Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jak nejlépe využít rozhlasovou reklamu

aktualizováno 
Rozhlasová reklama rozhodně není na chvostu všech možností, jak zpropagovat firmu. Aby vám však přinesla, co od ní žádáte, je třeba o ní vědět co nejvíce. Jak získat z reklamy na rádiu maximum?
Rádio, radiopřijímač

Rádio, radiopřijímač | foto: Profimedia.cz

Rádio je nejrychlejší médium, je stále slyšet a má oproti televizi možnost oslovit během dne více lidí. Posluchač z rádia přijímá informaci, aniž si to uvědomuje. Je všude dosažitelné a má větší možnost se vyjadřovat zkratkovitě. Tato skutečnost je velkou příležitostí pro zadavatele reklamy, kteří prostřednictvím tohoto média mohou klienty rychle, pohotově a v poměrně širokém zásahu informovat o svých výrobcích a službách.

Rozhlasová reklama i pro malé firmy

Skutečnost, že je rozhlasová reklama využívána velkými i nadnárodními firmami, nebrání tomu, aby i malé podniky využívaly toto jistě zajímavé médium. V případě, že malá firma působí v určitém regionu, je vhodné, aby reklamní spoty umístila v regionálním, případně i celostátním rádiu. Posluchači v regionu zaměřují svoji pozornost na informace o dění ve svém kraji, a proto je vhodné reklamu včlenit právě do jejich oblíbeného rádia.

Je také důležité, pro jakou cílovou skupinu je reklama určena. Tak například, chceme-li oslovit populaci ve věku 12–20 let, je dobré zvolit rádio, které je určeno pro tuto věkovou skupinu. Zřetel je třeba brát také na oblíbenost jednotlivých rádiových stanic u posluchače. V případě, že se mu program líbí, zůstává u něho i nadále. 

Jak dlouhé rozhlasové spoty zvolit

Cílem zadavatelů rozhlasové reklamy je dosáhnout co největší efektivity spotů. Jakou stopáž zvolit? Předností delších – minutových reklam je jejich schopnost lépe upoutat pozornost posluchače. Podle výzkumů je zapamatovatelnost minutového spotu u 63,6 % posluchačů, zatímco u čtvrtminutového to je 45,5 %.

U delší reklamy stoupá schopnost posluchače si zapamatovat důležitá kvalitativní kritéria uvedená v reklamě. Tyto spoty jsou vhodné zejména pro produktovou reklamu. Další výhodou delší reklamy je, že se v bloku výrazně odlišují od ostatních, kratších. Úskalí delšího spotu spočívá v tom, že je třeba udržet pozornost posluchače dostatkem kvalitních informací. V opačném případě může dojít k negativním reakcím.

Podle výsledků výzkumu mají delší reklamní spoty ohlas zejména u mladší populace, která je kladně hodnotí, jsou podle ní důvěryhodnější. Poskytují také více prostoru pro dramatizaci. Kratší reklamy zase snadněji udrží koncentraci posluchačů.

Druhy rozhlasových reklamních spotů

Kromě volby délky spotů je velmi důležité jejich zpracování. V zásadě existují dvě varianty, a to buď zvolit prezentaci výrobku či služeb prostřednictvím emocí, nebo zvolit styl informativní. Ukazuje se, že vhodnější je emotivní styl. Záleží ovšem na jeho zpracování.

V případě, že je příběh, obsažený ve spotu, důvěryhodný, zůstává v paměti posluchačů, vyvolá pozornost a dokonce i sympatie. Je však třeba dát pozor na to, aby emotivní obsah spotů nepřevyšoval poselství reklamy. Informativní reklamy jsou zase výhodné pro produktovou reklamu. Posluchači ji považují za dobrý zdroj informací o výrobku a jeho užitných vlastnostech.

Cena rozhlasových spotů

Záleží na několika okolnostech. A to jedná-li se o regionální rádia nebo ta s celostátní působností. Důležitá při určení ceny je délka spotů a volba reklamních časů. Pochopitelně, stejně jako je tomu u televizní reklamy, je nasazení spotu v hlavním vysílacím čase, nebo v průběhu zajímavého pořadu finančně náročnější. Je dobré si vyhledat prostřednictvím internetu rádia, která máte v úmyslu oslovit, a porovnat ceny jednotlivých stanic. Při opakovaných spotech je zpravidla účtována množstevní sleva. 

popisekINVESTUJTE DO VZDĚLÁNÍ
Vyděláte si pak mnohem více

Jak na realizaci spotu

Nabízejí se dvě možnosti. Jednak realizovat spot vlastními silami, nebo tuto práci přenechat specializované agentuře. Určitě je vhodnější tvorbu reklamního sdělení svěřit agentuře, která má v této oblasti dlouhodobé zkušenosti. Vynaložené prostředky se díky kreativnímu zpracování zadavateli mnohonásobně vrátí.

Na závěr zmiňme ještě radu zkušeného reklamního velikána Davida Ogilviho, kterou uvádí ve své knize O reklamě :

  1. Představte svou značku hned na začátku reklamního spotu.
  2. Zmiňujte ji často.
  3. Představte posluchači výhody svého výrobku hned na začátku spotu.
  4. Často je opakujte.

Roman Peterka


KOMERČNÍ PREZENTACE




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Alex Craffonara
Byl u nás Murdoch či princ Albert, říká šéf luxusní horské restaurace

V nadmořské výšce dvou tisíc metrů servírují mořské plody, zvou ty nejznámější DJ a zdejší večírky jsou vyhlášené tak, že sem jezdí celebrity z celého světa....  celý článek

Ilustrační snímek
Nikdy dříve se nám nežilo lépe, vzkazují čeští milionáři

Nahlédnout do života bohatých Čechů, kteří mají na svých kontech miliony, není snadné. Už po několik let se o to snaží unikátní průzkumy bank. Přímým...  celý článek

Ilustrační snímek
Oddlužovacím „šmejdům“ odzvonilo. Platí změny v osobních bankrotech

Dluhy řeší osobním bankrotem každý rok přes 20 tisíc Čechů. Většina z nich si nedokáže poradit s žádostí o oddlužení, a tak využívá služeb speciálních agentur....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.