Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

I bankovní karty lákají zloděje

  0:02aktualizováno  0:02
Podezřelé výběry přes přepážky nejsou tak časté jako stížnosti klientů na operace s platební kartou. Kde číhá největší nebezpečí? Odpvědi naleznete i v rozhovoru s expertem na platební karty.
Spory klientů s bankami, do nichž se dostala minulý týden Česká spořitelna kvůli sérii podezřelých výběrů přes přepážky, jsou oproti jiným typům sporů spíše v menšině. V daleko větší míře se klienti dohadují s bankami kvůli operacím s platební kartou. Byť těchto případů je v porovnání s celkovým objemem karetních transakcí minimum, na klienty číhá řada rizik.

"Měsíčně máme desítky reklamací kvůli transakcím s kartami, ať pří výběru hotovosti z bankomatu nebo při placení," uvedla Klára Gajdušková, mluvčí České spořitelny, což je ústav s největším počtem vydaných karet v zemi. Bankéři i policisté se shodují, že nejčastěji lidé doplácejí na nepozornost, když kartu ztratí nebo je jim zcizena. "Bohužel jsem zcizení karty zjistil až po třech dnech a než jsem ji zablokoval, někdo si na ni v Plzni nakupoval. Mám sice podezření, kdo to mohl být, ale zda peníze dostanu zpět jsem se zatím od banky nedozvěděl," uvedl klient spořitelny Jiří Zöldner. "Nejčastěji lidé podceňují to, že by se měli ke kartě chovat stejně jako k penězům," uvádí Gajdušková.

Klient však má v tomto případě šanci - pokud banka obchodníkovi prokáže, že podpis na pokladním lístku byl viditelně zfalšovaný a že prodavači zanedbali povinnost kontroly, ponese škodu obchodník. Ve Francii se podle spotřebitelského měsíčníku Que Choisir připravuje zákon, kdy by banka mohla klientovi v těchto situacích naúčtovat škodu maximálně 400 eur.

Mnoho stížností se týká též bankomatů, byť u nich je možnost podvodu kvůli důkladné evidenci podstatně menší. "V bankomatu bývalé IPB jsem dostal místo pěti tisíc pětistovku a hned poté místo tří tisíc tři sta," uvádí pražský podnikatel Ladislav Kopecký. ČSOB stížnost odmítá, neboť bankomat neměl ani přebytek peněz ani žádný zvláštní záznam.

Patrně nejbizarněší případ reklamuje klient České spořitelny Zdeněk Kasík. "Na staré kartě jsem měl podivné výběry. Když jsem dostal kartu novou, rozhodl jsem se spořitelnu vyzkoušet. Obálku s PINem jsem schoval a teď po devíti měsících mám na výpise opět výběr z karty," tvrdí Kasík. Spořitelna již jeho případ šetří, ale odmítá jej komentovat, protože stále běží třicetidenní reklamační lhůta.

O tom, kde na vás, podle experta na platební karty, číhá největší nebezpečí si přečtěte v tomto rozhovoru.

Autor:


Jak si vybudovat finanční rezervu

měsíců % měsíců
Vypočítat
Měsíčně spořte
Zjistit přesnější výpočet


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Boj o klienty pokračuje. Banky vymýšlejí další trumfy

České bankovnictví se proměňuje. Konkurenční boj bank získat klienty na svou stranu nekončí, naopak pokračuje. Novým, nízkonákladovým bankám se podařilo získat...  celý článek

Petr Vosála
Setkává se s útoky na bankovní účty lidí. Češi jsou nepoučitelní, říká

Řada Čechů si myslí, že ovládá internetové bankovnictví, k platebním kartám se chová obezřetně a vyzná se přinejmenším v základech internetové bezpečnosti....  celý článek

Ilustrační snímek
Podívejte se, jak se změnily platební karty

Platební karty se staly nedílnou součástí našeho života. S příchodem těch bezkontaktních se Češi v jejich používání dokonce dostali na evropskou špičku....  celý článek

Dumrealit.cz/Development
Obchodník - realitní specialista

Dumrealit.cz/Development
Zlínský kraj
nabízený plat: 35 000 - 100 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.