Inflace osobních finančních poradců

  • 2
Útočí na nás při různých příležitostech, večerní klidné posezení u televizní obrazovky nevyjímaje. „To je náš poradce“, opakuje do omrzení nepříliš bystrý manželský pár ve známé reklamě. Opravdu nám každý poradce poradí, co potřebujeme, a doporučí nejvhodnější řešení?

Odpověď určitě není jednoduchá, ale pro snazší orientaci je možné provést základní rozdělení účastníků finančního trhu. Fenoménem, který ovlivňuje a zároveň často boří kvalitu poradenství, jsou provize.

Ne každý „poradce“ je poradce

Vizitka zástupce finanční instituce snese cokoliv. Takže se pod hlavičkou poradce setkáte nejen se zmiňovaným agentem pojišťovny z televizní reklamy. Narazit můžete také na poradce hypotéční, úvěrové, poradce stavebních spořitelen apod. Společným znakem je pro ně přímé zastupování jedné finanční instituce, takže o skutečném finančním poradenství nelze hovořit. Jediným zájmem této skupiny je PRODAT klientovi produkt banky, fondu, pojišťovny či spořitelny, kterou zastupují. Přesnějším označením by v tomto případě měl být agent, obchodní zástupce či prodejce. A platí to samozřejmě i v případech, kdy finanční skupiny nechají své agenty prodávat produkty více než jedné instituce (ING, Česká spořitelna, ČSOB a další).

Agenti v masce

Snad ještě horší než přímí zástupci jsou „maskovaní“ agenti, kteří si také mohou říkat poradci, ale ve skutečnosti jsou dealery některé z multilevelových sítí. Poznají se mimo jiné podle toho, že v nabídce obvykle mají po jedné instituci z každého oboru. Důvodem výběru jsou ve většině případů vysoké nasmlouvané provize a výhodné storno podmínky. Pokud některý multilevel překvapí dvěma penzijními fondy či  stavebními spořitelnami místo jedné, jde jen o dokonalejší maskování a výjimku potvrzující pravidlo. Dominantním prodejním artiklem je obvykle kapitálové životní pojištění. Ze struktury obchodních partnerů lze hodně vyčíst a odhalit tak řadu subjektů, které se prezentují jako poradenské, ale kvalita zástupců vinou systému MLM značně kolísá (mezi největší patří ZFP, OVB či MBI). Tři písmena v názvu jsou pro tuto skupinu z neznámých důvodů charakteristická. Vedle prodeje finančních produktů se v této kategorii vydělává také na shánění nových kolegů, takže vás nesmí překvapit nabídka spolupráce v závěru dobře nacvičeného prodejního rozhovoru. Znalost problematiky může být z důvodu zapojování široké sítě spolupracovníků bez ohledu na kvalifikaci slabší než u mnohých agentů finančních institucí.

Rozdíly mezi poradci

Nebezpečně bezpečných 15 %.
Více ZDE.

Mezi firmami skutečně poradenskými najdeme stále ještě řadu rozdílů. Mnohé jsou podobně jako MLM firmy ovlivněny výší provize, další si k provizím ještě účtují poplatky za poradenské služby. Pozitivním znakem, podle kterého můžete alespoň odhadnout filosofii přístupu ke klientovi, je provedení základní analýzy a zájem poradce neřešit na prvním místě pojištění, ale také oblast bydlení a krátkodobého zhodnocení prostředků. Jedním z vrcholných opatření na podporu objektivity poradců je sjednocení provizí v rámci poradenské firmy. Tento princip ocení zejména management podniků, který pro své zaměstnance nabízí finanční produkty jako zaměstnaneckou výhodu. Odstranění provizního konfliktu zájmů je důležitým předpokladem pro zajištění korektního přístupu a dosažení kvalitního systému finančních benefitů.