iDNES.cz

Odborník odpovídá, jak pojišťovny bojují s pojistnými podvody

Tomáš Síkora, výkonný ředitel České asociace pojišťoven
velikost textu:
vydáno 28.3.2012 10:00
Tomáš Síkora je výkonným ředitelem České asociace pojišťoven (ČAP)a předsedou Výboru pro finanční trh, poradního orgánu bankovní rady České národní banky. Dříve působil jako prezident Asociace finančních poradců a zprostředkovatelů. Od roku 1992 se pohybuje na různých řídicích a poradenských pozicích v oblasti finančnictví.
OTÁZKA: Jaké jsou postihy pro lidi, kteří podvádějí? Martina K.
Tomáš Síkora, výkonný ředitel České asociace pojišťoven Tomáš Síkora: Lidem, kteří podvádějí může pojišťovna odmítnout plnění a navíc s takovou osobou může být zahájeno trestní řízení. Za pojistný podvod může být osoba odsouzena až na 10 let podle závažnosti činu. 28.3.2012 10:09
OTÁZKA: Dobrý den, jak lez odhalit podvod u urazovych pojistek? Nejak mi to nejde dohromady...Dekuji Jan
Tomáš Síkora, výkonný ředitel České asociace pojišťoven Tomáš Síkora: Záleží podle typu podvodu, nicméně metodiku prozrazovat nemůžeme :-). 28.3.2012 10:10
OTÁZKA: Hezké ráno, je dnes už nějaký přístroj na odhalení fingovaných nehod? Spíše dotaz směřuji směrem,kdy někdo sám nabourá a najde si "spoluviníka" a společně nahlásí škodu, třeba za den či dva... Milan
Tomáš Síkora, výkonný ředitel České asociace pojišťoven Tomáš Síkora: Pojišťovny disponují softwarovým nástrojem, pomocí kterého lze simulovat škodní děj a na základě toho prokázat, že se dopravní nehoda udála v rozporu s popisem poškozeného. Trestní stíhání pak je zahájeno s oběma pachateli tj. jak s "údajným poškozeným", tak "údajným spoluviníkem". 28.3.2012 10:14
OTÁZKA: Zdravim vas, jaka je situace kolem SPZ na osobu a nevidite v tomto dalsi moznosti pro podvody? Hyvnar
Tomáš Síkora, výkonný ředitel České asociace pojišťoven Tomáš Síkora: ČAP z mnoha důvodů nesouhlasí s návrhem ministerstva dopravy ohledně změn principů registrace vozidla mj. i kvůli stížení identifikace vozidla a z toho vyplývající ztížení boje s trestnou činností včetně pojistného podvodu. Lepší řešení vidíme v úpravě vazby SPZ na konkrétní vozidlo resp. na jeho VIN. 28.3.2012 10:19
OTÁZKA: dobrý den, s jakými podvody se nejčastěji setkáváte? Petr
Tomáš Síkora, výkonný ředitel České asociace pojišťoven Tomáš Síkora: Největší četnost pojistných podvodů odhalujeme v pojištění motorových vozidel, v roce 2011 to bylo 4728 což je o 47% více než v předchozím roce. Z hlediska finančního objemu pojistných podvodů hrají prim podvody v pojištění majetku a odpovědnosti, zejména v podnikatelské sféře. 28.3.2012 10:22
OTÁZKA: Slyšel jsem o běžné praxi, kdy motoristé s pojištěním čelního skla si jednou za rok ho nechají rozbít,v servis jim dá dálniční známku jako bonus k pojistné události a hezky zinkasuje pojištovnu. Je to skutečně tak časté? Jak
Tomáš Síkora, výkonný ředitel České asociace pojišťoven Tomáš Síkora: Ano, s tímto problémem se setkáváme s rostoucí frekvencí. Je to jedna z oblastí, na kterou se detektivové aktuálně zaměřují a vylepšují nástroje pro odhalování této činnosti. 28.3.2012 10:25
OTÁZKA: Dobrý den, spolupracují pojišťovny při odhalování pojistných podvodů? Vyměňují si například informace o osobách, které podvádějí nebo o zjištěných nových způsobech podvodného jednání? kolos.veliky
