Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Bojíte se na burzu sami? Najděte si obchodníka

aktualizováno 
Když máte dost peněz, ale scházejí vám nervy či čas na samostatné obchodování na burze, nemusíte se spokojit s podílovými fondy. Stačí nechat za sebe obchodovat někoho jiného.
Ideální je, když si makléř bere 1 až 2 dolary za obchod a k tomu si od vás vezme určité procento z peněz, které vám vydělá. Ilustrační snímek

Ideální je, když si makléř bere 1 až 2 dolary za obchod a k tomu si od vás vezme určité procento z peněz, které vám vydělá. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Můžete se obrátit na některou z velkých firem, ale nikdy nemáte úplně jistotu, zda zrovna váš konkrétní obchodník je ten zkušený člen týmu či nováček, který je v učebnici investování jen o tři lekce před vámi.

Nejtěžší úkol: najít dobrého obchodníka

Rozhodně buďte opatrní, když vás někdo osloví sám telefonicky. Telemarketing zaměřený na lidi, u kterých se dají předpokládat peníze (ředitelé firem, majitelé společností, úspěšní právníci, lékaři…..) je dost častý, ale svědčí spíš o tom, že makléř leckdy i zoufale shání někoho, s jehož penězi by mohl obchodovat (a hlavně inkasovat nemalé poplatky).

Můžete najít i makléře, který není součástí velké společnosti, ale pracuje sám za sebe. Ať tak či tak, ideální je, když na dobrého makléře dostanete doporučení od někoho ze svých známých, který má s konkrétním člověkem příznivé zkušenosti.

Informujte se třeba v ČNB

Abyste měli jistotu, že své peníze nesvěřujete někomu, kdo o investování nic neví, existuje takzvaná regulace České národní banky. Na jejích webových stránkách zadáte jméno makléře a pokud je u ČNB registrován, objeví se vám o něm údaje - vyhledávač najdete zde. Radost trochu může pokazit jen fakt, že v seznamu najdete i jména těch, kdo se registrovali před deseti lety a pak zkoušeli půl roku prodávat podílové fondy, takže jejich zkušenosti jsou zanedbatelné. Na druhou stranu, když tam hledané jméno nenajdete, máte jasno, že tomuto člověku byste peníze svěřovat neměli.

Nebojte se být zvědaví

Nezbývá než se makléře ptát – na spokojené klienty, na historii podnikání. Velmi důležitá je otázka, zda investuje své vlastní peníze – těžko vám může vydělávat někdo, kdo si nevěří natolik, aby stejně spravoval svůj vlastní majetek. Zalhat se samozřejmě dá ve všem, ale kdo se nezeptá, nemá ani šanci se o makléři nic dozvědět. Takže se ptejte. Nejlépe osobně, abyste viděli i okamžitou reakci na položenou otázku (do mailu se člověk snáz vylepšuje).

Základ = nízké poplatky + provize ze zisku

Kromě zkušeností se ptejte na poplatkovou politiku. Ideální je, když si makléř bere 1 až 2 dolary za obchod (tj. to co sám platí americkému partnerovi) a k tomu si od vás vezme určité procento z peněz, které vám vydělá. Přiměřený požadavek je na 10 až 20 procent ze zisku. Obchod za paušální poplatek 20 či dokonce 70 dolarů je drahý, když narazíte na firmu, která se nezdráhá obchodovat jen kvůli poplatkům, za chvíli jste "na suchu".

Peníze mějte na svém účtu

Ptejte se, jak budou obchody probíhat - zda budete například na internetu vidět, jakým způsobem makléř obchoduje. Díky tomu můžete třeba kontrolovat, zda makléř nastavuje a dodržuje hodnotu stop-loss, zda neinvestuje do jednoho titulu víc než 10 procent vašich peněz….

Dbejte také na to, aby peníze byly vždy na vašem vlastním účtu – nikdy nesvěřujte peníze na účet, který není psaný na vaše jméno.



Jak si vybudovat finanční rezervu

měsíců % měsíců
Vypočítat
Měsíčně spořte
Zjistit přesnější výpočet


Hlavní zprávy

Další z rubriky

ČSOB včetně Poštovní spořitelny má mobilní peněženku (Na Nákupy), kterou...
Revoluce v placení: Chytrým mobilem platí v obchodech už tisíce Čechů

Placení mobilem se v Česku stává hitem podobně jako placení pípacími kartami. Mobilní peněženku už využívá přes 15 tisíc Čechů a počty uživatelů každým dnem...  celý článek

Ilustrační snímek
Proč platit za něco, co je absurdní. Boj s poplatky v Česku pokračuje

Na poplatcích vydělávají banky nemalé peníze, ty největší miliardy korun ročně. Již řadu let ale dávají Češi najevo, že některé poplatky jsou absurdní a je...  celý článek

Ilustrační snímek
Boj o klienty pokračuje. Banky vymýšlejí další trumfy

České bankovnictví se proměňuje. Konkurenční boj bank získat klienty na svou stranu nekončí, naopak pokračuje. Novým, nízkonákladovým bankám se podařilo získat...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.