Jen za první dva měsíce roku došlo ke 128 nehodám způsobených závadou komunikace. Pro srovnání, za stejné období se jich předchozí rok stalo padesát, což odpovídá nárůstu o více než 150 procent.
"Loni toto číslo podle odhadů našich likvidátorů překročilo tisícovku," potvrzuje Jan Marek z České pojišťovny a dodává, že k nejčastěji zdevastovaným částem patří podvozkové díly automobilů, včetně tlumičů nebo závěsů kol a kol samotných. Zaznamenávají i případy, kdy výtluky v silnicích způsobily dokonce zkřížení karoserie auta a prasknutí čelního skla.
Kde žádat o náhradu
Získat peníze na opravu auta můžete dvěma způsoby. Oba však mají své podmínky. První je jednoduchý, musíte však patřit ke čtvrtině českých motoristů a platit si havarijní pojištění. "Prostě jen pojišťovně nahlásíte škodu a odvezete vozidlo do smluvního servisu, kde vám ho opraví. Servis pak vše vyřídí přímo s pojišťovnou. Jediné, co budete muset uhradit, je spoluúčast, která bývá nejčastěji v minimální výši pět nebo deset tisíc korun," říká Milan Káňa z Kooperativy.
Může se hoditPorovnejte si, jaké nabízejí pojišťovny povinné ručení. Rady, co dělat a jak změnit pojišťovnu, najdete na FINmarket.cz. |
Právě kvůli výši spoluúčasti se menší škody hlásit pojišťovně nevyplatí. Nejenom, že nedostanete uhrazenou celou škodu, ale v očích pojišťovny se rázem stanete "bourajícím" řidičem a tím pádem i adeptem na uplatnění malusu, čili na dražší pojistné.
Druhou možností, jak neplatit škodu ze svého, je vymáhat úhradu škody na správci komunikace. Není to však tak jednoduché, jak by se mohlo na první pohled zdát.
Nejdříve musíte viníka (správce komunikace) najít. Vlastníkem dálnic a silnic I. třídy je stát. Vlastníkem silnic II. a III. třídy je kraj, na jehož území se silnice nacházejí, a vlastníkem místních komunikací je obec, na jejímž území se místní komunikace nacházejí. Vlastníkem účelových komunikací je právnická nebo fyzická osoba.
Potom je dobré zjistit, zda si správce komunikace platí takzvanou odpovědnostní pojistku, ze které by pak pojišťovna škodu uhradila. Ale ani to není vždy výhra. Aby pojišťovna škodu uhradila, musí být splněna základní podmínka, že výtluk, díra či jinak rozbitá vozovka nebyla řádně označena. A na vás jako poškozeném je prokázat, že jste se rozbitému místu nemohli vyhnout, třeba protože jelo auto v protisměru, ohrozili byste chodce a podobně a že jste přizpůsobili rychlost stavu povrchu vozovky, tedy nebylo ve vašich silách zastavit. Zkrátka, že jste se opravdu střetu se silnicí nemohli nijak ubránit, protože jste výtluk nečekali. A to bývá leckdy oříšek.
Co dělat, když si auto poškodíte
Jak se zachovat? Především místo dobře zdokumentujte. "Doporučujeme například, aby motorista zachytil i to, že chybělo dopravní značení upozorňující na nerovnost vozovky, velikost a hloubku děr v silnici," upozorňuje Václav Bálek z Allianz pojišťovny. Vy totiž musíte pojišťovnu zahrnout důkazy o tom, že se vám nehoda stala právě na tom konkrétním místě a správce komunikace musí uznat, že k ní došlo jeho pochybením.
Zapamatujte si
|
Určitě je dobré zavolat policii, i když si myslíte, že škoda nebude vysoká. Policejní protokol má větší váhu, některé pojišťovny ho mohou vyžadovat k tomu, aby vůbec poskytly plnění. A navíc policie nahlásí výtluk správci komunikace, který by ho měl rychle označit a posléze opravit, aby nedošlo k dalším poškozením.
Bohužel musíte počítat s tím, že pojišťovny neuhradí každou škodu. "Poškozený řidič motorového vozidla musí prokázat, že pro něj závada technického stavu vozovky byla neočekávatelná a nepředvídatelná a zároveň, že závada ve větší míře vybočuje svým rozsahem z technického stavu okolní vozovky," upozorňuje Petr Milata z ČSOB Pojišťovny.
"Plnění neposkytneme, pokud vlastník vozovky poškození viditelně označil, v případě delšího úseku poškozeného (hrbolatého) povrchu vozovku označil značkou se sníženou rychlostí nebo upozorňující na nerovnost vozovky," doplňuje Milan Káňa z Kooperativy.
"Upozorňuji však, že odpovědnostní pojistka kryje správce komunikace pouze v případě, kdy něco zanedbá. Klasické výtluky po zimě, které může správce komunikace opravovat až to dovolí klimatické podmínky, do této kategorie nespadají. Ne každé setkání auta s výmolem proto automaticky znamená pojistnou událost řešitelnou odpovědnostním pojištěním tohoto typu," dodává Jan Marek z České pojišťovny.
Když nejste spokojeni s vyřízením škodyNa to, co dělat, když máte pocit, že likvidace škody neproběhla tak, jak jste si představovali, jsme se zeptali zástupce sdružení Pomoc poškozeným Lukáše Fládra. S jakými problémy se na vás lidi nejvíc obracejí? Co třeba? Jak zjistím, jestli má správce komunikace odpovědnostní pojištění a co mám dělat, když ne? Pojišťovny tvrdí, že klasické výtluky po zimě, které může správce komunikace opravovat až to dovolí klimatické podmínky, do kategorie odpovědnostní pojistky nespadají. Co vy na to? Co když správce komunikace nárok na odškodnění neuzná? |