Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jak úspěšně zvládnout prezentaci

aktualizováno 
Na pracovní poradě máte prezentovat výsledky své práce. Bude poslouchat řada kolegů, dokonce i šéf. Jak se na takovou stresovou situaci připravit?
Pro používání flip chartu platí určitá pravidla: všichni posluchači na něj musí vidět. Kdo prezentuje, nesmí zakrývat to, co je napsáno. Ilustrační snímek

Pro používání flip chartu platí určitá pravidla: všichni posluchači na něj musí vidět. Kdo prezentuje, nesmí zakrývat to, co je napsáno. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Odborné studie uvádějí, že 90 procent úspěchu vaší prezentace záleží na dobré přípravě. A ta zahrnuje i výběr vhodného oblečení. Vezměte si tedy slušivý, a především pohodlný oděv, nemělo by vás nikde nic tlačit, svírat. Nepříjemné pocity by totiž odváděly vaši pozornost špatným směrem. Ženy budou mít před kolektivem úspěch v pěkném kostýmu nebo blůze a sukni s punčocháči, případně ve společenských kalhotách. Hodí se nenápadný řetízek; cinkající náramky by každým vaším pohybem rušily posluchače.

Pánové by měli mít oblek, mohou být i méně formální džínsy a košile. Být učesaný a mít čisté boty, to je samozřejmost. Těsně před samým začátkem prezentace je dobré se ještě zkontrolovat v zrcadle.

Místo, kde budete prezentovat vaši práci nebo dílo vašeho kolektivu, je velmi důležité. Ještě před začátkem porady byste se s ním měli seznámit, jak říkají odborníci, ovládnout je. Přijďte alespoň o pár minut dřív a dívejte se očima účastníka - vadí vám něco?

Místnost vyvětrejte, dostatečně ji osvětlete, aby na vaše pomůcky bylo vidět, případnou rušivou výzdobu na dobu porady ukliďte. Dobře připravené místo vám pomůže ke klidu a k celkovému úspěchu vystoupení.

Zvyšují účinek celé prezentace, protože dokážou zaujmout posluchače, usnadní pochopení tématu a zapamatování si faktů.

Navíc je dobré, že se kolegové nebudou pořád dívat jenom na vás, případně z okna. Použít můžete řadu pomůcek, záleží na tom, co dovoluje prostor: flip chart, projektor, tabule, vzorek nebo model prezentovaného předmětu, ale i mikrofon, pokud je místnost větší, aby slyšeli i lidé vzadu. V případě, že zvolíte powerpointovou prezentaci, je dobré jednotlivé „slidy“ každému posluchači vytisknout, aby si do nich mohl zapsat poznámky.

Pro používání flip chartu platí určitá pravidla: všichni posluchači na něj musí vidět, pisatel by k němu měl stát bokem nebo čelem k posluchačům, nesmí zakrývat to, co je napsáno. Základní barvy pro psaní jsou černá a modrá, zelená a červená by se měly používat jen okrajově. A pozor: je nutné si nacvičit elegantní otáčení papíru, abyste šustěním nerušili.

Tréma je před vystoupením zcela normální. Zažívají ji i zkušení manažeři. V malé míře neškodí, naopak je podle odborníků žádoucí.

Trému však doprovázejí i nepříjemné a na první pohled viditelné projevy, které mohou řečníka před kolegy diskvalifikovat: červenání, pocení, roztržitost. Proto je nutné se jich už před prezentací zbavit.

Základem je narovnat se, uvolnit se a pořádně se prodýchat, nervozita totiž vyvolává mělké dýchání, to hluboké a pravidelné naopak okysličuje mozek a omezuje panické stavy. Dobré je promačkat prsty či opakovaně silně svírat ruku v pěst.

Pro jistotu je lepší si úvodní slova napsat a naučit se nazpaměť první a poslední větu prezentace.

Slova hrají velkou roli, takže si při psaní řeči ujasněte, co chcete říct, kolik toho bude a kdo jsou vaši posluchači. Berte ohled na jejich věk, vzdělání, případně profesi, pokud třeba budou z jiného oddělení podniku. Vaše prezentace má vymezený čas - 70 procent z něj má být určeno tomu, co musíte říci, 20 až 30 procent tomu, co byste měli říci, a maximálně 10 procent tomu, co byste mohli říci. Dávejte pozor na artikulaci, mimiku a gesta, která vaše vystoupení doprovázejí, a nepřehánějte to. Máchání rukou by nemuselo působit pěkně. Pokud náhodou máte vadu řeči, nenechte se tím rozhodit, i tak můžete být dobrý rétor – když si věříte a dokážete ze své slabiny udělat přednost. Nejlepším prostředkem je humor. Zahajte svou prezentaci pozitivně a s úsměvem, abyste vyvolali dobrý první dojem. Zkuste mluvit svižně, zřetelně a klidně.

Pozor, abyste nepůsobili jako robot s naprogramovaným zvukem. Pár cvičení na artikulaci pomůže, třeba: "Jáma, jáma - můj bože, ta Praha je rozkopaná!"

Autoři:


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Oddlužovacím „šmejdům“ odzvonilo. Platí změny v osobních bankrotech

Dluhy řeší osobním bankrotem každý rok přes 20 tisíc Čechů. Většina z nich si nedokáže poradit s žádostí o oddlužení, a tak využívá služeb speciálních agentur....  celý článek

Poldi Kladno
Vybudoval slavnou ocelárnu Poldi, úspěšný Karl však zůstal neznámý

Na konci 19. století ho znal snad každý ve střední Evropě. Karl Wittgenstein byl skvělý podnikatel a obchodník. Zároveň tvrdý šéf a otec, jehož život byl víc...  celý článek

Ilustrační snímek
Trend: trh práce se mění, teď si lidé vybírají firmy. Co je láká?

Rekordně nízká nezaměstnanost v České republice má i odvrácenou tvář. Na trhu práce prakticky nejsou „volní“ lidé. Získat a především si pak talentované...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.