Tomáš Síkora, výkonný ředitel České asociace pojišťoven Tomáš Síkora: Ano, dlouhodobě spolupracují. Od letošního března navíc ještě více systematicky prostřednictvím systému výměny informací o podezřelých okolnostech, který ČAP za tímto účelem vyvinula a spravuje. Systém identifikuje pokusy o vícenásobné plnění a relevantní pojišťovny na ně upozorní. 28.3.2012 10:29
OTÁZKA: Dobrý den, jako pracovník nejmenovaného úřadu, řeším často případy nehod, při kterých mám pochybnosti o jejich přirozeném vzniku i přesto, že jsou standartně šetřeny PČR, jak v těchto případech postupovat ?, děkuji za odpověď . Martin
Tomáš Síkora, výkonný ředitel České asociace pojišťoven Tomáš Síkora: V takových případech doporučujeme kontaktovat pojišťovny, kterých se událost týká a případně kriminální policii. 28.3.2012 10:31
OTÁZKA: Dobrý den, můžete uvést nějaký konkrétní případ pojistného podvodu? Děkuji Josef
Tomáš Síkora, výkonný ředitel České asociace pojišťoven Tomáš Síkora: Konkrétním případem je například pokus o získání vícenásobného plnění za jednu škodní událost u několika pojišťoven nebo umělé navyšování celkové výše škody o to, co se nestalo v souvislosti se škodou. 28.3.2012 10:34
OTÁZKA: Kdo financuje ČAP - soukromý subjekt, nebo stát. Za jakým účelem vznikla tato organizace, ochrana "spotřebitele", nebo pojišťoven?? Karel
Tomáš Síkora, výkonný ředitel České asociace pojišťoven Tomáš Síkora: ČAP je zájmové sdružení pojišťoven založené za účelem prosazování zájmů pojistného trhu, jeho propagaci a kultivaci. Je samozřejmě tedy financováno svými členy (aktuálně 30 pojišťoven s podílem ca. 98% na trhu). Není tedy spotřebitelskou organizací ani neřeší spory mezi členskými pojišťovnami a jejich klienty. 28.3.2012 10:38
OTÁZKA: Neznám pojišťovnu, kde by byl rovnocený vztah mezi klientem a pojištěncem. Pojišťovna má vždy výhodu. Obsáhlé smlouvy psané miniaturním písmem nahrávají vždy pojišťovnám a v konečném důsledku ona rozhoduje, jestli poškozenému něco laskavě vyplatí nebo ne. Pojišťovny považuji za ještě větší zloděje než banky. A teď dotaz: Nestydíte se to, že i vy jste zaměstnán v tomto netvůrčím parazitním byznysu? Děkuji za odpověď. Jan Marek
Tomáš Síkora, výkonný ředitel České asociace pojišťoven Tomáš Síkora: Naopak. Jsem hrdý, že mohu pomáhat vysvětlovat mnohé mýty a nepravdy souvisejíc s pojištěním. Obor nemá sice u veřejnosti právě dobrý zvuk (a nepopírám, že si za to někdy můžeme sami), ale jeho společenský i ekonomický význam je pro všechny zásadní. Otázka "malých písmen textu" je spíše praktickou a nákladovou rovinou. Pokud bychom tiskli texty větším písmem, pak se nejen zvýší náklady pro spotřebitele, ale také se spotřebuje více materiálu. Problém v této oblasti spatřuji v nízké finanční gramotnosti a neochotě číst delší texty většiny z nás. To větší písmo nevyřeší :-). 28.3.2012 10:42
OTÁZKA: Jaké jsou Vaše odhady o rozsahu pojistných podvodů. Jaká část náhrad je odhadem vyplacena na základě podvodů a jaké je odhadované procento odhalených podvodů. Jiří
