Jak zažádat o úvěr přes internet či telefon

Požádat o úvěr můžete na pobočce, ale někde taky přes telefon či internet s tím, že budete posléze bankou kontaktováni, nebo se následně dostavíte na pobočku.

O spotřebitelský úvěr lze požádat přes internetové stránky u Citibank, GE Money Bank a eBanky. Kvalita jejich produktů se však diametrálně liší. Finanční instituce po vás bude vždy požadovat vyplnění vstupního dotazníku. Je však různě obsáhlý.

Nejjednodušší vyplňování vás čeká u Citibank. Po zadání požadované částky úvěru, jména,  kontaktní adresy, orientačního měsíčního příjmu a věku jsou údaje odeslány a žádost je „schválena“. Avšak ještě není důvod k radosti. Text pokračuje dále: „Konečné schválení žádosti závisí na rozhodnutí banky v okamžiku obdržení všech potřebných dokumentů.“ Takže jste pouze poskytli bance podklady, aby vás mohl kontaktovat její konzultant.

Náročnější vyplňování čeká zájemce o úvěr u eBanky a GE Money Bank. Tyto peněžní ústavy se již nespokojí jen se základními údaji. Budou chtít znát vaše rodinné poměry, zázemí, kontakt na zaměstnavatele, ale i čísla dokladů totožnosti či příjmy a výdaje domácnosti. Z těchto údajů již banka posoudí, zda žadateli úvěr poskytne, či nikoli. Jak upozorňuje na svých webových stránkách GE Money Bank, je takto podaná žádost o úvěr závazná a jakmile ji klient odešle, je zařazen do schvalovacího procesu. Banka dokonce varuje, že pokud podáte další žádosti o produkty GE Money, může se jejich schválení navzájem ovlivnit.

Jestliže bude vše v pořádku a banka váš úvěr schválí, budete muset na pobočku již jen kvůli podpisu smlouvy. Jestliže se nedostavíte k podpisu smlouvy v dané lhůtě (GEMB 14 dní po podání žádosti, eBanka 2-3 dny), bude vaše žádost stornována. Velkou výhodu schválení úvěru bez návštěvy pobočky mají stávající klienti eBanky. Jakmile mají u banky veden účet, mohou o úvěr zažádat přímo přes internetbanking a když je jim na účet zasílán měsíčně pravidelný příjem, dokonce je banka může sama oslovit s nabídkou konkrétní výše úvěru. Banku nemusí navštívit vůbec, protože úvěrovou smlouvu podepíše elektronickým podpisem.

Nepočítejte však s tím, že bance stačí jen vyplnit dotazník a úvěr je váš. Vždy je potřeba pravdivost údajů ověřit, což pro žadatele znamená, že bance bude muset doložit minimálně potvrzení o výši příjmu vyplněné zaměstnavatelem. Právě tato položka je často velmi problémová. Ne vždy ji žadatel vyplní přesně. Pokud se pak liší v řádech desítek korun, problém většinou nenastává, jestliže si ale žadatel příjem nadhodnotí oproti skutečnosti, může být jeho žádost právě z tohoto důvodu zamítnuta.

Co zjistíte přes telefon

Zkusili jsme nejdříve scoring po telefonu u těch bank, které jeho použití nejvíce propagují – u Citibank, GE Money Bank, Raiffeisenbank a nyní i BAWAG Bank CZ. Na speciálních  telefonních linkách vám sdělí podmínky poskytnutí úvěru, potřebné doklady a výši splátky (více či méně závaznou - viz dále).  

V případě BAWAG Bank CZ a Citibank se splátky uvedené na infolince mírně lišily od toho, co nakonec klientka dostala slíbeno na pobočce – na pobočce dostala kupodivu poněkud nižší splátku. U Citibank však navíc přes telefon vyslovila telefonní bankéřka pochybnost, zda naší tazatelce bude úvěr poskytnut - kvůli přerušení práce před současným zaměstnáním (cca dvouměsíční nahlášení na úřadu práce). Na pobočce si však pracovnice banky toto ověřovala v podmínkách a k podání žádosti svolila.

U GE Money Bank a Raiffeisenbank byly informace na pobočce i po telefonu stejné. Jenom v Raiffeisenbank však má žádost po telefonu jakousi závaznost – je totiž v systému „skladována“ po dobu 45 dní, kdy má klient možnost navštívit pobočku a v případě, že uvedl všechny údaje pravdivě, úvěr realizovat. Naše klientka tak při návštěvě pobočky pouze nahlásila jméno a heslo, které si zvolila po telefonu, a pracovník pobočky měl k žádosti přístup.

Linky uvedených bank určených přímo pro úvěry jsou přitom takzvané modré, tzn. že o náklady se dělí klient i banka. Výjimkou je pouze BAWAG Bank CZ. Pravdou ovšem je, že v momentě, kdy vám telefonní bankéř po telefonu sdělí pouze orientační splátku, nejde o žádnou zvláštní výhodu - tuto službu nabízejí téměř všechny banky. Alternativou jsou pak kalkulačky či tabulky na webových stránkách bank, které vám také poskytnou představu o výši splátky. Ovšem pozor, orientační údaje se mohou nakonec od těch skutečných značně lišit.

U GE Money Bank můžete dále požádat o úvěr i přes bankomat.