IPO proces

  • Výběr investiční banky

    Proč se vybírají investiční banky? Jednou z hlavních činností investičních bank je prodej či zprostředkování prodeje cenných papírů svým klientům, kteří potřebují výhodně investovat své volné peníze (investiční, podílové nebo penzijní fondy, banky a další). Právě kvůli schopnosti prodat velké množství cenných papírů těmto klientům se investiční banky najímají. Investiční banky také poradí, jak správně ocenit nové akcie. Navíc se postarají o většinu administrativních záležitostí, které jsou s vydáním nových akcií spojeny. Odměna investičním bankám obvykle představuje několik procent z objemu prodávaných cenných papírů, zřídkakdy ale více než 5%.

  • Registrace nově vydávaných cenných papírů u Komise pro cenné papíry a Střediska cenných papírů. Zajištění dalších administrativních záležitostí.

  • Provedení důkladné analýzy podniku, který prodává akcie

    Vybraná investiční banka většinou nezná podnik prodávající akcie velmi dobře. Před tím, než se napevno zaváže k prodeji jeho akcií, musí si nejdříve důkladně zanalyzovat jeho finanční a obchodní situaci a především vyhlídky do budoucna. Zdá-li se být všechno v pořádku, uzavře se s podnikem smlouva a začne příprava velmi důležitého prospektu emitenta.

  • Příprava prospektu emitenta

    Prospekt emitenta má obvykle více než 100 stran a detailně popisuje finanční a obchodní situaci podniku, který vydává nové akcie (emitent). Dále podrobně popisuje detaily týkající se samotného prodeje akcií (množství, cena, způsob prodeje a časový harmonongram). Představuje hlavní zdroj informací pro potenciální investory.

  • Vytvoření prodejního syndikátu

    Hlavní investiční banka obvykle přizve ke spoluprácí další investiční banky, aby se zvýšila pravděpodobnost bezproblémového prodeje cenných papírů.

  • Distribuce prospektu emitenta veřejnosti

    Jelikož prospekt představuje hlavní zdroj informací pro rozhodování investorů, je nutno zajistit, aby potenciální investoři získali včas důležité informace o emitentovi.

  • Road show

    V rámci road show management podniku, který prodává akcie, objíždí nejdůležitější světová finanční centra a osobně seznamuje potenciální investory s obchodní a finanční situací podniku. Evropské společnosti obvykle navštěvují investory v Londýně, Frankfurtu, Zurichu, Ženevě, Amsterdamu a New Yorku, případně Bostonu. Road show je pro úspěch prodeje akcií důležitá, protože investoři se mnohdy rozhodují na základě toho, jak na ně management podniku zapůsobí.

  • Prodej akcií

  • Uvedení akcií na burzu

    Uvedení akcií na burzu zajišťuje likviditu akcií, tj. možnost akcie dle potřeby efektivně prodat či koupit.