Tomáš Síkora, výkonný ředitel České asociace pojišťoven Tomáš Síkora: Obecně se odhaduje, že až 10% nákladů na pojistná plnění je vyplaceno podvodníkům tj. v ČR v odpovídá ca. 8 mld. korun. Z toho se nám v loňském roce podařilo odhalit 840 mil. Kč, což je sice o 34% více než v předchozím roce, ale pořád je prostor pro zvýšení efektivity. 28.3.2012 10:45
OTÁZKA: Dobrý den, týká se problém vícenásobného plnění i životních pojištění, popř. pojištění závažných nemocí? martin
Tomáš Síkora, výkonný ředitel České asociace pojišťoven Tomáš Síkora: Ano, jedná se o jakékoli pojištění, kde dojde k uzavření smluv s více pojistiteli aniž jsou o tomto klientem informováni. 28.3.2012 10:47
OTÁZKA: Uvedl jste, že od března mezi sebou společnosti lépe vyměňují info. Nebude docházet k nevyžádaným marketingovým akcím, ze stran společností, kde "nejsem" klientem. Tato výměna info je jen u škodných událostí, tedy u plnění, nebo k ní dochází i z jiných důvodů? Karel
Tomáš Síkora, výkonný ředitel České asociace pojišťoven Tomáš Síkora: Nikoli, tohle vylučujeme. Pojišťovny postupují výhradně podle zákona o pojišťovnictví, který jim dává možnost si informace vyměňovat za účelem odhalování pojistného podvodu, avšak tyto informace neumožňuje využít pro jiné účely. 28.3.2012 10:49
OTÁZKA: Co se tyce povinneho ruceni, jaka je vase provazanost s ceskou kancelari pojistitelu? Alex
Tomáš Síkora, výkonný ředitel České asociace pojišťoven Tomáš Síkora: ČKP je naší sesterskou organizací založenou podle zákona pojištění odpovědnosti z provozu vozidla. Jejím členem musí být všechny pojišťovny provozující toto pojištění. Většina z nich je také zároveň členem ČAP. ČKP na rozdíl od ČAP řeší pouze úzkou problematiku provozu a správy povinného ručení. 28.3.2012 10:52
OTÁZKA: proč nepoužíváte víc "detektivů" když se ušetří takové peníze? rik
Tomáš Síkora, výkonný ředitel České asociace pojišťoven Tomáš Síkora: V efektivnímu odhalování pojistných podvodů je třeba vytvořit řadu opatření a nástrojů, kde je lidský faktor doplňkem tohoto systému. Pouze navýšení počtu detektivů bez nastavení procesů a nástrojů není efektivní. 28.3.2012 10:56
OTÁZKA: Ja bych se rad zeptal na jinou vec. Je pravda, ze zivotni pojisteni bude drazsi kvuli zasahu EU? Kruci
Tomáš Síkora, výkonný ředitel České asociace pojišťoven Tomáš Síkora: Ano, bohužel je to pravda. U pojistných smluv uzavřených po 21.12. 2012 musí všechny země EU v rámci svých zemí zajistit, aby pojišťovny sjednotily sazby mezi muži a ženami. V podstatě se jedná o nelogický zásah, který bez zjevného pojistně-matematického vlivu zdraží pojištění ženám. 28.3.2012 11:00
OTÁZKA: jaké jsou tresty při odhalení pojistného podvodu? Dalimil
Tomáš Síkora, výkonný ředitel České asociace pojišťoven Tomáš Síkora: Trestní zákoník (§ 210)počítá s trestní sazbou za spáchání trestného činu pojistného podvodu ve výši až 10 let, nicméně konkrétní výše trestí sazby závisí na okolnostech kokrétního skutku. Vedle trestu odnětí svobody může soud uložit podle těchto okolností i další tresty, např. zákaz činnosti nebo propadnutí věci. 28.3.2012 11:10
