Jak postupovat při ztrátě karty

Přijdete v cizině o platební kartu? Pak ihned volejte do banky. Ale zároveň počítejte s tím, že vás ztráta může přijít pěkně draho.

Před odjezdem na dovolenou se vyplatí zjistit, jak postupovat, když vám někdo ukradne kartu, ztratíte ji nebo ji spolkne bankomat. Platí jednoduché pravidlo - dříve než se vydáte pro pomoc na ambasádu, měli byste situaci začít řešit s bankou, která vám vede účet.
 
Kartu co nejdříve zablokujte

Telefonní spojení pro zablokování karty bývá uvedeno na kartičce, kterou klient dostává společně s platební kartou. „Doporučujeme klientům si toto číslo, které je k dosažení nonstop, uložit do mobilního telefonu,“ radí Marie Petrovová z Komerční banky.

Do telefonu je třeba nahlásit jméno, adresu a rodné číslo, ale často i číslo účtu. Proto je dobré mít ho zapsané při ruce. „Operátor se bude ptát i na číslo karty, ale tato informace nebývá povinná. Dotáže se také na poslední autorizované použití, aby mohl zkontrolovat, zda už s kartou někdo neoprávněný nemanipuloval,“ doplňuje Ivo Polišenský z Živnobanky. Některé banky zajímá i důvěrný údaj pro aktivaci karty, který si klient domluvil při jejím vydání. Většinou to bývá odpověď na otázku, která není vázána na všeobecné znalosti, například jak se jmenoval prastrýc z maminčiny strany křestním jménem. To proto, aby nějaký vtipálek nezablokoval funkční kartu jen tak z hloupého žertu.

Platební karta na klíčích: co nás čeká na poli platebních karet? Čtěte ZDE

Chcete vědět, proč si Češi oblíbili zlaté karty? Klikněte ZDE.

Telefonní linky nejsou bezplatné. Cenu hovoru do Česka hradí volající. Programy, při kterých je poskytován bezplatný hovor, se týkají karet vyšší kvality, a tudíž vyšší ceny. Marie Petrovová dodává: „Při ztrátě nebo odcizení karty v zahraničí může klient také navštívit pobočku jakékoli banky, která je označena logem příslušné karetní asociace, například VISA nebo MasterCard, a tam vyplnit patřičný formulář.“

Banky nabízejí kromě blokace také takzvanou stoplistaci karty. U stoplistace je funkčnost karty znemožněna trvale a nevratně, když ji klient za dva dny najde pod hotelovou postelí, už se nedá nic dělat. Tento postup lze doporučit při prokazatelné krádeži. V případě blokace se jedná o dočasné pozastavení funkčnosti karty a banky po vašem návratu obvykle chtějí osobně potvrdit další postup. Zablokování karty poskytuje Živnobanka zdarma, ostatní ústavy stanovují poplatek, u obyčejných elektronických karet kolem 200 korun, embosované karty vyjdou dráž, kolem dvou tisíc. Levnější službu nabízí Česká spořitelna, kde blokace embosované karty vyjde na 500 korun.

Jak postupují banky při blokaci karty
banka telefon, kde ztrátu ohlásit cena za blokaci elektronická/embosovaná karta cena za zaslání náhradních prostředků
Česká spořitelna +420 267 201 889 200 korun / 500 korun peníze 1500 korun / karta 2500 korun
ČSOB +420 495 800 111 200 korun / 2000 korun službu poskytují pouze pro embosované karty
GE Capital Bank +420 272 771 111 100 korun / 2000 korun karta 3000 korun, peníze podle regionu, do kterého je zasíláno
Komerční banka +420 222 412 230 150 / 2000 korun peníze 3500 korun /karta 4000 korun
Poštovní spořitelna +420 495 800 121 200 korun / 2000 korun peníze 3000 korun / karta 4000 korun
Raiffeisenbank +420 417 941 444 200 korun / 2000 korun poštovné + 90 korun
Živnobanka +420 224 23 24 23 zdarma   cena odpovídá nákladům na doručení, maximálně 9500 korun
Kontakty na kartové asociace
Visa Help +1410 581 3836
MasterCard +1636 722 7111