Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Internet 2001: Podnikání za střízliva

  15:56aktualizováno  15:56
V pondělí 26. března večer se na Vysoké škole ekonomické v Praze uskutečnil seminář Internet 2001 s podtitulem Současnost a budoucnost podnikání na internetu. Na semináři byla hvězdná plejáda českého internetu. Přinášíme přehled nejzajímavějších myšlenek.
V pondělí 26. března večer se na Vysoké škole ekonomické v Praze uskutečnil seminář Internet 2001 s podtitulem Současnost a budoucnost podnikání na internetu. Semináře se zúčastnila hvězdná plejáda českého internetu, Marek Antoš (Internet Info), Pavel Doležal a Pavel Sodomka (Atlas), Jiří Donát (Deloitte & Touche), Martin Nejedlý a Petr Stuchlík (Fincentrum), Peter Ulrich (Qbizm), Patrick Zandl (Mobil Media) a Marko Zekič a Ondřej Škorpil ze společnosti Contactel, která byla hlavním partnerem večera. I když seminář probíhal ve velmi uvolněné atmosféře, padlo zde velmi mnoho zajímavých myšlenek.

Globopolis není poslední
Úvodní slova řečníků plynule přešla do debaty nad přínosem krachu serveru Globopolis pro český internet. Jiří Donát z Deloitte & Touche shrnul obecný názor účastníků slovy „Zkušenosti se získávají z chyb, a pokud možno z chyb těch jiných. Doufám, že Globopolis zkrachoval za mnoho jiných lidí, kteří se podobných chyb po této zkušenosti vyvarují.“ Zároveň se však přítomní shodli, že Globopolis není poslední internetovou firmou působící v Česku, kterou čeká neslavný konec, konkrétním jménům se ovšem snažili co nejvíce vyhnout. K tomu Donát dodává: „Media nejsou bez vztahu k realitě. Když napíšu, že amazon.com zkrachuje, s tou firmou to ani nehne, ale když to napíšu o české firmě, může jí to odlákat zakázky a ještě více přitížit.“

Contactel: běh na dlouhou trať
Jedna z otázek studentů VŠE mířila na zástupce společnosti Contactel s odkazem na návratnost velkých investic jejich akcionářů. „Telekomunikace jsou běh na dlouhou trať,“ říká Marko Zekič ze společnosti Contactel a jako další příklad uvádí obrovské investice ze strany mobilních operátorů. Martin Nejedlý z finančního serveru Fincentrum.cz očekává pozitivní rozvoj Contactelu v souvislosti s privatizací Českých Radiokomunikací. Ondřej Škorpil z této společnosti upozorňuje na šířící se spekulace o tom, že by Tele Danmark mohl skončit po globální fůzi v náruči Deutsche Telekom. Budoucnost Contactelu by pak byla svázána s případným zájmem tohoto německého operátora o Český Telecom. „Jsou to velmi zajímavé úvahy,“ říká Škorpil, „i když prozatím hodně předčasné.“

Nápad a vlastní práce jsou stále důležitější, než peníze
Má smysl v současnosti rozjíždět nový internetový projekt? „Můžete se podívat na existující projekty, vytáhnout z kapsy 200 milionů a prosadit jej silou,“ říká Marek Antoš, „ale i dnes můžete přijít s něčím úplně novým a pak potřebujete desítky, nikoliv milionů, ale hodin své práce. Prostor je sice podstatně menší než před třemi, čtyřmi lety, ale stále zde existuje.“ Jiří Donát k tomu dodává: „Musíte ovšem dávat pozor na velikost trhu, konkurenci a další faktory, o nichž se na VŠE každodenně učíte. Internet v tom není jiný a splasknutí internetové bubliny to dokazuje.“

Opatrně s globálními strategiemi
Podobně střízlivě účastníci hodností i globální internetové strategie. „Vždy je snadnější prorazit na místním trhu. Expanze do zahraničí je obvykle mnohem rizikovější, než rozvíjení svého obchodního modelu na známém trhu,“ upozornil Martin Nejedlý. „Musím mít velmi dobrý důvod cílit hned od počátku globální trh,“ říká Jiří Donát, „třeba ten, že to nestojí více, než cílit jen na domácí.“
Pavel Doležal i Patrick Zandl se shodují, že klíčem jsou lidé s dokonalou znalostí místního trhu. „Také jsme zkusili expandovat na Slovensko,“ shrnuje Patrick Zandl, „a i když je to trh blízký českému, neuspěli jsme. Ale příležitosti pro expanzi stále existují.“

V průběhu večera se diskutovalo nad mnoha dalšími tématy. Řečníci se mimo jiné jednomyslně shodli nad tím, že na českém Internetu je příliš mnoho příliš ambiciozních portálů. Marek Antoš ovšem nepřijímá obecně sdílenou myšlenku o tom, že přežít mohou jen dva až tři: „Na českém trhu sice existují jen tři televize, ale třeba padesát rádií. Jak se vyvine segment internetových portálů se proto těžko odhaduje.“ Celým seminářem se ovšem prolínala jedna myšlenka: Podnikání na internetu je stejné, jako podnikání ve staré ekonomice. Neexistují zázračné cesty k zisku, portály, B2B tržiště, to vše byly jen bubliny, které praskly. Jako zajímavé oblasti do budoucna se jeví princip peer-to-peer computing (na němž je postaven známý systém pro výměnu hudebních nahrávek Napster) či vysílání softwaru na požádání. Ale i pro ty platí stejné principy podnikání se stejnými riziky a šancemi na úspěch.

Autor:


Hypotéční kalkulačka

let %
Vypočítat
Měsíční splátka Zjistit přesnější výpočet


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Kvíz: Vyznáte se v realitních pojmech?

Koupit nemovitost není jen tak. Spoustu času strávíte brouzdáním po internetu, hledáním nejlepších nabídek, vyřizováním byrokratických nezbytností a pak ještě...  celý článek

Ilustrační snímek
Priority v úsporách: do čeho se vyplatí investovat, abyste ušetřili

Ne vždy platí, že čím víc peněz nalijete do úsporných opatření, tím víc klesne hladina plateb za energie. Někdy vyprázdníte účet až na dno a stejně z toho nic...  celý článek

Dluhy na nájemném a službách mohou být důvodem pro výpověď nájemce z nájmu...
Nájemníků, kteří jí dluží už přes sto tisíc, se zbaví po dvou letech

Paní Marie před pěti lety zdědila po rodičích starší rodinný domek v Olomouci. Sama se tam stěhovat nechtěla, ale dům ani nechtěla prodat pro případ, že by o...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.