Práce, obchod, manažer, byznys

Práce, obchod, manažer, byznys | foto: Profimedia.cz

Jak odhalit chyby nových zaměstnanců

  • 31
Nové zaměstnance většinou přijímají odborníci v personálních agenturách nebo personalisté přímo ve firmě, do které se uchazeči hlásí. Ti vycházejí nejen z osobních pohovorů, písemných testů, ale sledují také chování, gestikulaci, oblečení, celkovou vnější upravenost, i fakt, zda působíme pesimisticky, optimisticky, otevřeně, či uzavřeně nebo sympaticky.

Samozřejmě, že ale ani ten nejlepší personalista nemůže během pohovoru odhalit různé negativní vlastnosti, které se většinou projevují časem a během různých konkrétních situací.

Čím se prozradíme?

Je-li nový zaměstnanec přijat, bývá představen ostatním , kteří během prvních sekund více než pečlivě vnímají, jak na ně nový kolega působí. Mnohé v tu chvíli napoví stisk ruky, úsměv, pohled do očí, tón hlasu, strohost nebo naopak příval slov již  během prvního popovídání. Tento způsob prezentace je sice důležitý pro budoucí dobré vztahy mezi kolegy na pracovišti, největší hodnotu však má nový zaměstnanec pro svého šéfa.

Je ale také mnoho firem s malým počtem zaměstnanců, například tzv. rodinné, kde je nový pracovník vnímán daleko intenzivněji, rychleji se začleňuje a někdy se může stát i důvěrnějším kamarádem. Tady se chyby, vzájemné sympatie a mnoho dalších vlastností odhalí rychleji a je možné je řešit téměř okamžitě.

popisekBEZ VIZITKY ANI KROK:
aneb jak ji správně předat

Jakých chyb se dopouštíme?

Pokud jsme noví, není na místě ihned sdělovat své hlavně negativní dojmy, hodnotit chod ve firmě, své kolegy, nadřízené, svěřovat se svými soukromými problémy nebo naopak se tvářit, že dění kolem nás vůbec nezajímá. Nejtěžší je umět si najít ty správné hranice, kam až můžeme zajít - jak v jednání s lidmi, abychom s nimi vycházeli, tak pro to, abychom si sami sebe dokázali vážit. Nikdy nezkazíme nic chválou na adresu druhých, uměním se povznést nad jejich chyby.

K negativním vlastnostem paří lenost,  kterou kolegové mohou  skrývat za „jakobyděláním“  - neodevzdávají věci v termínu, nestíhají a lamentují, že toho mají moc, házejí vinu na ostatní. Dalším nešvarem je lež,  krádež, vynášení obchodních tajemství. Ani donášení na ostatní kolegy s cílem zabodovat u šéfů, podlézavost, servilnost nepřispívá k oblíbenosti u spolupracovníků.

Pro šéfa je tato úloha stejně těžká jako pro jeho zaměstnance. Pokud si nechá jejich chování přerůst přes hlavu, nemůže se pak divit špatné atmosféře, výkonnosti a tomu, že nemá u podřízených patřičný respekt.

Pokud máme mezi sebou komplikované kolegy a jejich chování se nám „nezdá“, je na místě s nimi v klidu o samotě pohovořit, protože za tím mohou stát například rodinné nebo osobní problémy.

popisekLÍBÁNÍ JAKO POZDRAV?
Dobře zvažte situaci

Jak se pozná, že jsme dobří?

Zda jsme korektní, vážíme si práce, sebe i ostatních, to napoví například rychlost zapracování, samostatnost, způsob řešení problémů, konfliktu, neplánové práce.
Důležitá je vlastní reakce  na chybu, jak ji vyřešíme. Pro kolegy je důležité, zda po naší práci nezůstávají nedodělky či chyby, které by jim či firmě způsobovaly problémy.

Velkou výhodou jsou různé zkušební doby, ve kterých se již mohou některé nedostatky odhalit, a tak je zde oboustranná možnost odstoupení od spolupráce. Horší je, když problém vyplave na povrch až po delším čase, pak se již pracovní poměr nedá rozvázat ze dne na den a celá situace se tím zkomplikuje. Proto je důležité nové zaměstnance dobře sledovat .