Je jedno, zda zboží vrací ten, kdo jej pořizoval jako dárek, nebo obdarovaný. Vždy by však měl mít doklad o koupi. Ilustrační snímek

Je jedno, zda zboží vrací ten, kdo jej pořizoval jako dárek, nebo obdarovaný. Vždy by však měl mít doklad o koupi. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Neudělal vám dárek pod stromečkem radost? Nebojte se ho vrátit

  • 12
Po Vánocích můžete vrátit svetr, který přišel rozpáraný, i ten, jenž se vám nelíbí. V prvním případě to garantuje zákon, v druhém uspějete jen u ochotného obchodníka. Nebo pokud jste zboží koupili přes internet a vracíte je do dvou týdnů.

Dostali jste oblečení, jež vám nesedí, knihu, kterou už jste četli, a sami jste darovali telefon, jenž nefunguje? To všechno se dá vyřešit a vy můžete získat zpět peníze nebo bezvadné zboží. Jak na to, vám poradíme v následujících bodech.

1
Když si v kamenném obchodě postaví hlavu, máte smůlu

Nejtěžší je vracení zboží, které je v pořádku, ale vám z nějakého důvodu nevyhovuje a které bylo koupené v kamenném obchodě.

Nepřehlédněte

  • Zatímco poškozenou věc můžete reklamovat až dva roky od zakoupení, s vracením nevhodného dárku neotálejte.
  • Ze zákona na to máte u internetových obchodů dva týdny od doby, kdy objednávající zásilku přijal nebo vyzvedl (nikoli tedy dva týdny od Štědrého dne), u kamenných obchodů na něco podobného zákon nemyslí vůbec. Obchody často vycházejí lidem vstříc a některé umožňují nevhodné dárky vrátit či alespoň vyměnit, i když by to dělat nemusely.

Ten na rozdíl od webového nemá povinnost brát zpátky nepoškozené zboží, protože se předpokládá, že si ho zákazník před koupí dobře prohlédl a rozhodl se na základě toho, co viděl.

Nemá ani povinnost vyměnit vám ho za jiné, třeba v lépe sedící velikosti. Ale například řetězce s módou typu H&M či C&A to umožňují, pokud s nepoškozeným zbožím s visačkou a účtenkou přijdete do 30 dnů od koupě. Nabízejí buď vrácení peněz, nebo výměnu za jinou věc. Je jedno, zda zboží vrací ten, kdo ho pořizoval jako dárek, nebo obdarovaný, vždy však musí mít doklad o koupi.

Před svátky mnozí prodejci, weboví stejně jako kamenní, lákají zákazníky na prodlouženou dobu, po niž je možné nepoškozené a nepoužívané zboží vracet. Pokud jste si jisti, že se delší lhůta (například tři měsíce) týká i vás, můžete samozřejmě věc vrátit až v březnu, ale počítejte s tím, že v tuto dobu bude obchod mnohem bedlivěji zkoumat, zda jste s výrobkem něco neprovedli.

2
V e-shopu to musíte stihnout do 14 dní, důvod netřeba

Vracení zboží v e-shopech je snazší, protože internetové obchody musí vzít nepoškozenou věc zpátky do dvou týdnů od jejího převzetí. A to i v případě, že jste si ji sice objednali přes internet, ale vyzvedli osobně. Jedno je i to, zda jste tak učinili v odběrném místě společném pro více e-shopů, nebo třeba v jeho kamenné prodejně. Rozhodující je, že jste kupní smlouvu uzavřeli on-line.

Pokud byl dárek koupen těsně před Vánocemi, máte šanci lhůtu stihnout, ale jednejte co nejrychleji. Ne že si vzpomenete až po vánočních prázdninách. To, že má zavřeno i obchod, nehraje roli.

"Žádná inventura ani nic podobného nemohou zákazníkovi upřít jeho právo na odstoupení od smlouvy bez udání důvodu ve lhůtě do čtrnácti dní od převzetí zboží," vysvětluje výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci (APEK) Jan Vetyška. Musíte však sami uhradit poštovné, pokud budete zboží posílat zpět. Když lhůtu promeškáte, už si na obchodu nic nevymůžete.

Pokud vás e-shop ve svých podmínkách o možnosti poslat zboží zpět do 14 dnů bez udání důvodu neinformoval, máte nárok na jeho vrácení po dobu tří měsíců. Musí však být nepoužité. Je přitom jedno, zda výrobek vrací kupující, nebo obdarovaný, musí k němu však mít potřebné doklady, například internetovou fakturu nebo tu, která dorazila se zbožím. Bude-li věc zjevně použitá, smí prodejce snížit vracenou částku a například rozbalené CD vám nevezme zpět vůbec.

3
Na reklamaci poškozeného zboží může stačit svědek

Pokud je vánoční dárek nějak poškozený, probíhá reklamace v kamenném i internetovém obchodě podle podobných pravidel. Nevadí, že nemáte originální balení, jedno může být dokonce i to, že nemáte účtenku – pokud jste platili kartou, protože tyto transakce se dají dohledat, případně budete muset dodat výpis z banky, který to potvrdí. Podle zákona dokonce stačí, když budete v kamenném obchodě reklamovat zboží a budete mít s sebou svědka, který je tehdy kupoval s vámi.

Pokud má originální účtenku, může reklamovat i ten, kdo dárek dostal. U internetového obchodu by měl být přesný postup reklamace popsán na jeho webových stránkách, v každém případě však i pro něj platí standardní dvouletá záruční lhůta. Většinou se zde dočtete, kam a jak reklamované zboží zaslat, adresa se může lišit od sídla e-shopu.

Neprošvihněte termín

  • Kasa.cz – má měsíční lhůtu na odstoupení od smlouvy jako takové, a navíc speciální možnost vrátit nevhodné dárky do 13. ledna.
  • Mall.cz – tento e-shop bere nevhodné dárky zpět do 15. ledna, pokud jsou nepoužité a v originálním balení.
  • Datart – zboží s výjimkou CD či DVD je možné vracet do 6. ledna.
  • Electroworld – zakoupené věci zpět nebere, za některé alespoň nabízí výměnu či poukázky na další nákup, neuspějete tu například s holicími strojky, epilátory, mobily, navigacemi či tiskárnami, zkoušet štěstí s ostatním, rozhodně originálně zabaleným zbožím můžete do 10. ledna.
  • Tesco, Globus – berou zpět zboží bez udání důvodu po dobu 30 dní od zakoupení.
  • IKEA – věci v originálním obalu můžete vrátit do 90 dnů, členové IKEA family do 120 dnů.
  • C&A, H&M – řetězce s oblečením umožňují vrátit zboží za peníze po dobu 30 dnů bez udání důvodu, Timeout má tuto lhůtu čtrnáctidenní.
  • Lidl – garantuje vrácení peněz do 30 dnů od nákupu nevhodného zboží, postačí k tomu pouze předložení účtenky.

Zdroj: ČTK, obchody

Při reklamaci věci z kamenného obchodu se podívejte, zda například u elektroniky nenajdete na záručním listě seznam opraven, kam můžete zboží zanést či zaslat, případně jestli je můžete reklamovat v jakémkoli obchodě prodejce. S elektronikou koupenou třeba v Pardubicích, kterou jste dostali v Ostravě, tak jinam cestovat nemusíte. Na vyřízení reklamace má obchodník ze zákona 30 dní.