OTÁZKA: Co denní dávky, kdy má někdo sjednán denní limit 3000,-- Kč, doba léčení úrazu 10 dní, ale měsíčně bere dotyčný 15000,-- Kč mzdu, zde dochází krácení ze strany pojišťovny, nebo ne? A když ne, nejedná se také o podvod, vůči finančnímu úřadu? Dnes se řeší jak jsou "okrádány" pojišťovny, ale co amortizace, není to větší podvod na lidi. Vím, že věci morálně stárnou, ale když mě někdo nabourá, já sice dostanu nový díly na vozidlo, ale prostě je bourané a při výkupu klesá celkově hodnota mé věci. Jak bojovat proti tomu, aby nedělaly pojišťovny pojistné podvody?? Karel
Tomáš Síkora, výkonný ředitel České asociace pojišťoven Tomáš Síkora: Pojištění denních dávek je koncipováno jako pojištění obnosové, v tomto případě má tedy pojštěný nárok na pojistné plnění ve výši sjednané v pojistné smlouvě. O podvod vůči FÚ se nemůže jednat, protože příjem z pojistného plnění není příjmem z podnikání nebo závislé činnosti. 28.3.2012 11:12
OTÁZKA: Dobrý den, za jakých okolností nemusí pojišťovna poskytnout plnění? Je třeba podvod prokázat v trestně právní rovině, či stačí podezření? Uvedl bych příklad, se kterým jsem se setkal. Člověk kompletně rozebral interiér vozidla (demontoval veškeré obložení, sedadla, volant, atd.) a následně se obrátil na pojišťovnu, s tím, že se mu do vozidla někdo vloupal. Z tohoto si asi každý (zejména pojišťovna), vyvodí že jde o podvod, ale pokud ho nikdo neuvidí jak auto rozebírá, těžko se mu bude něco dokazovat... Karel
Tomáš Síkora, výkonný ředitel České asociace pojišťoven Tomáš Síkora: Pojišťovna posuzuje nárok pojištěného na pojistné plnění ze soukomoprávního hledika a zákon o pojistné smlouvě jí umožňuje v určitých případech poskytnutí pojistného plnění odmítnout - zjednodušeně se jedná o případy, kdy příčinou pojstné události byla skutečnost, o které se pojišťovna nedozvěděla v důsledku jejího zatajení ze strany pojistníka, a při jejíž znalosti by pojištění neuzavřela, nebo případy vědomého uvádění nepravdivých nebo hrubě zkreslených informací o rozsahu pojistné události nebo naopak jejich zamlčení. Pokud k takovému jednání ze strany pojistníka dojde a posoudí-li jej pojišťovna jako závažné, podává zpravidla trestí oznámení, protože tímto jednáním byla naplněna skutková podstata trestného činu pojistného podvodu. 28.3.2012 11:23
OTÁZKA: Jaká je nejnižší částka pro prověřování pojistného podvodu ? Např. bude se pojišťovna vůbe zajímat o pokus o pojistný podvod ve výši 10 000,- Kč ? duchodce
Tomáš Síkora, výkonný ředitel České asociace pojišťoven Tomáš Síkora: Pojišťovny se zabývají odhalováním všech pojistných podvodů, bez ohledu na výši způsobené škody. Podvody v této výši jsou však zpravidla odhaleny již pracovníků lividace škod, protože se bude zpravidla jednat o případy umělého nadhodnocení skutečně vzniklé škody. 28.3.2012 11:28
OTÁZKA: Dobrý den, v případě pojistných podvodů u úrazových pojistek tedy pojišťovna odmítne plnění. Lze vypovědět i celé riziko, které pojištěný zneužíval? Standa
Tomáš Síkora, výkonný ředitel České asociace pojišťoven Tomáš Síkora: Obecně platí, že dnem doručení oznámení o odmítnutí pojistného plnění předmětné pojištění zaniká. 28.3.2012 11:29
OTÁZKA: Můžete nám přiblížit fungování ČAP - komu se zodpovídá, jaká legislativa spravuje tento orgán. Karel
Tomáš Síkora, výkonný ředitel České asociace pojišťoven Tomáš Síkora: Odpověď na vaši otázku, včetně organizační struktury, stanov a etického kodexu naleznete na webových stránkách České asociace pojišťoven (www.cap.cz) pod záložkou O nás. 28.3.2012 12:54
