Emil Filla - Žena v křesle s knihou

Emil Filla - Žena v křesle s knihou | foto: 1. Art Consulting

Investice do umění: zajímavé výnosy, ale také velké riziko

  • 1
Alternativní formy investic přijdou vždy vhod v době, kdy tradiční investice selhávají. Jednou z takových možností je investice do umění, resp. nákup uměleckých předmětů. Rostoucí oblibu uměleckých předmětů dokazuje také stále rostoucí obrat aukčních síní nejen ve světě, ale i v České republice.

V posledních letech došlo ke skutečnému boomu na trhu s uměním, zejména díky rozvoji na nových trzích, jako jsou Indie (momentálně asi nejrychleji rostoucí trh s uměním) a Čína (která se po New Yorku a Londýně stává třetím nedůležitějším trhem na světě).

Probíhající krize ve světě se na umění zatím nijak neprojevila a příliv nových peněz od nových investorů se projevuje na cenách, za které se umělecké předměty prodávají. Kromě obrazů se investuje také do plastik, kreseb, grafik, akvarelů, fotografií a jiných předmětů.

Investice a emoce
I když lze umění často považovat za investici, od klasických investičních nástrojů, jako jsou akcie, dluhopisy s různé nástroje od nich odvozené, se přeci jen v lecčems liší. Snad největším rozdílem oproti běžným nástrojům je citová stránka spojená s vlastnictvím uměleckého předmětu, kterou u cenných papírů budeme hledat těžko.

Právě nákupy ovlivněné emocemi a sběratelstvím stojí za drtivou většinou nákupů umění, které ovlivňují cenu. Investice s cílem zhodnocení v umění hraje stále pouze doplňkovou roli.

Mezi tzv. emotivním nákupem a investicí do umění existuje několik rozdílů. U investice do umění jde o zachování hodnoty a cena je velmi důležitá. U emotivního nákupu cena prakticky není důležitá a ten, kdo určitou věc chce, protože se mu líbí, bude ochoten za ni dát pravděpodobně více než investor.

Rozdíl je také v tom, že u investora by měla sehrávat důležitou roli diverzifikace (jak s jinými investičními nástroji, tak i v rámci uměleckých předmětů) a investice do umění budou představovat pouze doplněk portfolia. U sběratele, u kterého rozhodují emoce, není nějaká diverzifikace vůbec důležitá.

Riziko je nemalé
I když je umění často prezentované jako vcelku konzervativní způsob uložení peněz, nemusí to být pravda. Kvůli jeho subjektivnosti, která je patrná při hodnocení uměleckého díla, je jakýkoli odhad vývoje ceny nemožný.

Riziko, že hodnota uměleckého díla nebude časem stoupat, případně ještě klesne, je velmi velké, zejména u mladých autorů, kteří jsou v poslední době středem zájmu sběratelů i investorů.

Ceny starých autorů jsou zpravidla vyšší a vysoké zhodnocení očekávat nelze, je u nich ale velká pravděpodobnost, že nebudou klesat.

Na druhou stranu jsou mladí autoři z hlediska výnosů velmi perspektivní a při dobrém výběru může taková investice přinést i stovky procent. Celkové zhodnocení uměleckých předmětů sledované indexem Art Price Global dosahuje od roku 1980 asi 13 procent ročně.

Aukce: osobně i on-line
Nejjednodušším způsobem nákupu uměleckých děl je aukce, které se můžeme účastnit osobně, jedním ze způsobů je také on-line aukce.

Jejich nevýhodou je ale nemožnost si daný předmět pořádně prohlédnout a "osahat", což je u mnoha uměleckých předmětů velmi důležité.

Nejdražší obrazy českých malířů prodané na aukcích v České republice
PořadíAutor
 Dílo
Prodejní cena*
1.František Kupka
 Élévation
22,1 mil. korun
2.Josef Šíma
 Léda s labutí
14,6 mil. korun
3.František Kupka
 Abstraktní kompozice
13,4 mil. korun
4.Josef Čapek
 Děvče v růžových šatech
12 mil. korun
5.Emil Filla
 Dívka s mandolínou
11 mil. korun
6.Jindřich Štyrský
 Krajina v oblacích
10,3 mil. korun
7.Antonín Procházka
 Kopretiny
10,1 mil. korun
8.Josef Čapek
 Koupel nohou
9,3 mil. korun
9.Antonín Procházka
 Poprsí muže
9 mil. korun
10.Emil Filla
 Žena v křesle s knihou
8,9 mil. korun
Pozn.: * K prodejní ceně musí kupec ještě zaplatit aukční přirážku, která se pohybuje nejčastěji od 15 do 20 procent.

Dalším hojně využívaným způsobem je nákup v prodejních galeriích, které se často specializují na jeden druh umění nebo na určité období, a tak je dobré jich navštívit několik a navštěvovat je pravidelně.

Vodítkem pro orientaci v cenách uměleckých předmětů jsou aukční katalogy a cenné informace poskytnou také samotní galeristé. Jednoduchým způsobem je také sledování vývoje a trendů v umění v odborné literatuře, časopisech a nevyčerpatelným zdrojem informací je samozřejmě internet.

Nejdražší obrazy na světě
PořadíAutor
 Dílo
Prodejní cena*
1.Jackson Pollock
 No 5, 1948
140 mil. dolarů
2.Gustav Klimt
 Portrét Adély Bloch-Bauerové
135 mil. dolarů
3.Pablo Picasso
 Chlapec s dýmkou
104 mil. dolarů
4.Pablo Picasso
 Dora Maarová s kočkou
95 mil. dolarů
5.Mark Roth
 Bílý střed
72,8 mil. dolarů
6.Andy Warhol
 Zelená hořící auta
71,7 mil. dolarů
Pozn.: * K prodejní ceně musí kupec ještě zaplatit aukční přirážku, která se pohybuje nejčastěji od 15 do 20 procent.

Investice do umění může být zajímavým zpestřením investičního portfolia, díky své specifičnosti je ale nutné být při nákupu uměleckých předmětů velmi obezřetný. Jako prostředek diverzifikace může v portfoliu splnit svůj účel, určitě by ale nemělo představovat větší část investovaných prostředků.

Více si přečtěte na Investujeme.cz.