Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jak úspěšně přesvědčovat spolupracovníky? Vlastním příkladem

  10:51aktualizováno  10:51
Nejjednodušším způsobem přesvědčování kohokoli o čemkoli je vlastní příklad. Přirozeně ne v tom pojetí, že byste museli dělat úplně přesně to, co chcete po jiných. Jste-li šéfy, pak ani nemůžete. Vaším úkolem je práci řídit, a ne ji bezprostředně vykonávat. Vaše nasazení, angažovanost, ochota, zájem a celkový přístup k tomu, co děláte, jsou však na očích všech a mohou ovlivňovat již samy o sobě. To však obvykle nestačí. Mnoho záleží také na tom, jak s lidmi mluvíte.
Musíte umět jim dobře naslouchat a vhodně argumentovat. Působit přitom na rozum i na city: "Je třeba řešit tento náročný problém a neznám nikoho, kdo by to zvládl lépe než vy." Nebo: "Minule se nám společně podařilo dosáhnout takových výsledků, že by rozhodně stálo za to je zopakovat. Co vy na to?" Nestačí jen mluvit na spolupracovníky a nechtít slyšet jejich reakce. To bývá obtížné, protože ty mohou být i nepříznivé, a tudíž pocitově nepříjemné. Nejvhodnějšími způsoby přesvědčování jsou rozhovor s jednou osobou, případně diskuse s více lidmi najednou. V jejich rámci vzniká prostor pro vysvětlování (v některých případech i vícekrát opakované), a zejména pro přesvědčování. Nesmíte však zůstávat jen v obecné rovině. Uvádějte příklady, používejte fakta a dokumenty, přesvědčivě argumentujte. Nevyvíjejte také na lidi nátlak. Dávejte jim, pokud možno, na vybranou: "Myslel jsem, že byste mohla zkusit toto, ale potěší mne i to, když si vyberete, co sama myslíte, že vám sedí lépe." Žádejte od lidí nápady a náměty a nezapomínejte je za ně chválit, případně je (budou-li finančně přínosné) i hmotně odměňovat. Ani "ulítlé" nápady přitom hned neodsuzujte, spíš se je snažte spolu s autorem dopracovat. Příště by totiž nemusely být žádné další. A už vůbec nevydávejte dobré nápady jiných za své. Snažte se vyvarovat hněvu, zlosti a řvaní na lidi. Mluvte důrazně, ale ne příliš hlasitě, nevyvolávejte konflikty, nehádejte se. Buďte nároční a trvejte na svém, ale s pochopením. Zkuste spolupracovníky přesvědčit o své skutečné autoritě. Dávejte najevo, že rozumíte jim, tomu, co dělají, a jste připraveni jim pro to vytvořit co nejlepší podmínky. Nelitujte času a námahy věnovaných poznávání spolupracovníků. Všímejte si toho, kdo s kým nejlépe spolupracuje, a cílevědomě vytvářejte efektivní týmy a spolupracující dvojice. Naučte se také odhadovat, které záležitosti je vhodnější probírat se skupinou a které raději projednávat individuálně. Musíte přitom pochopitelně umět dobře zvládat jak rétoriku, tak argumentaci.

Co jsme psali a co si přečtete

Jak se učit angličtinu i ve vyšším věku?
Jak se soustředit při práci na internetu?
Jak překonávat ospalost v práci?
Jak se díváte na nekuřácké pracoviště?
Jak úspěšně přesvědčovat kolegy?
Jak rozčlenit denní e-maily?
Mají se účastníci kurzů předem znát?
Jak jednoduše zvládnout akutní stres?
Jak na pár minut vypnout při práci?


Autor:


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Simone Giovannozzi
Netradiční zaměstnání: Se psy hledá lanýže a slušně vydělává

Říkají mu Simone Tartufi, tedy Simone Lanýž. To proto, že se živí prodejem aromatických hub. Dodává lanýže do špičkových italských, francouzských, německých...  celý článek

Ilustrační snímek
Nikdy dříve se nám nežilo lépe, vzkazují čeští milionáři

Nahlédnout do života bohatých Čechů, kteří mají na svých kontech miliony, není snadné. Už po několik let se o to snaží unikátní průzkumy bank. Přímým...  celý článek

Ilustrační snímek
Tři věci, které nejvíce vytáčejí zaměstnance v kancelářích

Někdy je to v kanceláři o nervy a o zdraví. Zvlášť, když vypuknou hádky mezi kolegy kvůli relativním maličkostem. Horko, hluk, vyrušování, co teď nejvíce vadí...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.