Internet banking
Internet banking znamená spojení s bankou v prostředí internetu. Není tedy zapotřebí instalovat na počítač žádné speciální programy a postačí běžný internetový prohlížeč. Ke svému účtu se tak dostanete kdykoli a odkudkoli na světě v běžném internetovém rozhraní. Internet banking poskytuje kompletní spektrum služeb a některé banky navíc rozšiřují své aplikace o možnost sjednání penzijního připojištění nebo nákupu podílových fondů apod.
Phonebanking (neboli telebanking)
Představuje nejjednodušší a nejrozšířenější formu přímého bankovnictví a banky jej poskytují ve dvou základních formách. První formou je spojení s automatickým hlasovým systémem (tedy s počítačem). Ten může být schopen podávat pouze prosté informace o stavu na účtu anebo může být složitější a lze přes něj uskutečňovat veškeré bankovní operace. Druhou formou telefonního bankovnictví je spojení s telefonním bankéřem. Ten dokáže poskytnout plnohodnotné služby jako pracovník na přepážce. Bezpečnost operací uskutečněných přes telefon je zajištěna osobními čísly PIN a různými hesly, které si klient zvolí.
GSM banking
GSM banking znamená poskytování bankovních služeb pomocí mobilních telefonů. Stejně jako telebanking je poskytován ve dvou formách. V prvním případě je služba poskytována pomocí bankovní aplikace, která je nahrána na SIM kartu vašeho mobilního telefonu. Výhodou této formy je oproti následující druhé formě přehledná struktura menu, které je integrováno přímo v mobilním telefonu. Druhým způsobem obsluhy účtu přes mobilní telefon je komunikace s bankou prostřednictvím šifrovaných SMS zpráv. Obě tyto formy umožňují provádět na účtu základní operace.
WAP banking
WAP banking je dalším způsobem, jak ovládat účet přes mobilní telefon. Tem musí podporovat technologii WAP. Je velmi podobný GSM bankingu, ale veliký potenciál této technologie spočívá v širokém objemu informací, které může banka klientovi přes mobilní telefon sdělit. Na displeji mobilního telefonu tak můžete zjistit kromě aktuálních úrokových sazeb například otevírací dobu své pobočky.
Homebanking
Homebanking umožňuje obsluhovat účet z domova prostřednictvím počítače. Na ten je nutno nainstalovat speciální software, který poskytne svému zákazníkovi sama banka. Tento způsob obsluhy účtu je zajímavý především pro podniky, protože jim umožňuje propojit bankovní software s účetními programy. Spojení s bankou je ovšem omezeno pouze na počítač, na kterém je potřebné programové vybavení nainstalováno.
Kompletní výsledky testu naleznete zde.
Používáte některý z výše uvedených kanálů přímého bankovnictví? Vyplatilo se Vám pořízení takového přístupu? Jak jste v oblasti služeb přímého bankovnictví spokojeni se svou bankou?