OTÁZKA: Ještě dotaz ohledně povinného ručení. Zánik vlastnictví je důvodem k okamžitému ukončení pojistky. Jak docela nedávno proběhlo médii, chtějí se pojišťovny bránit tomu, aby jejich klienti vystupovali z nevýhodných smluvních vztahů právě tímto způsobem. Auto lze prodat mezi občany na základě občanského zákoníku a v něm upravené kupní smlouvy. Kupní smlouva je ústní nebo písemná. Písemnou formou zákon vyžaduje jen u nemovitostí. Od kupní smlouvu lze také odstoupit, toto právo má kupující, pokud má věc neodstranitelnou vadu, která brání jejímu používání. Pojišťovna AXA uvádí, že 20% jejich klientů vystupuje z pojistek tímto způsobem a že bude požadovat doložení kupní smlouvy nebo technického průkazu. Jak to chtějí dělat, když na to nemají žádné právo? Možná kdyby AXA poskytovala kvalitní služby za výhodné ceny a její zaměstnanci na každého klienta nekoukali jako na něco, co vylezlo zpod kamene, neměli by žádný problém s fiktivními prodeji. Jaký je váš názor? Martin Kokeš
Tomáš Síkora, výkonný ředitel České asociace pojišťoven Tomáš Síkora: Změna vlastníka je důvodem pro zánik pojistné smlouvy. Pokud se ale jedná pouze o fiktivní změnu, je zánik pojistné smlouvy neplatný a pokud původní pojistitel tuto skutečnost zjistí, je oprávněn požadovat po klientovi pojistné i v případě, že klient již uzavřel pojištění jinde. To platí i v případě, že nový majitel od kupní smlouvy odstoupí. Není-li klient se službami nebo cenou svého pojistitele spokojen, má plné právo pojistitele změnit, aby se ale vyhnul komplikacím, musí změnu provést způsobem, který bude v souladu se zákonem, tedy výpovědí ke konci pojistného období. 28.3.2012 13:02
OTÁZKA: V článku jsme se dočetly, že podvody dosáhly 840 milionů korun, což je ohromné číslo. Zajímá mě kolik se ještě k tomu vyplatí na korektních pojistných případech a kolik se celkem zaplatí na pojistném? Karel
Tomáš Síkora, výkonný ředitel České asociace pojišťoven Tomáš Síkora: Veškerá statistická data naleznete na webových stránkách České asociace pojišťoven (www.cap.cz), přesněji ve výročních zprávách. Ty jsou volně ke stažení v sekci "O nás". 28.3.2012 13:04
OTÁZKA: Dobry den, snizujete plneni, pokud zjistite, ze majitel nemovitosti mohl pozaru predejit? Ve smyslu - kdyz pozar vznikne napriklad od stare zasuvky kvuli prehrati? Pomuze v takovem pripade uskutecneni revize? Pripadne vadi pojistovne, ze v dome byly veci, ktere pozar urychlily (otevrene dvere apod.)? Ptam se proto, ze na spoustu techto veci neexistuji predpisy, pripadne revize nejsou povinne. Dekuji. Karel
Tomáš Síkora, výkonný ředitel České asociace pojišťoven Tomáš Síkora: Na tento dotaz lze odpovědět jen dost obecně, zanedbání povinných revizí může být důvodem ke snížení plnění, konkrétnější pravidla jsou obvykle obsahem konkrétních pojistných podmínek konkrétní pojišťovny. 28.3.2012 13:08
OTÁZKA: Vyloucil Cap nekdy nejakou pojistovnu ze sve asociace? Pokud ano tak koho a proc? Kuku
Tomáš Síkora, výkonný ředitel České asociace pojišťoven Tomáš Síkora: Takováto situace v historii ČAP nenastala. 28.3.2012 13:09
