Karta, dluh

Karta, dluh | foto: Profimedia.cz

Jaké novinky nám přinesou platební karty

  • 27
Banky spolu s kartovými společnostmi mají několik es v rukávu. Dočkáme se první univerzální platební karty, konečně snad i karet předplacených, ale též vzdělávací kampaně týkající se kreditních karet. Máme se opravdu na co těšit?

Boj o klienta – vedou kreditní karty a platby u obchodníků
Hlavní střet se odehrává na poli kreditních karet, jejichž nárůst oproti loňskému roku v České republice poměrně snadno překonal hranici padesáti procent. Jedná se o největší meziroční růst v rámci zemí střední a východní Evropy (s jedinou výjimkou – Rusko). V ČR bylo celkem vydáno podle údajů bank a splátkových společností k 30. 9. 2006 více než 8,9 mil. platebních karet. Z tohoto počtu je 2,44 mil. karet kreditních, přičemž jen necelých 791 tis. připadá na kreditní karty vydané bankami. Prognóza společnosti MasterCard hovoří o dovršeném počtu 5 milionů kreditních karet v ČR během příštích dvou let.

Na jednoho dospělého Čecha tak připadá podle údajů společnosti MasterCard Europe 0,7 debetní karty a 0,15 kreditní karty. To jsou data, která nás řadí na přední příčky mezi zeměmi regionu střední a východní Evropy.

Platební karty jsme se naučili velmi rychle používat, zejména pak karty debetní. Nicméně je používáme, a to v rozporu s přáním vydavatelů platebních karet, převážně k výběrům z bankomatů. Teprve pak myslíme na to, že je možné platební kartu použít stejně dobře jako hotovost k platbám u obchodníků. Stojí tak proti sobě 87 milionů transakcí u obchodníků a 104 milionů ATM transakcí (výběrů hotovosti z bankomatů) za tři čtvrtletí loňského roku.
 
Navíc průzkum společnosti MasterCard odhalil, že povědomí a dobrá znalost pojmu kreditní karta, stejně jako bližší znalost výhod a nevýhod tohoto nástroje, je nám poměrně cizí. Téměř 70 % Čechů pociťuje buď nedostatečnou znalost výhod, které tyto karty poskytují, či tento finanční produkt dokonce vůbec nezná.  

popisekNENECHTE SI ZNEUŽÍT KARTU:
naučte se desatero

Priority kartových společností se v mnohém shodují
Priority společností MasterCard a VISA jsou si velmi podobné, koneckonců jedná se o dva nejbližší konkurenty. Na co se tedy hodlají soustředit? Především se obě shodně chtějí zaměřit na kampaně k posílení nastoleného rostoucího trendu počtu a objemu transakcí prováděných platebními kartami u obchodníků (tj. aby klesal počet transakcí v ATM právě na úkor transakcí u obchodníků).

Pochopitelně pokračovat bude i v roce letošním migrace na EMV standard (tj. výměna karet opatřených magnetickým proužkem na karty opatřené čipem) a očekávat lze i různé inovace. Například se pravděpodobně v druhém pololetí můžeme těšit na první předplacené platební karty. Své síly rovněž obě kartové společnosti zaměří na podporu růstu počtu plateb po internetu (e-commerce).

Současní i budoucí držitelé kreditních karet mohou počítat také s chystanými masivními vzdělávacími a informačními kampaněmi, a to jak ze strany společnosti VISA, tak MasterCard. Zdůraznit by měly výhody a nevýhody kreditních karet obecně a možnosti jejich využití (v souvislosti s provedeným průzkumem a jeho výsledky týkajícími se vědomostí o kreditních kartách).   

popisekDAŇOVÉ FORMULÁŘE ONLINE: STAHUJTE ZDE
Opět vám pomáháme s daněmi

Novinky pro letošní rok – méně či více reálné
Některé z novinek, které vycházejí z nastavených priorit obou společností, sice na trhu platebních karet ještě nejsou, ale nabývají už velmi reálné podoby. Přechodu na EMV standard, tedy výhod čipu oproti magnetickému proužku (kromě vyšší bezpečnosti jimi opatřených platebních karet) hodlá využít BAWAG Bank.

Dosud banka nemá vyřešeny všechny detaily, ale jedná se o to, že na čipové debetní platební kartě bude bankou umístěna aplikace označovaná jako e-Code. Takto vylepšenou platební kartu bude klient používat nejen jako „klasickou“ čipovou kartu pro platby v obchodech či k výběrům z bankomatu, ale také pro vstup a obsluhu účtů přes internetbanking. Novinku chce banka uvést na trh do konce prvního pololetí letošního roku a bude tak první bankou u nás, která aplikaci e-Code na platební kartu umístí.

Průzkumy rovněž ukazují, že tím, co platební karty hlavně „prodává“, je design. Mohla by se snad už v roce letošním objevit v nabídce alespoň některé bank i tzv. card customization (maximální přiblížení platební karty klientovi, např. vyberete si fotografii domácího miláčka a banka ji umístí právě a jedině na tu vaši platební kartu).

Rozšíření lze očekávat i v oblasti tzv. co-brandových karet, tj. spojení banky s partnerem obvykle z komerční sféry, kdy klient a zároveň spotřebitel získává různé bonusy spojené s používáním karty (několikaprocentní slevy apod.). Článek na toto téma najdete příští týden.