K přesvědčení zaměstnavatele, aby pozval k osobnímu pohovoru právě vás, poslouží chytře napsaný motivační dopis. Ilustrační snímek

K přesvědčení zaměstnavatele, aby pozval k osobnímu pohovoru právě vás, poslouží chytře napsaný motivační dopis. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Jak napsat chytře motivační dopis, když úplně nevyhovujete požadavkům

  • 34
Také se vám stalo, že jste narazili na inzerát, nabízená práce by vás lákala, jste přesvědčeni, že byste ji zvládli, jenže všechny požadavky zaměstnavatele nesplňujete?

Chybí vám například praxe, neumíte anglicky na takové úrovni, jakou zaměstnavatel vyžaduje, nemáte řidičák a podobně. „Nevzdávejte se, často totiž stačí jen vzít rozum do hrsti a zapátrat v paměti,“ říká Radim Karlach, zakladatel projektu Jistá práce.cz, který pomáhá uchazečům s komunikací při výběrovém řízení. 

„Stačí dodržovat základní pravidlo: když už některé požadavky nesplňuji, alespoň se jim přiblížím,“ ujišťuje Radim Karlach, že napsat přesvědčivý motivační dopis není zas tak těžké. 

A uvádí pár postřehů z praxe, jak takový dopis napsat, abyste nelhali a přitom přesvědčili zaměstnavatele, aby vám dal šanci:

1. Text inzerátu berte jako mustr

Uvědomte si, že ani zaměstnavatel ani personalista většinou nepočítají s tím, že by objevili opravdu ideálního uchazeče, který by veškerá očekávání splňoval na sto procent. K tomu, co je napsané v inzerátu, by se kandidáti měli pouze přiblížit. 

Potřebujete poradit s motivačním dopisem?

Na jobDNES.cz najdete podrobný návod včetně příkladu motivačního dopisu. Pro případ dalších otázek a nejasností navštivte poradnu jobDNES.cz.

Zkuste tedy nejdříve „vypíchnout“ všechno, v čem popisu vyhovujete dokonale, a teprve potom přejít k požadavkům problematickým a kvalitám chybějícím. U nich postupujte bod po bodu a u každého požadavku pátrejte v paměti, kdy jste dělali „něco podobného“.

Příklad: Když je u pozice sekretářky výslovně vyžadována minimálně roční praxe v administrativě, kterou uchazečka nemá, protože je čerstvou absolventkou, může uvažovat takto: Nepracovala jsem při škole na brigádě, kde jsem přišla do styku alespoň se základy administrativy? Nevyplňovala jsem aspoň jednoduché formuláře, evidenci odpracovaných hodin, či třeba příchozí a odchozí návštěvy?
Podobně můžete pátrat v paměti, pokud budou v požadavcích například znalosti fakturace, komunikace s dodavateli, příprava podkladů, organizační praxe a celá řada dalších aktivit.

2. Jednoduše „opisujte“ z textu inzerátu

Používejte v textu pro popsání vašich dovedností, znalostí i praxe stejná slova, jaká použil ten, kdo pozici vypisuje. Nenuťte personalistu, aby musel složitě srovnávat, nakolik se jednotlivé body vašeho profilu shodují s požadavky zaměstnavatele - využijte naopak každé slovo k tomu, abyste v mysli hodnotitele byli maximálně podobní „tomu člověku z inzerátu“. Ušetříte hodnotiteli drahocenné vteřiny a navíc mu nenápadně předvedete, že se v daném oboru cítíte jako ryba ve vodě.

Příklady: Zvládáte programy Word, Excel, Power Point i Outlook? Podívejte se, zda v textu inzerátu není místo vypisování těchto programů prostě jen souhrnný název „MS Office“, a pokud ano, použijte toto pojmenování.
Vyznáte se ve zpracování mezd? Pokud pro tyto činnosti použili v textu inzerátu pojem „Payroll“, určitě svůj profil přizpůsobte tomuto názvu.
Píše-li se v inzerátu o „schopnosti vést tým“, není třeba sahat po anglickém „leadership“, ale ani vymýšlet české synonymum - prostě jen pohodlně opište termín z anotace. 

3. Text rozčleňte, použijte titulky a odstavce

Vaší úlohou je rychle zaujmout a přesvědčit budoucího zaměstnavatele, aby vás poznal blíže. Hrajete o čas, a jakmile hodnotitel vaši žádost posoudí jako málo zajímavou a přesvědčivou, další šanci už nedostanete.

Inspirujte se třeba u reklamních textařů, jejichž články, slogany a popisy zaujmou a přesvědčí „na první dobrou“. I váš text by měl být maximálně přehledný a sdělný. Využijte k tomu jejich výrazový arzenál: titulky, odstavce, zvýrazněné pasáže či bodové seznamy.

Příklad: Zkuste rozdělit text do tematických oddílů, například Vzdělání, Praxe, Úspěchy, Čím budu prospěšný firmě, Proč chci pracovat pro tuto společnost a podobně.
Účinek textu bude ještě větší, když každý takový odstavec trefně pojmenujte. Odstavce s dílčími nadpisy typuHovořím třemi světovými jazyky“, „Řídil jsem dva roky tým 20 operátorů“ či „350 000 km bez nehody“ vdechnou textu atraktivitu, dynamiku a pozitivní náboj. 

4. Nebojte se dynamických sloves

Při popisu činností využívejte takzvaná dynamická slovesa typu „dosáhl jsem“, „zajišťoval jsem“, „řídil jsem“, „vybudoval jsem“ a podobně. Tyto výrazy text oživí, a hlavně podpoří váš obraz úspěšného uchazeče, na kterého se zaměstnavatel může spolehnout a který už v oboru něco dokázal a má na co navazovat.

Neutrální či pasivní výrazy pro vyjádření týchž skutečností, jako třeba „měl jsem na starosti“, „měl jsem za úkol“, „mezi mé povinnosti patřilo“, či dokonce „musel jsem“ o uchazeči zdaleka tak příznivě nevypovídají.

5. Zvýrazněte klíčová slova

Jedná se o oblíbený trik profesionálních marketingových textařů, využívaný hlavně pro potřeby internetových stránek a e-shopů. Pomocí zvýrazněných klíčových slov totiž dokážou sdělit potřebné informace i rychle a povrchně čtoucím uživatelům internetu.

Použijte tedy stejný způsob a pomocí tučných písmen zvýrazněte to, čím se chcete před zaměstnavatelem pochlubit či co mu hodláte přednostně sdělit. Ale pozor: má-li tento trik fungovat, nesmíte text tučnými pasážemi zahltit. Pamatujte, že méně je někdy více.

6. Nepodceňujte „měkké dovednosti“

Stále více zaměstnavatelů i personalistů dnes klade důraz na takzvané měkké dovednosti čili soft skills. Osobnostní profil uchazeče, jeho povaha a vlastnosti jsou pro celou řadu pozic často důležitější než profesní dovednosti.

Pečlivě proto prostudujte v textu inzerátu, jaké osobnostní předpoklady zaměstnavatel vyžaduje, a sami si zkuste doplnit další vhodné vlastnosti. Pokud dané předpoklady alespoň v menší míře máte, neváhejte je výslovně zmínit v textu. Používejte přitom obyčejný selský rozum.

Příklad: Pro pozici obchodníka zvolte „sebevědomí“, „přesvědčivost“, „orientace na výsledek“, „samostatnost“ a podobně.
Pro pozici úředníka či administrativní pracovnice použijte spíše vlastnosti typu „pečlivost“, „přesnost“, „precizní“, „spolehlivý“ a podobně.