinace, spolu s možností odpočtů zaplacených úroků ze základu daně z příjmů, vedla k tomu, že u nových hypotečních úvěrů na bydlení se efektivní úroková sazba dostala hluboko pod 5 procent. (Na okraj – podíl úvěrů se státní podporou na celkovém počtu úvěrů fyzickým osobám ve v roce 2000 proti roku 1999 nezvýšil.) Zapůsobilo zde i určité oživení ekonomiky a mírný pokles nezaměstnanosti.
Přestože vše v nedávné minulosti nasvědčovalo tomu, že v roce 2001 se hypoteční idyla bude opakovat, leden a začátek února přinesl nečekaná dramata. Nad státní finanční podporou se začaly stahovat bouřkové mraky.
20. prosince 2000 vláda stáhla z pořadu jednání již připravenou novelu nařízení vlády o státní finanční podpoře, která měla i nadále zachovat 4 procentní výši této podpory. I když doprovodné usnesení parlamentu k zákonu o státním rozpočtu doporučoval opak. Počínaje prvním únorem klesla její výše, podle pravidel tohoto již překonaného nařízení, na pouhá 2 procenta.
1. ledna vstoupil v platnost nový zákon o rozpočtových pravidlech vážící výplatu příspěvků fyzickým osobám a tudíž i státní finanční podpory ze státního rozpočtu na zvláštní zákon.
15. ledna 2001 oficiálně oznámilo Ministerstvo pro místní rozvoj, že část nařízení vlády o státní finanční podpoře týkající se fyzických osob přestává platit. A to kvůli výše uvedenému novému zákonu o rozpočtových pravidlech .Výplata příspěvku se zastavuje.
24. ledna ministerstvo pro místní rozvoj pod tlakem hypotečních bank přijímá opatření k náhradnímu řešení pro měsíce únor až duben. Týž den oznamuje Česká spořitelna přípravu programu levných hypoték dotovaných z vlastních zdrojů nového majoritního akcionáře.
26. ledna schvaluje Parlament ČR novelu zákona o rozpočtových pravidlech, která by měla umožnit obnovu řádné výplaty státní finanční podpory fyzickým osobám.
1. února, v souladu s pravidly platného – neplatného nařízení vlády klesá státní finanční podpora na polovinu, na 2 procenta.
5. února „padají první hlavy“ na ministerstvu pro místní rozvoj.
9. února vše je nejasné. Zatím zůstávají především nedořešené otázky:
- kdy skutečně začnou fungovat přechodná opatření dohodnutá 24. ledna? Vláda sice již 31. ledna schválila potřebné opatření, ale další návazné kroky váznou
- kdy vstoupí v platnost novela zákona o rozpočtových pravidlech (ještě musí projít senátem a podpisem presidenta republiky)
- kdy se obnoví normální chod výplaty státní finanční podpory? K tomu bude totiž třeba nové nařízení vlády opírající se o novelu zákona o rozpočtových pravidlech,zachová-li nové nařízení vlády 4 % státní podpory, budou platit i pro ty, kteří po 1. únoru spadnou do dvouprocentní pasti?
- co skutečně přinese českému trhu hypoték, již tak dost zkoušenému, avizovaný program levných hypoték České spořitelny? Bude to blahodárné jak očekávají někteří občané a některé realitní firmy a kolik nás to bude stát?
Následující tabulky ukazují vývoj českého trhu s hypotékami v číslech
1. Úvěry celkem (celkem - HUC; na bytovou výstavbu - HUB; fyzickým osobám – HUF; právnickým osobám – HUP), meziroční přírůstky
HUC | HUC | HUB | HUB | HUF | HUF | HUP | HUP | |
rok | počet | objem | počet | objem | počet | objem | počet | objem |
ks | mil.Kč | ks | mil.Kč | ks | mil.Kč | ks | mil.Kč | |
1996 | 4 928 | 7 938 | 4 362 | 4 346 | 5 676 | 4 422 | 512 | 4 666 |
1997 | 4 092 | 9 247 | 3 455 | 5 117 | 3 407 | 3 622 | 685 | 5 625 |
1998 | 4 988 | 10 987 | 5 101 | 7 759 | 4 639 | 4 879 | 394 | 6 108 |
1999 | 6 414 | 10 922 | 6 252 | 7 592 | 6 103 | 5 657 | 311 | 5 265 |
2000(XI) | 9 736 | 17 611 | 9 426 | 9 844 | 9 319 | 9 667 | 417 | 7 770 |
2000(XII) | 10 400 | 18 600 | 98 500 | 10 700 | 9 900 | 10 300 | 450 | 7 900 |
2000(XII)předběžný odhad
2. Úvěry fyzickým osobám(celkem, na bydlení, na podnikání) - přírůstky
FO | celkem | bydlení | podnikání | |||
počty | objemy | počty | objemy | počty | objemy | |
ks | mil.Kč | ks | mil.Kč | ks | mil.Kč | |
1996 | 5 676 | 4 422 | 5 450 | 4 227 | 226 | 195 |
1997 | 3 407 | 3 622 | 3 267 | 3 518 | 140 | 104 |
1998 | 4 639 | 4 879 | 4 589 | 4 613 | 50 | 266 |
1999 | 6 103 | 5 567 | 6 031 | 5 308 | 72 | 259 |
2000(XI) | 9 319 | 9 667 | 9 030 | 8 690 | 289 | 977 |
2000(XII) | 9 900 | 10 300 | 9 600 | 9 300 | 300 | 1 000 |
2000(XII) - předběžný odhad
3. Úvěry se státní finanční podporou (celkem - HU SFP; pro fyzické osoby – HUF SFP
HU SFP | HU SFP | |||
přírůstek | přírůstek | přírůstek | přírůstek | |
rok | počet | objem | počet | objem |
ks | mil.Kč | ks | mil.Kč | |
1996 | 2 023 | 2 127 | 1 998 | 931 |
1997 | 1 690 | 1 867 | 1 685 | 2 612 |
1998 | 1 766 | 1 934 | 1 724 | 1 744 |
1999 | 2 281 | 4 687 | 2 243 | 2 596 |
2000(XI) | 3 357 | 4 284 | 3 279 | 3 764 |
2000(XII) | 3 800 | 4 800 | 3 700 | 4 130 |
Takže co nás v tomto roce doopravdy čeká? Těšíme se na vaše názory hodnotící současnou situaci na českém trhu s hypotékami.