OTÁZKA: Dobrý den, co si myslíte o podvodech pojišťoven, které odmítnout při povinném ručení plnit celou částku a počítají takzvanou amortizaci, která je nesmysl protože nabourané auto nikdy na hodnotě nezíská? Honza
Tomáš Síkora, výkonný ředitel České asociace pojišťoven Tomáš Síkora: Amortizace je sice používaný ale poněkud zavádějící výraz. Pojišťovna je povinna vyplatit poškozenému tzv. skutečnou škodu, která musí odpovídat uvedení vozidla do původního stavu. Z tohoto důvodu pojišťovna vždy posuzuje, zda je použitý způsob opravy vozidla adekvátní jeho stáří a stavu před poškozením. 28.3.2012 13:21
OTÁZKA: Dobrý den, mám otázku trochu z jiného soudku. Jsem pojištěná u úrazové životní pojistky a při sepisování mi pani poradila, ať do kolonky kouření napíšu ne. Ptám se, zda to může být problém do budoucna i kdyby se mi třeba např. zlomila jen noha a zda mám radši to opravit. Děkuji Monika
Tomáš Síkora, výkonný ředitel České asociace pojišťoven Tomáš Síkora: Při uzavírání pojistné smlouvy jste svým podpisem potvrdila, že uvádíte pravdivé informace a nic jste pojišťovně nezamlčela. V případě, že pojišťovna následně zjistí (například právě při likvidaci pojistné události), že jste uvedla nepravdivé informace, může vám na základě toho buďto krátit pojistné plnění nebo jej dokonce odmítnout či odstoupit od smlouvy. 28.3.2012 13:24
OTÁZKA: Četl jsem, že pojistný produkt typu povinné ručení dosahuje v ČR zhruba 50% ziskovosti. Jistě disponujete přesnějšími statistikami, můžete nám sdělit přesné číslo? Martin Kokeš
Tomáš Síkora, výkonný ředitel České asociace pojišťoven Tomáš Síkora: To je velmi zavádějící informace, která srovnává pouze výši přijatého pojistného a vyplaceného plnění. Nezahrnuje tvorubu rezerv, správní režii, provize zprostředkovatelům, příspěvek České kanceláři pojistitelů. Ve skutečnosti činí zisk pojišťoven z pojištění odpovědnosti z provozu vozidla cca 3%. 28.3.2012 13:25
OTÁZKA: Jak může bojovat občen s pojišťovnami, která se většinou snaží při uzavírání smluv nenformovat o nevýhodách pojištění, o tom co vše lze zneužít k nevyplacení plnění pojistného, přidávají do smluv složité věty psané minipísmem a podobně? Stanislav
Tomáš Síkora, výkonný ředitel České asociace pojišťoven Tomáš Síkora: Pojistné podmínky jsou díky svému rozsahu skutečně psané malým písmem. Přesto se vyplatí se s nimi seznámit před podpisem smlouvy a na vše, co není úplně jasné, se při sjednání podrobně zeptat. 28.3.2012 13:29
OTÁZKA: Dobrý den, můj dotaz se týká havarijního pojištění aut. Nechápu, proč se pojišťovny pokoušejí uplatňovat amortizaci i v případech, že je auto pojištěno na částku nového výrobku. Není to taky pojistný podvod, ovšem z opačné strany? Můžete to nějak vysvětlit? Martin Kokeš
Tomáš Síkora, výkonný ředitel České asociace pojišťoven Tomáš Síkora: Způsob likvidace škod z havarijního pojištění závisí na konkrétních pojistných podmínkách, obecně lze říci, že při pojištění vozidla na novou cenu má stáří vozidla na výši plnění vliv pouze u malé části škod. Naopak v případě totální škody má stáří vozidla na výši plnění vždy vliv zcela zásadní. Není možné, aby klient například po odcizení vozidla obdržel vyšší částku, než byla aktuální hodnota vozidla, tedy vyšší částku, než je jeho škoda. 28.3.2012 13:35
zpět na osobnost