Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Internetové bankovnictví: stojí za to důkladně vybírat

aktualizováno 
S tím, že banky nakonec úplně vytlačí klienty od přepážek a donutí je k ovládání účtů z domova či zaměstnání, se již mnozí smířili. Byla by však chyba chápat přímé bankovnictví pouze jako nutné zlo, na kterém díky nižším nákladům vydělají jen banky. Ovládání účtu na dálku je bezesporu snazší a také levnější než klasické docházení k přepážkám. Navíc šetří podstatně čas.

Není nutné se ani vyzouvat z bačkor a opustit obývák a přitom můžete přesouvat doslova statisíce z účtu na účet, zadávat příkazy k úhradě nebo kontrolovat stav konta. Třeba prostřednictvím počítače, který je připojen na internet. Internetové bankovnictví nabízí již deset bank, zatímco před rokem, kdy jejich test prováděla společnost Fincentrum poprvé, jich bylo jen osm. Stejně jako loni však platí: mezi bankami, které internetbanking nabízejí, je stále velký rozdíl. V přehlednosti internetových stran, v jednoduchosti využívání nabízených služeb i jejich ceně.

První místo podobně jako loni získala eBanka, a to i přesto, že se v tomto roce soustředila spíše na budování pobočkové sítě a rozvoj produktů. Samotné internetové bankovnictví eBanky doznalo jen dílčích změn, výrazně se ale zlepšila nápověda, důležitá pro nezkušené klienty. Porotce nejvíce upoutala šíře nabízených služeb, kterou si banka stále udržuje před konkurencí náskok.

Mnoho zajímavých informací o internetovém bankovnictví naleznete ve specializované sekci Fincentra - ZDE.

Skokanem roku je možné označit Českou spořitelnu, která z posledního místa vylétla na třetí příčku. Její nový produkt, který budou moci klienti sami využít od 4. listopadu, je kvalitnější než původní. Je přehlednější, zlepšila se nápověda, ale zjednodušilo se také provádění některých operací.

Ovšem není jen vítězů. Ani pádů nebylo málo. Dramatický sestup zažily HVB Bank (z druhého na páté místo) či Raiffeisenbank (loni čtvrtá, dnes až osmá), jejichž změny k lepšímu se hodnotitelům nezdály dost dynamické. Jak je vidět, i když banky za rok udělaly obecně velký krok dopředu, některé z nich nějaký ten krůček ke spokojenosti klientů ještě čeká.

Výběrem banky se dají ušetřit tisíce

Přehlednost, dostupnost banky po internetu a rozsah poskytovaných služeb jsou jen jedním z kritérií, podle kterých se klienti rozhodují. Jako téměř vždy jde také o peníze. Rozdíly v poplatcích bank jsou znatelné. Málo aktivnímu klientovi stačí na internetové bankovnictví v případě nejlevnější Živnostenské banky měsíčně 29 korun, u nejdražší Citibank ale bude potřebovat 242 korun, takže za rok může ušetřit přes 2500 korun.  Aktivní klient Živnobanky pak ušetří oproti zákazníkovi Citibank za rok dokonce 5400 korun.

Pro každého je však vždycky internetové bankovnictví levnější, než klasické přepážkové. Například zaúčtování položky na základě trvalého příkazu stojí u přepážky 10 korun, po internetu vyjde u Raiffeisenbank na 3 koruny. K poplatkům je sice potřeba přičíst ještě cenu za připojení k internetu, to však pokud klient využívá internet mimo špičku náklady dramaticky nezvýší.

Zajímavé tipy k internetovému bankovnictví na vás čekají také ve speciální příloze internet.idnes.cz

Peníze jsou v bezpečí

Nemůže se někdo nabourat do systému a peníze mi z účtu vybrat, napadne zájemce o internetovou banku. Podle odborníků sice nebezpečí zneužití účtu hrozí, ale je velmi malé. Banky jistí bezpečnost dat několika způsoby. Nejzranitelnější je systém brzy po odhlášení, kdy ještě v paměti uchovává přístupové kódy, takže šikovný hacker si ho může zjistit. Větší nebezpečí v šak skrývá nepozornost klientů samých, pokud nechají počítač bez dozoru nebo někomu svěří všechny přístupové cesty k účtu.

Strach nemusí mít klient banky ani o to, zda budou bankovní služby přes telefonní linku fungovat spolehlivě. Karel Umlauf, jednatel společnosti Globe Internet, která je předním poskytovatelem internetových služeb a dostupnost stránek internetového bankovnictví testovala,  k tomu poznamenal: „Dostupnost stránek internetového bankovnictví nás příjemně překvapila. Zaznamenané výpadky jsou u většiny bank opravdu zanedbatelné.“

Chcete vědět, jak dopadl velký test internetového bankovnictví? Podívejte se na velké téma, které si vzalo na mušku nejednu vlastnost této služby.

Využíváte pro operace se svými financemi internet? Jak jste spokojeni se službami internetbankingu vaší banky? Postrádáte u ní některé funkce? Těšíme se na vaše názory.

 

Autor:


Jak si vybudovat finanční rezervu

měsíců % měsíců
Vypočítat
Měsíčně spořte
Zjistit přesnější výpočet


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Milion uložený na rok: někde vydělá 396 korun, jinde až 9 386 korun

Mít peníze „nasyslené“ v bance není aktuálně žádné velké terno. Ale co třeba se 150 tisíci či s milionem, o kterých víte, že je budete za rok potřebovat?  celý článek

Ilustrační snímek
Podívejte se, jak se změnily platební karty

Platební karty se staly nedílnou součástí našeho života. S příchodem těch bezkontaktních se Češi v jejich používání dokonce dostali na evropskou špičku....  celý článek

ČSOB včetně Poštovní spořitelny má mobilní peněženku (Na Nákupy), kterou...
Revoluce v placení: Chytrým mobilem platí v obchodech už tisíce Čechů

Placení mobilem se v Česku stává hitem podobně jako placení pípacími kartami. Mobilní peněženku už využívá přes 15 tisíc Čechů a počty uživatelů každým dnem...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.