Jak si dobře vybrat střední školu

Přestože v patnácti letech jen skutečně málokdo má představu, co bude v životě dělat, nemělo by se rozhodování o tom, kam jít po základní škole, podceňovat.
Přestože v patnácti letech jen skutečně málokdo má představu, co bude v životě dělat, nemělo by se rozhodování o tom, kam jít po základní škole, podceňovat. Podle odborníků je ideální začít se zajímat o pokračování studia už v sedmé třídy základní školy. Při výběru jsou důležité nejen schopnosti a zájmy dětí, ale také možnost následného uplatnění v praxi.

"Děti v deváté třídě si často vůbec neuvědomují, jak závažný a důležitý krok výběr vhodné střední školy je," uvádí psycholožka Lucie Tumpachová z Pražské pedagogicko-psychologické poradny. "Pokud by se výběru školy věnovali spolu s rodiči včas a intenzivněji, bylo by pro ně snadnější se rozhodnout a brali by takový úkol vážněji." Je třeba shánět informace alespoň rok dopředu. Využívat dnů otevřených dveří v jednotlivých středních školách. Ty se většinou konají během října až ledna. "V některých základních školách se koncem osmých tříd pořádají společně s rodiči konzultace, kdy třídní učitel a výchovný poradce poradí a doporučí, jaká střední škola či střední odborné učiliště by byly pro žáka nejvhodnější," doplňuje Jana Zapletalová, školní psycholožka ze Střední odborné školy v Praze 3. Při posouzení, jak se lze uplatnit s vybraným oborem v praxi, mohou pomoci také informační střediska úřadů práce.

Pomoc rodičů

Rodiče by měli informace o možnostech studia co nejdříve shánět sami a připravit pro dítě co možná nejširší nabídku - ukázat různé profese. Porozhlédnout se nejen ve školách. "Vhodné je vzít dítě třeba na exkurzi do zaměstnání ke známým, aby se představa práce stala konkrétnější," doporučuje Lucie Tumpachová. Vždy je třeba zamyslet se nad prospěchem, zájmy, schopnostmi a požadavky dítěte. "Debaty ohledně výběru školy vést demokraticky, věnovat jim dostatek času a brát vážně, co děti říkají. Není správné zavrhovat jejich nápady," vysvětluje Tumpachová. Rodiče někdy nutí dítě jít na školu, kterou nemusí zvládnout. Měli by dát na rady a zkušenosti odborníků a nenutit děti do příliš náročného studia. "Pro někoho může být řešením začít navštěvovat například střední odborné učiliště a později, pokud učivo zvládne, přejít na střední školu," nabádá Jana Zapletalová.

Výchovní poradci

Dobří výchovní poradci fungující na základních školách mohou díky dostatečným znalostem schopností a prospěchu dětí dobře poradit. Měli by spolupracovat s učiteli a o možnostech žáků a o šanci na přijetí ke studiu mít nejlepší informace. Někteří výchovní poradci se včas a podrobně informují o všem, co ke své práci potřebují, a snaží se být dětem maximálně nápomocni. Podle zkušeností odborníků je jich však stále méně, než by bylo zapotřebí.

Pedagogicko-psychologické poradny

Poradna může pomoci nejlépe v případech, kdy si děti (ale i rodiče) nejsou jisti. "Pokud jejich zájmy nejsou vyhraněné, lze soustavou testů, které u nás absolvují, odhalit opravdové schopnosti a předpoklady," radí psycholožka z pedagogicko-psychologické poradny. "Můžeme poznat oblasti, ve kterých by dítě mohlo být úspěšnější, a tudíž spokojenější." Vyšetření v poradně je vhodné u průměrných žáků, kteří mají třeba trojky na vysvědčení a chtěli by začít studovat. "Podle výsledků testů lze usoudit, zda studium zvládnou," radí psycholožka Jana Zapletalová. Často však horší známky nevypovídají nic o schopnostech.

Motivace

Podle psychologů také velmi záleží na motivaci žáků. Někteří nemají nejlepší předpoklady, ale dokážou dosáhnout dobrých výsledků pílí a nasazením. Naproti tomu jsou i výjimečně nadané děti, které studium z různých důvodů nezvládnou. "Přesto, že jsem měla na základní škole spíše horší známky, chtěla jsem se dostat na gymnázium. Přípravě na zkoušky jsem věnovala hodně úsilí. Studium pro mne bylo od začátku velmi náročné. Musela jsem omezit i některé své zájmy, abych měla dostatek času na učení a stačila svým úspěšnějším spolužákům," líčí Linda Čechová, šestnáctiletá studentka z Liberce. "Myslím, že už se umím učit a na mých výsledcích je to znát. Mám lepší známky než většina dětí ze třídy."

Jak postupovat při výběru školy

* včas zjistit nabídku studijních možností na středních školách nebo učilištích (např. z informačních brožur)

* v rámci dnů otevřených dveří se seznámit s prostředím školy, me - todami výuky a vyučujícími

* posoudit prospěch, zájmy a schopnosti dítěte

* posoudit možnost dalšího studia

* informovat se o možnostech uplatnění v praxi

* obrátit se na výchovného poradce na ZŠ

* obrátit se na odborníky v pedagogicko-psychologických pora dnách