Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vyzkoušejte podnikání pod zavedenou značkou. Počet franšíz narůstá

aktualizováno 
Chcete podnikat, ale chybí vám nápad? Co se pustit do projektu, který je už prověřený a má své zákazníky? Ale musíte mít kapitál.

Loni byl největší zájem o franšízy malých obchodů s potravinami či se smíšeným zbožím. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

V současnosti je na českém trhu 219 prověřených franšízových konceptů, nejčastěji v oboru služeb a obchodu. Můžete si tak otevřít například prodejnu potravin či smíšeného zboží, rychlé občerstvení, kavárnu, realitní kancelář nebo firmu nabízející volnočasové aktivity pro děti.

Podnikání pod zavedenou značkou přitahuje stále více lidí. "Oproti roku 2012 jsme loni zaznamenali nárůst zájmu o 10 procent. O více než 16 procent vzrostl i počet franšízových poboček, kterých loni bylo v České republice už přes šest tisíc," prozrazuje Barbora Štanglová z poradenské společnosti PROFIT systém výsledky Franchising Reportu 2013.

Ceny licencí

Pohybují se zpravidla od 50 000
do 250 000 korun.

Příklady cen:

  • Švejk restaurant
    100 000 Kč
  • BENU lékárny 250 000 Kč
  • Optika Doktor Klain
    300 000 Kč
  • Restaurace Výtopna
    200 000 Kč
  • Prodejny čaje a kávy Oxalis 100 000 Kč
  • McDonald’s 45 000 USD + 15 000 USD depozit (890 000 Kč + 297 000 Kč)

Informace o franšízách:

www.czech-franchise.cz

www.franchising.cz

Doplňuje, že čeští franšízoři v tuzemsku porážejí ty zahraniční. "Celkově se počet konceptů původem z Česka ustálil na 132, takže přesáhl podíl 60 procent. V Evropě počet franšízových systémů s domácím původem dosahuje 70 procent, proto předpokládáme, že českých společností bude stále více," říká Barbora Štanglová.

Trendem posledních let byl rozvoj franšízových systémů v oblasti služeb. Loni se však situace změnila a největší zájem byl o obchody. "O obrovský rozmach kategorie obchodu se zasloužily především koncepty jako Daily Fresh Stores či Můj obchod od firmy Vy & Makro či maloobchodní sítě se smíšeným zbožím," dodává Barbora Štanglová.

Zákazníci přijdou zpravidla sami

Předností je zavedená značka, která má zajištěný odbyt. "Franšíza obecně snižuje nejistotu a množství potíží, s nimiž se začínající podnikatel potkává. Můžete se opřít o znalost značky, takže když otevřete, zpravidla začnou chodit zákazníci sami, protože už produkt znají," říká Oldřich Peprla, zástupce franšízového řetězce se sendviči Subway. Podle něj tak neděláte velký krok do neznáma. A v případě potíží máte koho požádat o radu – buď franšízora (poskytovatele franšízy), nebo ostatní franšízanty.

Získáte také od mateřské organizace ekonomický recept, který byste jinak museli vytvořit sami. A pomohou vám i s vytipováním vhodných prostor, s vybavením, zaškolením. Soukromý podnikatel by si také nemohl koupit velkou reklamní kampaň v médiích. Franšízant může využít reklamy, kterou pořádá franšízor pro celou síť. Výhodněji získá také smlouvy s dodavateli.

Naopak nevýhodou je omezování v rozhodování, nutnost podřídit se jednotnému konceptu a větší kontrole a také placení poplatků. A rovněž potřebujete do rozjezdu franšízy vlastní kapitál.

Franšíza pro nezaměstnané?

Ano, ale pro ty, kteří mají kapitál. "Většinou jde o manažery, kteří odešli ze svých postů nikoliv pro neschopnost, ale například z úsporných důvodů. Tito lidé mají již určitý věk, zkušenosti, postavení i nároky na život. Chtějí zúročit své zkušenosti v oboru a nechtějí začínat od nuly. Pro ně je franšízing nejlepší volbou, investují 'odstupné' a po nějaké době se stanou majiteli kvalitní značky v jejich městě," dodává Jiří Lošťák.

"Doporučila bych všem, aby dobře posoudili, zda franšízový koncept má v dané lokalitě potenciál. Může jít o specifický produkt, který místní komunitu neláká. Potom by mohla být ztráta z podnikání i vyšší, než kdyby to člověk zkusil sám," upozorňuje Petra Pavičová, organizátorka soutěže začínajících podnikatelů Rozjezdy roku a manažerka společnosti T-Mobile.

Petra Michalská, která pomáhá malým a středním firmám v České spořitelně, zase doporučuje těm, kteří o licenci uvažují, aby navštívili již existující provozovny a zjistili od majitelů důležité informace: co jim funguje, s čím mají problémy, kolik svobody dostali nebo jak náročná je komunikace s vlastníkem.

Pozor na divné licence

Podle franšízového poradce Jiřího Lošťáka je třeba i na trhu s franšízami být obezřetný. Existují projekty, které nesplňují ani základní podmínky – nemají provozní příručku, informační systém, grafický manuál a právní základ odpovídající etickému kodexu podnikání ve franšízingu.

"Jestliže si zájemce není jistý, zda vybraný koncept splňuje základní pravidla pro podnikání, doporučuji konzultaci s odborníkem. Česká asociace franšízingu má řadu poradců i právníků, kteří umějí posoudit, případně doporučit vhodný projekt," říká Jiří Lošťák.

Co je franšíza a kolik stojí

Franšízora, který se rozhodl svůj model podnikání nabídnout zájemcům do jiných regionů, přijde zpracování dokumentace asi na milion korun.

Finance potřebuje na vývoj, pilotní provozy, zaměstnance centrály a marketing. Výše této investice se pak promítne do franšízového poplatku, který zájemce platí za licenci. Vedle toho franšízor vybírá průběžné měsíční poplatky a příspěvky na společnou propagaci. Mívá na zájemce tři základní požadavky:

  1. Kapitál (minimálně 40 procent z celkové vstupní investice vlastní, volně k dispozici)
  2. Organizační schopnosti (řídit kolektiv, rozhodovat, dodržovat postupy a standardy kvality, nést odpovědnost za chyby)
  3. Zkušenost z oboru

Příjemce franšízy (franšízant) získá "licenci" na provozování podniku pod značkou poskytovatele a provozní příručku s popisem know-how. Od podpisu smlouvy má k dispozici kompletní podporu centrály (ověřené dodavatele, výhodnější nákup, marketing, pracovní postupy atd.).

"Pro zájemce o koupi franšízy je důležité zjistit, co všechno je obsaženo v jednorázovém poplatku a jak bude vypadat další spolupráce s franšízorem. Ten vedle poplatku vybírá průběžné měsíční poplatky a také příspěvky na společný marketing," radí poradce Jiří Lošťák.



Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.