Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Inzerátům na lukrativní výdělek nevěřte

  11:00aktualizováno  11:00
Nabídky na "lukrativní" výdělečnou činnost přicházejí v mnoha podobách. Ta, na kterou se rozhodně nevyplatí přistoupit, je práce takzvaného finančního poradce. Prvním varujícím signálem pro zájemce o tuto práci by mělo být zaplacení vstupního poplatku při nástupu do firmy.

Začíná to většinou zcela nevinně. Jako by náhodou se objeví nabídka na lukrativní výdělečnou činnost. Člověk hledající nějakou práci se o ní dozví například od svého známého. Ten mu na neformální schůzce vykreslí "zaručeně jedinečnou příležitost ke zbohatnutí, která se už nemusí opakovat".

Při setkání se zmíní o tom, že pracuje pro nějakou firmu jako finanční (rodinný) poradce (rádce, makléř) a jeho příjmy se pohybují měsíčně v desetitisících. Nakonec dotyčného pozve na pravidelné setkání či školení spolupracovníků. Sice to stojí nějaké "vlezné", ale proč ne, vždyť jedině tak se dozví podrobnosti, které ho určitě přesvědčí o serióznosti nabízené práce. Že jde o rafinovanou a pečlivě připravenou náborovou akci, zjistí novopečený finanční poradce až po zaplacení vstupního poplatku (situace s obdobným koncem se opakuje i v případech, že zájemce o práci reaguje například na inzerát slibující možnost státem uznávané rekvalifikace).

Za co se vlastně platí?

V přiloženém článku, který naleznete ZDE, zjistíte, jaké jiné druhy komplikací mohou nastat při výběru pracovního místa.



Platí se většinou za levnou plastovou složku s několika listy propagačních materiálů a emotivní projev, který je veden opravdovými profesionály. Organizátoři sledují jediný cíl: získat posluchače na svoji stranu. Po několika hodinách přichází na řadu podpis přihlášky (registrace). U tohoto aktu většinou asistuje onen známý, který zájemce přivedl a který dohlíží nad správným vyplněním formuláře. Protože jsou všichni nováčci pod silným psychickým tlakem a nemají čas si vše řádně promyslet, většina z nich podepíše doslova cokoli. Ten, kdo nováčka přivede, se automaticky stává jeho přímým nadřízeným.

Začne ho zasvěcovat do firemní hierarchie, systému práce a odměňování. V prvé řadě se snaží ještě pod vlivem nadšení upsat nového spolupracovníka různým finančním produktům, jako je například penzijní připojištění, kapitálové životní pojištění, stavební spoření. Snaží se ho přimět udělat seznam všech přátel a rodinných příslušníků. Až do této chvíle zatím vydělali peníze firma-organizátor a ten, kdo nového spolupracovníka přivedl. Pokud firma nabízí i rekvalifikaci, nováček ji může získat až po absolvování dalších školení, za které se samozřejmě platí. Účast na dalším vzdělávání je podmíněna splněním některých kritérií, což většinou bývá získání nových členů a uzavření určitého počtu smluv nabízených finančních produktů.

Z čeho žije firma

Příjem firmy a jejích spolupracovníků se vyvíjí zejména od výše vstupních poplatků nováčků spojených s úvodním, případně dalším školením a provizí, které dostává od finančních institucí, jejichž produkty zprostředkovaně nabízí a prodává. Procentuální část ze všech příjmů se přerozděluje mezi jednotlivé spolupracovníky firmy. Klíčem k určení výše příjmu je téměř vždy výkonnost pracovníka. Zde platí přímá úměra. Čím více nováčků kdo přivede a čím více finančních produktů prodá, tím strměji stoupá v kariérovém žebříčku a tím více vydělá. Pro nového spolupracovníka jsou vstupní poplatek a počátek placení různých finančních produktů náklady, které dále zvětší o výdaje za aktivní činnost (telefonní poplatky, auto) a které ho pak budou následně tlačit ke stejnému chování a činnosti jako jeho nadřízeného.

Zde se už začne projevovat systém multi level marketingu (MLM), v tuzemsku známého spíše pod pojmy "pyramida" či "letadlo". V tomto systému se vystřídají tisíce lidí, a i když většina z nich nikdy pracovat nezačne, z každého mají firmy zajištěnou určitou sumu peněz. V celkovém objemu pak při takovém množství pracovníků jde o nemalé částky. Úrodnou půdou pro MLM jsou regiony s vysokou mírou nezaměstnanosti.

Na co doplatí pracovník?

Organizátoři takových výdělečných aktivit tvrdí, že jde o seriózní práci v systému multi level marketingu, kdy vydělají všichni. Nemají pravdu. Jakýkoli MLM je založen na nepřetržitém přijímání nových členů a je jasné, že se potenciál členské základny musí zákonitě jednou vyčerpat. To v praxi znamená téměř jepičí život spodních článků systému a zároveň tučný a jistý zisk pro organizátory. Úspěch nováčka závisí na tom, ve které fázi systému začne být jako článek aktivní. Další problém představuje vztah firma ­ pracovník.

Nevzniká klasický pracovní poměr, nýbrž se sepisuje dohoda o provedení práce, případně se uzavírá smlouva o obchodní spolupráci. K tomu již musí vlastnit nový spolupracovník živnostenský list a činnost finančního poradce lze vykonávat jako vedlejší nebo hlavní pracovní činnost. Z toho vyplývají další náklady spojené s touto činností (zdravotní a sociální pojištění). Každý by si měl dobře rozmyslet, zda je lepší ztratit peníze za účast na jednom pochybném školení, nebo nadlouho ztratit důvěru rodiny a svých přátel. Většinou jsou to totiž první a také jediní klienti, kteří musí odolávat neustálým pokusům vnutit jim nějakou tu pojistku nebo stavební spoření.

Autor:


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Konec studií: jak na sociální a zdravotní pojištění v pěti situacích

Od kdy platí absolventi středních a vysokých škol odvody na sociální a zdravotní pojištění? A jak je tomu s odvody, když se po škole někdo rozhodne podnikat či...  celý článek

Ilustrační snímek
Životní pojistku má více než polovina Čechů. Jaké jsou letošní novinky

Celkem 53 procent Čechů, kteří se dostali do vážné životní situace, přiznává, že to mělo výrazný vliv na jejich domácí rozpočet a finanční situaci rodiny. V...  celý článek

Ilustrační snímek
Pojistku změnil v pravý čas. Na boj s nemocí bude mít milion korun

Martinovi je 33 let a pracoval jako skladník. Teď je na rodičovské dovolené s malým synem. Zda se do práce vrátí, je nejisté. Jeho život totiž zkomplikovala...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.