Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jak odloudit konkurenci zákazníky

Obchodníci hledají stále nové a nové cesty, jak na přesyceném trhu získat zákazníky. Jednou z možností, která se nabízí, je srovnávací reklama.
Reklama nesmí být klamavá.

Reklama nesmí být klamavá.

Tento druh reklamy povolila EU v roce 1998 a v České republice se může používat už sedm let. U nás nebyla v minulosti příliš využívána. K jejímu rozšíření došlo, když se hledaly nové cesty po přeplněnosti celoplošných televizních reklam.

Co to přesně je srovnávací reklama?
Je to jakákoliv reklama, která otevřeně nebo skrytě zmiňuje konkurenčního výrobce nebo zboží či služby konkurence. Jejím cílem je dokázat, že zboží či služby jsou lepší nebo dostupnější než u konkurence. Měla by pomáhat spotřebiteli porovnávat produkty a na základě toho se rozhodnout.

Srovnávací reklama má však svoje zákonitosti :

1) nesmí být klamavá
2) srovnání musí být objektivní
3) srovnává jen zboží nebo služby uspokojující stejné potřeby nebo určené stejnému účelu
4) srovnání musí být relevantní ve více znacích, mezi něž může patřit i cena, ve výjimečných případech lze připustit srovnání v jediném znaku
5) nezlehčuje nepravdivými údaji podnik, zboží nebo služby jiného obchodníka
6) nevede k vyvolání nebezpečí záměny na trhu a obchodníci nesmí vyvolávat nebezpečí záměny týkající se jejich zboží či podniku a produktu konkurence
7) nenabízí zboží nebo služby jako napodobení nebo reprodukci zboží nebo služeb označovaných ochrannou známkou, obchodním jménem nebo firmou
8) nevede k nepoctivému těžení z dobré pověsti spjaté s ochrannou známkou soutěžitele, jeho firmou anebo z dobré pověsti spjaté s označením původu konkurenčního zboží


Jakékoliv srovnání odkazující na zvláštní nabídku musí být jasné a jednoznačně uvádět zvláštní cenu. Dál musí být uváděno datum, ke kterému tato nabídka končí, nebo musí být uvedeno, kdy bude nabídka ukončena v závislosti na vyčerpání zásob nabízeného zboží nebo služeb. V případě, že ještě zvláštní nabídka nezačala platit, musí být uvedeno datum, kterým začíná období, v němž se uplatní zvláštní cena.

Srovnání bývá výhodné pro spotřebitele i pro zadavatele reklamy
Je nesporné, že srovnávací reklama pomáhá spotřebiteli porovnávat produkty a na tomto základě se rozhodnout. Společnosti, které výrobky nebo služby nabízejí, mohou uvedené informace použít k jejich zlepšování a zaměřit se na vyzdvihování kvality a také odůvodnit případné nedostatky.

Firmy si srovnávací reklamu hlídají
Především obchodní řetězce tvrdě soupeří o své zákazníky, a to právě formou srovnávací reklamy.Často používaný však tento typ reklamy není, protože mnohdy končí u soudu. Poměrně známá je srovnávací reklama, kterou používá obchodní řetězec Tesco a v reakci na ni i Kaufland.

V reklamě informují zákazníky, že jsou u nich výrobky levnější než u konkurence, a zároveň uvádějí, o kolik. Je prokázáno, že tato reklama má větší účinek než běžná. České spotřebitele zajímá především cena. Tu uvádějí konkurující si firmy přímo na regálech v obchodech.  Ve skutečnosti nelze tvrdit, že by zákazník takto výrazně ušetřil. Například u Teska se jedná o konkurenční ceny zhruba u stovky výrobků z nabídky několika  desítek tisíc druhů zboží.

Dalším z příkladů srovnávací reklamy jsou telekomunikační firmy. Tak například v loňském roce se u soudu ocitnul Telecom, který srovnával svoje ceny s konkurenčním operátorem. Ten Telecom napadl u soudu a nakonec uspěl. Mezi další, kteří využívají srovnávací reklamu, patří bankovní domy a výrobci pracích prášků.

Arbitrážní komise Rady pro reklamu zaznamenala již stovky stížností na srovnávací reklamu. Když ji společnost začne používat, musí si především dát pozor, aby srovnávala s podobnými výrobky a neklamala spotřebitele.

Autor:
  • Nejčtenější

Jak nepřijít o peníze. Na co myslet, než ukončíte penzijko

18. dubna 2024

Od července nebudou vypláceny státní příspěvky k penzijnímu připojištění lidem, kterým byl přiznán...

Mně se nic nestane, pojišťovna mi nic nedá. Pět mýtů o životním pojištění

12. dubna 2024

Životní pojištění má podle statistik uzavřené každý druhý Čech. Vyplývá to z dat České asociace...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

K výrobě krmiv pro psy a kočky ho přivedla náhoda. Dnes vyváží i do Asie

13. dubna 2024

Vyrábět granule a konzervy pro psy a kočky původně neměl vůbec v plánu. Napadlo ho to až v...

Kdy lidé odmítají fakta a proč pravda často prohrává, vysvětluje psycholog

15. dubna 2024

Schopnost hledat či nacházet pravdu stojí v uvažování lidí většinou až na druhém místě. Proč lidé...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Děti ve finančně-vědomostní soutěži uspěly. Jak byste ji zvládli vy?

14. dubna 2024

Česká bankovní asociace spolu s Evropskou bankovní federací uspořádala letos již osmé národní kolo...

Sonda: Stavebko stojí za úvahu, akční nabídky zhodnotí vklady i o 5 %

19. dubna 2024

Stát srazil příspěvek na stavební spoření na polovinu. Od letošního roku přidá střadatelům nejvýš...

Méně peněz na sport, více volna. Jak firmy upravují nabídku benefitů

19. dubna 2024

Schválení vládního konsolidačního balíčku způsobilo na sklonku loňského roku paniku i v oblasti...

Jak nepřijít o peníze. Na co myslet, než ukončíte penzijko

18. dubna 2024

Od července nebudou vypláceny státní příspěvky k penzijnímu připojištění lidem, kterým byl přiznán...

Analýza: Autopojištění zdražuje. Kde a kteří řidiči zaplatí nejvíce?

18. dubna 2024

Oproti roku 2022 se průměrná cena povinného ručení v roce 2023 zvedla o 2,4 procenta na celkových 3...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...