Jak jsem se stal řidičem v Kanadě

Po dvou měsících sklízení talířů se zbytky jídel v turisticky oblíbené vancouverské restauraci jsem pocítil, že potřebuji větší výzvu, a peněženka volala po lepší než minimální mzdě. I když se k platu přidávalo ještě každodenní spropitné, konečná částka pokryla jen náklady na bydlení a stravu.

Na otázku, zda budu moci brzy „povýšit“ na číšníka, odpovídali manažeři vyhýbavě, a tak si za mě jednoho dne museli začít shánět náhradu.

Prohlašuji, že jsem neboural
Hledání další práce naštěstí netrvalo dlouho. Na pohovor kvůli místu řidiče si mě pozval manažer cateringové společnosti, jež doručuje snídaně či obědy zejména do firem. Zpočátku projevoval nejistotu, zda po teprve dvouměsíčním pobytu nebudu po městě bloudit, ale podařilo se mi ho přesvědčit, aby to se mnou alespoň zkusil.

Svou roli však určitě sehrály také písemné reference, které mi poskytl šéf soukromého golfového klubu na Long Islandu, kde jsem v minulosti trávil pracovní prázdniny jako číšník. O získání místa rozhodl zejména fakt, že firmě stačil můj mezinárodní řidičský průkaz a čestné prohlášení, že jsem nikdy neboural. Téměř vždy totiž zdejší zaměstnavatelé vyžadují řidičák kanadský a výpis z karty řidiče, kde se nacházejí záznamy o všech přestupcích či nehodách.

Zájemcům, kteří by chtěli v Kanadě vykonávat práci za volantem, tedy doporučuji, aby si ověřený překlad výpisu nechali udělat raději před odjezdem. Získání kanadského řidičáku je samozřejmě možné. Zvláštností je fakt, že pro závěrečnou praktickou zkoušku musíte poskytnout vůz.

Nejde jen čekat na výjezd
Pracovní povinnosti cateringového řidiče počínají balením plastikových talířů, příborů, kelímků a ubrousků na další den a pokračují nakládáním sendvičů, salátů a dezertů s jejich následnou přepravou na určené místo. Během pracovní doby řidiči také objíždějí klienty z předchozího dne a vyzvedávají použité nádobí. Na konci směny přichází na řadu mytí a čištění přiděleného auta. Cateringová společnost nemá rozpočet na reklamu, takže jedinou její možností, jak se prezentovat na veřejnosti, jsou vypulírované firemní vozy a úroveň jejích služeb. Komu během pracovní doby zbývá volná chvíle, doplňuje nápoje v lednici nebo uklízí. Každopádně se musí nějak zaměstnat, neboť pouhé čekání na další výjezd se trestá vyhazovem.

Kanadské pracovní kolektivy jsou většinou multikulturní a kolegové jsou zvědaví, z které části světa nováček přišel. Občas přijdou na řadu i úsměvné otázky, jako třeba ta, na které straně vozovky se v Česku vlastně jezdí. Zřetelná je také snaha pomoci novým kolegům rychle se začlenit. Příští čtvrtek si přečtete o tom, co cateringového řidiče čeká, když vyjede do vancouverských ulic.

,