Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jak sestavit v práci výkonný tým. Kdo v něm nesmí chybět?

aktualizováno 
V tom, jaké funkce a úkoly mají hráči fotbalového mužstva, je jasno. Ale mají manažeři a šéfové také tak jasno ve složení vlastního týmu na pracovišti, se kterým kopou každý den od pondělí do pátku? Aby pracovní tým dobře fungoval, musí stát na dobře rozdaných rolích.

Nové zaměstnance je nutné vybírat tak, aby doplnili ostatní a posílili výkon skupiny. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Odbornost, praxe a reference nejsou jedinými kritérii pro výběr nejvhodnějšího člena. Pracovní výsledky celku hodně ovlivní to, jak si jednotlivec takzvaně „sedne“ s ostatními. Bohužel si zaměstnavatelé ne vždy vybírají nového zaměstnance tak, aby doplnil ostatní a posílil výkon skupiny.

Personalisté nebo manažeři často preferují jen jeden konkrétní osobnostní rys –oblíbené jsou zvláště dynamické a ambiciózní osobnosti a pak také loajální tahouni. V týmu pak mohou postrádat člověka, který umí ostatní koordinovat, nebo takového, jenž vyhledává prostor pro inovace.

Jak tedy sestavit výkonný tým? Neměl by chybět:

  • Inovátor - abyste jednoho dne nezjistili, že ačkoliv děláte věci stále stejně kvalitně, ale už jaksi není pro koho, potřebujete ve skupině inovátora. Je originální, radikální a přináší nápady, které vás posouvají k objevování nových příležitostí. Zároveň jsou inovátoři lidé, kteří většinou těžko snášejí kritiku, jsou velcí individualisté a za svoji myšlenku bojují i za cenu konfliktů.
  • Režisér - aby se skupina formovala a pracovala takticky, potřebuje režiséra neboli formovače. Má velké množství elánu a ambicí, posouvá věci dopředu. Ostatní se však musejí vypořádat s jeho soutěživostí i tím, že má tendence je zastínit.
  • Vyhledávač - abyste neztratili kontakt s vnějším okolím, potřebujete vyhledávače zdrojů. Pro své komunikační dovednosti bývá miláčkem týmu. Bohužel ale snadno ztrácí zájem, nudí se, nedotahuje věci do konce a někdy může i zcela opustit týmové cíle.
  • Koordinátor - nepochybně uplatníte i někoho, kdo je sice méně inovativní, ale charakterní, nekonfliktní a umí stanovit cíle a program práce. To je koordinátor, týmový hráč s přirozenou autoritou, kterou prosazuje nenásilně. Je výborný posluchač.
  • Harmonizátor - neměli byste zapomenout na to, že soudržnost a důvěra je záležitost emocí. S nimi to dobře umí harmonizátor. Oceníte, že umí urovnávat napětí a střety, které vnášejí dynamičtější členové. Je sice trochu měkký a nerozhodný, ale dovede ovlivnit celkovou pracovní morálku.
  • Realizátor - aby se plány dařilo uskutečňovat, je potřeba mít realizátora, který je převádí do proveditelné podoby. Je velmi praktický, disciplinovaný a ochotně pracuje s maximální orientací na společný cíl. Hůře si však poradí v nesnázích a změny mu činí problém.
  • Dotahovač - určitě znáte tu poslední fázi projektů a zakázek, kdy všem docházejí síly. Všem kromě dotahovače, který má starost o všechny detaily, dodržuje řád a termíny prověřuje všechno, na co by se mohlo zapomenout. Snadno ale ztratí přehled o celkových cílech a zabředne do detailů, občas taky umí dát pořádně najevo, co si myslí o méně zodpovědných členech týmu.
  • Vyhodnocovač - samozřejmě veškerou činnost a její výsledky je třeba umět posoudit, což je velmi těžké, jsme-li osobně zainteresovaní. Jednodušší to je, pokud máte v týmu vyhodnocovače. Právě on je schopen nezaujaté analýzy. Nové nápady sice nepřinese, ale dovede zamezit tomu, aby se investovalo do předem prohraných bitev. Věcný specialista vám bude k užitku tím, že skvěle ovládá svůj obor a žije jím, jeho věcný názor a široké znalosti poskytnou cenný pohled na věc.

Obchodníci: lovci a sběrači?

Trochu jinou sestavu potřebujete při tvorbě sales teamu. Zde se členové dělí na lovce, kteří dovedou získat nové zakázky a rozšířit podíl na trhu, a farmáře neboli sběrače, kteří se pak starají o zákazníky a dovedou u nich navýšit objem dodávaných služeb či produktů. Všichni členové pak potřebují mít jasně definováno, jakého výkonu má dosáhnout, a znát odměny i sankce.

Na tom, s kým pracujete, hodně záleží. Proto pokud si nevíte rady, nebojte se vzít si na pomoc odborníky.

Autor:


Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.