I přímé bankovnictví má své mouchy

  • 3
Ačkoli nás banky stále více tlačí k využívání moderních způsobů obsluhy našich účtů, je paradoxem, že jim sami příliš nedůvěřují. Ve chvíli, kdy budete potřebovat převést velkou sumu peněz pomocí telefonu nebo internetu, můžete narazit na zádrhel, který vás donutí banku navštívit osobně.

Kde je problém?

Banky se snaží minimalizovat riziko zneužití kanálů přímého bankovnictví. Vzhledem k tomu, že toto riziko nelze nikdy eliminovat absolutně, mají banky u různých kanálů nastavené různé denní nebo dokonce i týdenní limity pro objemy transakcí. Některé banky mají limity pevně stanovené, jiné vám umožní (někdy dokonce vyžadují) jejich individuální nastavení. Přitom výše limitů nejsou u všech cest přímého bankovnictví stejné, ale klesají s mírou rizikovosti každého z nich.

Za nejméně bezpečné považují banky ovládání běžných účtů prostřednictvím telefonu. Tuto skutečnost vysvětlují například názorem, že u sebe klienti neprozíravě nosí v jedné peněžence všechna přístupová  čísla, často dokonce včetně hesla. A je tomu skutečně tak. Mnozí lidé se obávají zapomenutí PINu či hesla a proto je nosí často u sebe. Ani netuší, jakou tím dávají šanci třeba jen kapsářům, kterými se ulice větších měst jenom hemží. Pak se stává, že dojde k velice snadnému „vyloupení“ konta a tomu se banky snaží předejít právě tím, že zamezují provádění neomezených převodů z účtu.

Mnoho zajímavých informací o internetovém banovnictví naleznete ve specializované sekci Fincentra ZDE.

Ve chvíli, kdy budete potřebovat provést nějaký větší převod a jste zvyklí ovládat své finance pomocí telefonu, můžete již při padesátitisícové částce narazit na problém. Pokud si například u České spořitelny nezvýšíte finanční limit pro operace provedené v jediném dni, nebudete moci ze svého účtu prostřednictvím linky 24 odeslat více než 50 000 korun. 

Česká spořitelna ovšem představuje tu flexibilnější variantu, kde máte sice limit automaticky přednastaven, ale můžete si jej sami zvýšit podle vlastní potřeby. Některé banky mají naopak denní hranici stanovenou pevně. Setkáte se s ní například u Komerční banky (Expresní linka), ČSOB (Linka 24), HVB Bank nebo GE Capital Bank. ČSOB má dokonce jako jediná z velkých bank nastaven, vedle limitu denního, také limit týdenní. Pro porovnání denních limitů jednotlivých bank vám nabízíme přehlednou tabulku.

 

Denní limity pro transakce provedené prostřednictví telefonu (Phone či Telebanking)
Banka Limit
Česká spořitelna standardně 50 000 Kč
GE Capital Bank 500 000 Kč
HVB Bank 100 000 Kč
Komerční banka 100 000, 300 000 nebo 3 mil. Kč*
ČSOB 300 000 Kč**
 

* 100 a 300 000 je rozlišeno podle typu účtu, 3 mil. transakce je možné provádět pouze v případě, že vlastníte kartu optického klíče (elektronický podpis)

** týdenní limit u ČSOB představuje suma 500 000 Kč

Setkat se ovšem můžete také s denními limity u transakcí prováděných prostřednictvím internetu. Jak je vidět, i v případě kanálu, který považuje většina našich bank za maximálně bezpečný, můžete narazit na překážku. A to hned u dvou velkých bank. Stejně jako HVB Bank, tak i GE Capital Bank vám umožní provést denně přes internet operace maximálně za 500 000 Kč.

Protože mají obě banky omezené objemy transakcí nejen přes telefon, ale i přes internet, znamená to, že pokud budete chtít v jednom dni provést transakci ve výši přes půl milionu, nezbude vám nic jiného, než zkombinovat k transakci oba zmíněné kanály, popřípadě zajít osobně na pobočku příslušné banky a realizovat transakci přímo na přepážce.

Pokud provádíte transakce nad povolenou hranicí jako soukromá osoba častěji, mohou být pro vás zmíněné limity pro objemy transakcí v jednom dni velice omezující. Jak se tedy zdá, ačkoli nám banky umožnily ovládat své účty přímo z obývacího pokoje, může se stát, že nás i kvůli tak triviální transakci, jakou představuje převod z účtu na účet, donutí bezpečnostní opatření banky navštívit její pobočku osobně.

Narazili jste již na zmíněný limit? Jak jste reagovali? Myslíte si, že jsou takováto bezpečnostní opatření nutná? Těšíme se na vaše názory.