Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pět rad, jak se stát nejlepším šéfem

aktualizováno 
Byli jste povýšeni a nově vedete tým lidí? Petr Vidmar z personální společnosti Hays vám poradí, jak se stát respektovaným a úspěšným šéfem.

Pokud si uvědomíte, co u vás vyvolává stres, nevyvede vás nepříjemná situace z míry. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Sníte o tom, že budete skvělým šéfem, pevným a spravedlivým, že budete vizionářem, pro kterého bude radost pracovat. Něco jako Steve Jobs, Henry Ford nebo Tomáš Baťa. Vést tým ovšem není nic jednoduchého a mladí manažeři snadno nechtěně sklouznou k nevhodným způsobům chování a jednání, které pak budou jen těžce napravovat.

Může se hodit

Hledáte místo, kde uplatníte svoje znalosti a dovednosti? Najděte si ho na jobDNES.cz.

„Někdy lidé až přespříliš chtějí dokázat, že umí vést svůj tým. Chtějí dát najevo, že se cosi změnilo, přitom se však zapomínají zastavit a zamyslet. Výsledkem je, že jako lídři neuspějí a jejich tým se naopak rozpadne. Budoucí kariéra těchto lidí je pak z dlouhodobého hlediska negativně ovlivněna,“ míní Petr Vidmar.

Doporučuje proto šéfům pět bodů, které jim pomohou vyhnout se nevědomým chybám.

1Při vedení buďte sví

Hlavně se nesnažte kopírovat druhé. Nová vedoucí pozice vyžaduje, abyste si našli svůj vlastní styl. Dobrý nadřízený nepodléhá stereotypním způsobům jednání a chování, to jej odlišuje od šéfa průměrného či špatného. Najděte si tedy čas, abyste objektivně zhodnotili, jak se chováte a jednáte. Pouvažujte o tom, jak se chováte jako nadřízený, když vyvíjíte na někoho tlak, když zaměstnance odměňujete a také jak je inspirujete. 

2Uvědomte si, co vyvolává stres u vás i u kolegů

Vyplácí se umět rozpoznat, co působí jako spouštěč stresu. Jste-li stresovaní, nemusí být vaše rozhodnutí vždy správná. Nicméně pokud víte, co u vás vyvolává stres, můžete své chování změnit a nenechat se vyvést z míry komplikovanou či nepříjemnou situací. Rovněž je důležité rozpoznat tyto spouštěče stresu u svého týmu, abyste mohli předvídat, jak budou jednotliví kolegové reagovat, a pokud je to nezbytné, tak zasáhnout a pomoci.

3Snažte se získat upřímnou zpětnou vazbu

Vedoucí pracovníci jsou často obklopeni „přitakávači“, kteří říkají, co slyšet chcete. Takže se snažte získat názor od někoho zasvěceného zevnitř i zvenčí společnosti, od někoho, komu důvěřujete a víte, že bude upřímný. Získáte tak reálný obrázek o dané situaci. Zjistíte, co se skutečně děje, co je špatně a zda jste i vy součástí problému. Z takzvané 360stupňové zpětné vazby můžete rovněž zjistit, jaký mají členové týmu pocit z vašeho vedení.

4Myslete v globálním měřítku

Vedoucí pracovníci dnes musí být schopni pracovat napříč různými kulturami. A dobří manažeři se vyhýbají zjednodušenému pohledu, že pokud nějaký přístup fungoval v jedné zemi, bude fungovat i v jiné. Pokud tedy budete citliví pro kulturní odlišnosti, máte bod navíc.

5Pěstujte sportovní aktivity

Je těžké najít si čas na sport, když se ujímáte nové funkce a jste odhodláni pracovat přesčas, abyste měli výsledky. Ale udržovat sebe i svůj mozek v dobré kondici přináší odolnost a posiluje rozhodovací schopnosti a efektivitu. S dostatečným spánkem a pravidelnou sportovní aktivitou budete lepším manažerem, neboť omezíte iracionální a emocionální rozhodnutí. Budete fit i k šéfování.



Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.