Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Inflace osobních finančních poradců

aktualizováno 
Útočí na nás při různých příležitostech, večerní klidné posezení u televizní obrazovky nevyjímaje. „To je náš poradce“, opakuje do omrzení nepříliš bystrý manželský pár ve známé reklamě. Opravdu nám každý poradce poradí, co potřebujeme, a doporučí nejvhodnější řešení?

Odpověď určitě není jednoduchá, ale pro snazší orientaci je možné provést základní rozdělení účastníků finančního trhu. Fenoménem, který ovlivňuje a zároveň často boří kvalitu poradenství, jsou provize.

Ne každý „poradce“ je poradce

Vizitka zástupce finanční instituce snese cokoliv. Takže se pod hlavičkou poradce setkáte nejen se zmiňovaným agentem pojišťovny z televizní reklamy. Narazit můžete také na poradce hypotéční, úvěrové, poradce stavebních spořitelen apod. Společným znakem je pro ně přímé zastupování jedné finanční instituce, takže o skutečném finančním poradenství nelze hovořit. Jediným zájmem této skupiny je PRODAT klientovi produkt banky, fondu, pojišťovny či spořitelny, kterou zastupují. Přesnějším označením by v tomto případě měl být agent, obchodní zástupce či prodejce. A platí to samozřejmě i v případech, kdy finanční skupiny nechají své agenty prodávat produkty více než jedné instituce (ING, Česká spořitelna, ČSOB a další).

Agenti v masce

Snad ještě horší než přímí zástupci jsou „maskovaní“ agenti, kteří si také mohou říkat poradci, ale ve skutečnosti jsou dealery některé z multilevelových sítí. Poznají se mimo jiné podle toho, že v nabídce obvykle mají po jedné instituci z každého oboru. Důvodem výběru jsou ve většině případů vysoké nasmlouvané provize a výhodné storno podmínky. Pokud některý multilevel překvapí dvěma penzijními fondy či  stavebními spořitelnami místo jedné, jde jen o dokonalejší maskování a výjimku potvrzující pravidlo. Dominantním prodejním artiklem je obvykle kapitálové životní pojištění. Ze struktury obchodních partnerů lze hodně vyčíst a odhalit tak řadu subjektů, které se prezentují jako poradenské, ale kvalita zástupců vinou systému MLM značně kolísá (mezi největší patří ZFP, OVB či MBI). Tři písmena v názvu jsou pro tuto skupinu z neznámých důvodů charakteristická. Vedle prodeje finančních produktů se v této kategorii vydělává také na shánění nových kolegů, takže vás nesmí překvapit nabídka spolupráce v závěru dobře nacvičeného prodejního rozhovoru. Znalost problematiky může být z důvodu zapojování široké sítě spolupracovníků bez ohledu na kvalifikaci slabší než u mnohých agentů finančních institucí.

Rozdíly mezi poradci

Nebezpečně bezpečných 15 %.
Více ZDE.

Mezi firmami skutečně poradenskými najdeme stále ještě řadu rozdílů. Mnohé jsou podobně jako MLM firmy ovlivněny výší provize, další si k provizím ještě účtují poplatky za poradenské služby. Pozitivním znakem, podle kterého můžete alespoň odhadnout filosofii přístupu ke klientovi, je provedení základní analýzy a zájem poradce neřešit na prvním místě pojištění, ale také oblast bydlení a krátkodobého zhodnocení prostředků. Jedním z vrcholných opatření na podporu objektivity poradců je sjednocení provizí v rámci poradenské firmy. Tento princip ocení zejména management podniků, který pro své zaměstnance nabízí finanční produkty jako zaměstnaneckou výhodu. Odstranění provizního konfliktu zájmů je důležitým předpokladem pro zajištění korektního přístupu a dosažení kvalitního systému finančních benefitů.

Autor:


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Když se sport stane neúmyslným viníkem. Situace, které stojí peníze

K nehodě dojde snadno. Stačí se vrhnout na sport a aktivity, na které je čas jen o dovolené či o víkendu. Škodu pak můžete způsobit nejen sobě, ale i jiným...  celý článek

Ilustrační snímek
Životní pojistku má více než polovina Čechů. Jaké jsou letošní novinky

Celkem 53 procent Čechů, kteří se dostali do vážné životní situace, přiznává, že to mělo výrazný vliv na jejich domácí rozpočet a finanční situaci rodiny. V...  celý článek

Ilustrační snímek
Rádce: Pojistěte si auto jen na dovolenou. Jak na to a za kolik

Přijde vám havarijní pojištění zbytečně drahé? Možná je. Ale chystáte-li se na cestu do zahraničí, může se hodit. Navíc vůz si můžete pojistit třeba jen na pár...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.