Počet lidí s prakticky již neomezeným přístupem k internetu stále roste. Stále více z nich také vyhledává způsob, jak obsluhovat svůj bankovní účet z práce a z domova. Právě k tomu slouží internetové bankovnictví, k jehož využívání nás tlačí banky nejen radami, ale i cenovou politikou.
A stejně jako u čehokoliv jiného, s rostoucím počtem uživatelů vzdáleného přístupu k účtu, přibývá i pokusů o zneužití zejména internetového bankovnictví.
Tohoto jevu si všímá i ČNB, jejímž úkolem je mimo jiné dohlížet na to, aby jednotlivé banky při poskytování svých služeb průběžně vyhodnocovaly s nimi spojená rizika a přijímaly příslušná opatření k jejich omezení.
A tak se ČNB v této souvislosti rozhodla učinit poměrně neobvyklý krok. Vydala totiž dokument Upozornění na rizika spojená s využíváním internetového bankovnictví.
Shrňme tedy základní pravidla, která byste měli dodržovat a přispět tak k větší bezpečnosti vašich osobních financí. Tato pravidla rovněž naleznete v již zmíněném dokumentu.
1) K obsluze bankovního účtu používejte výlučně důvěryhodný a řádně zabezpečený počítač.
2) Používejte k obsluze bankovního účtu vždy aktualizovaný operační systém, aktualizovaný internetový prohlížeč, funkční a aktualizovaný antivirový program, funkční firewall (tj. filtr umožňující řízenou kontrolu uskutečňované komunikace z a do počítače uživatelem), aktualizované nástroje specializované na detekci a odstranění škodlivého software.
3) Kombinujte autentizaci (prokázání totožnosti) při přístupu k účtu přes internet s prostředky na internetové komunikaci nezávislými, např. autentizačními kalkulátory, potvrzením transakce pomocí SMS aj. Používáte-li digitální certifikát mějte jej bezpečně uložený, nejlépe v zašifrované podobě, na přenosném médiu mimo vlastní počítač.
4) Nikdy nikomu nesdělujte autentizační údaje používané při přihlašování a nepovolujte v nastavení počítače jejich automatické zapamatování systémem.
5) Nereagujte na e-mailové zprávy s podezřelým názvem a obsahem, zejména v případě, kdy je po vás požadováno sdělení osobních údajů, hesel, kódů PIN, apod. (pokud k takovému sdělení zpráva vybízí, jedná se velmi pravděpodobně o podvodné jednání, proto o tom informujte vaši banku. Vaše banka po vás totiž nikdy nebude požadovat autentizační údaje elektronickou nebo jinou poštou ani telefonicky).
6) Nespouštějte přílohy podezřelých e-mailových zpráv a ani neklikejte na odkazy, které obsahují e-mailové zprávy od adresátů, které neznáte. Zprávy jakkoliv podezřelé raději vůbec neotvírejte a rovnou je smažte.
7) Nepoužívejte jednoduchá hesla ani hesla, která lze odvodit z informací o vaší osobě.
8) Dojde-li již ke ztrátě, krádeži nebo prozrazení přihlašovacích údajů nebo digitálního certifikátu, ihned požádejte banku o zablokování účtu.
9) Využívejte limity omezující výši aktivních transakcí prováděných na vašem účtu prostřednictvím internetového bankovnictví.
10) Často kontrolujte pohyby na svých účtech a platby platební kartou. V případě jakýchkoliv nesrovnalostí se ihned obraťte na vaši banku.
11) Průběžně sledujte informace a doporučení věnovaná bezpečnosti internetového bankovnictví vydávaná vaší bankou.
12) Zajímejte se o další formy přístupu k internetovému bankovnictví nabízené vaší bankou s důrazem na úroveň zabezpečení.
Odborníci tvrdí, že elektronické bankovnictví bez rizika neexistuje. Banky zase, že musí nacházet přijatelný kompromis mezi uživatelskou akceptovatelností a dostatečnou mírou zabezpečení. Klient přitom každopádně očekává, a jistě právem, že banka udělá vždy pro zajištění bezpečnosti vlastních služeb maximum.
Obvykle však nejslabším článkem v řetězci možného zajištění elektronické obsluhy bankovního účtu je samotný uživatel. Nezapomínejte proto, že je vždy nutné zacházet s identifikačními údaji (přístupovými kódy apod.) stejně obezřetně, jako s hotovostí v peněžence.