Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Internetbanking: výkladní skříň banky

aktualizováno 
Používáte internetové bankovnictví? Potom se zamyslete – kdy jste naposledy navštívili pobočku? Víte vůbec, jak to tam vypadá? Možná si spíše vybavíte, jak vypadá vaše „banka přes internet“. A o to přesně jde.
Internet

Internet - Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Elektronické bankovnictví hraje v komunikaci klient – banka stále větší roli. Podle průzkumů se v letošním roce stalo nejužívanějším kanálem internetové bankovnictví, které tak předběhlo dosavadního vítěze - telebanking. Odborníci proto mají za to, že internetové bankovnictví bude brzy do značné míry ovlivňovat vnímání banky. Internetbanking se tak stane novou „výkladní skříní“ banky.

I když rosteme, zaostáváme

Přes neustálý růst však patří Česko stále k zemím s nízkou internetovou penetrací - a tím i nízkým využitím internetbankingu. Čísla hovoří jasně – užití internetového bankovnictví v Česku se pohybuje mezi 10 a 20 %, zatímco průměr EU činí 36 %. Nejvíce přitom internetbanking využívají obyvatelé ve skandinávských zemích, kde míra užití přesahuje 70 %. Využívání internetbankingu také roste s dosaženým vzděláním - více než 45 % uživatelů internetového bankovnictví jsou vysokoškoláci).

Přesto nebo spíše právě proto v Česku rostou objemy transakcí realizovaných přes internet závratným tempem a je očekáván další růst. O výhodách internetu pro práci s financemi se přesvědčuje stále více lidí – dostupnost po čtyřiadvacet hodin denně, možnost zadat příkaz bez stání fronty na pobočce z pohodlí domova jsou jen částí z nich. Další je cena, která ovlivňuje klienty vždy a ve všem – komu by se taky chtělo platit za jeden příkaz zadaný na přepážce 45 korun, které si účtuje největší z českých bank?

Internet je přitom ze všech kanálů přímého bankovnictví nejlevnější – na rozdíl od podání platebního příkazu na přepážce nebo i přes telebanking totiž nevyžaduje lidskou práci. Paušály za využívání internetbankingu se přitom pohybují obvykle kolem třiceti korun měsíčně, v balíčcích pak bývají poskytovány za zvýhodněnou cenu. Platební příkaz do jiné banky pak vyjde nejčastěji na částku kolem čtyř korun.

Slabiny internetu: obavy o bezpečnost

Na druhou stranu se hrstka lidí v letošním roce přesvědčila i o nevýhodách internetu – zejména kauza se zmizelými penězi z účtů Komerční banky a České spořitelny opět rozvířila debaty o bezpečnosti internetbankingu. Obě banky zvýšily bezpečnost svých aplikací o nový, v Česku stále populárnější prvek – jednorázový kód pro autorizaci aktivních operací zasílaný bankou zdarma na mobilní telefon. Stranou nezůstala ani poslední z velkých bank, která v roce 2003 zavedla autorizaci operací jednorázovým SMS klíčem - hodlá standardní zabezpečení posílit ještě letos tím, že nabídne klientům možnost zvolit si SMS klíč i pro přihlášení do aplikace (dosud autentizace přihlášení do aplikace na bázi PIN). Internetové bankovnictví ČSOB a její značky - Poštovní spořitelny - běží na stejné platformě.

V obraně proti útokům na své klienty plánuje zvýšit zabezpečení svého internetbankingu od listopadu i Citibank – klienti budou k přístupu do aplikace potřebovat autentizační klíč – kalkulačku, která generuje pro každou operaci unikátní kód.

Banky se ovšem kromě zvyšování bezpečnosti zabývají i rozšiřováním funkčnosti svých aplikací. Přestože jsou nejvyužívanějšími službami kontrola zůstatku na účtu a příkazy k úhradě, snaží se banky využít internet i pro ovládání nastavení účtu a dodatkových služeb, samostatnou kapitolou je snaha o využití všech produktů finanční skupiny, jejímž je banka členem. Takže kromě zadání platebních příkazů či inkasa a jejich ovládání můžete v různých aplikacích najít možnost sjednat si termínovaný vklad, ale i stavební spoření či investici do podílových fondů

Internetové bankovnictví by přitom mělo být pro klienta uživatelsky přívětivé, tzn. hlavně přehledné, klient by se v něm měl snadno orientovat. Podle konceptu internetbankingu jako výkladní skříně banky jsme tedy nechali desetičlennou porotu složenou z odborníků i laiků ohodnotit snadnost ovládání, funkčnost a celkovou přehlednost internetových aplikací čtrnácti retailových bank v Česku. Porota hodnotila internetové aplikace jako ve škole – od jedničky do pětky (toto hodnocení spolu s náhledy do jednotlivých aplikací naleznete ZDE).

Jejich "známky" jsme pak zahrnuli do celkového hodnocení a po zohlednění dalších faktorů (ceny, bezpečnosti a rozsahu služeb) jsme vyhodnotili vítěze letošního ročníku testu internetbankingu - o tom již naleznete více informací v tomto článku.

Autor:


Jak si vybudovat finanční rezervu

měsíců % měsíců
Vypočítat
Měsíčně spořte
Zjistit přesnější výpočet


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Inteligentní bankomaty umí peníze nejen vydávat, ale i přijímat a vkládat na...
K bankomatům přibývají i vkladomaty, je jich už 760. Dají se ošidit?

Nosit větší hotovost u sebe, nebo nechat balík peněz ve firmě či doma v šuplíku může být docela riziko. Pokud nemáte bytelný trezor, je lepší poslat peníze na...  celý článek

Ilustrační snímek
Nový trend: Češi mění zaběhané postoje, kam ukládat peníze

Ukládat peníze na spořicí účet už české střadatele přestává pomalu ale jistě bavit. Úrokové sazby jsou příliš nízké a výnosy mizivé. Proto se Češi začínají...  celý článek

Ilustrační snímek
Nejlepší finanční produkty roku: nejvíc boduje Equa bank a Air Bank

V soutěži o nejlepší finanční produkty roku zvítězila mezi bankami v kategorii běžných účtů Equa bank. Nejlepší spořicí účet má Sberbank a nejlépe hodnocený...  celý článek

Další nabídka

Kurzy.cz

4 scénáře amerického útoku na KLDR: Vedly by k totální zkáze!
4 scénáře amerického útoku na KLDR: Vedly by k totální zkáze!

Vztahy mezi KLDR a USA se za poslední týden vyostřily víc, než za několik let. Zdá se, že válka mezi zeměmi je na spadn... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.