Japonští manažeři skončili na pustém ostrově

Metody sloužící k upevnění týmové spolupráce zaměstnanců mají někdy kuriózní podobu. Alespoň z pohledu českého pracovníka, jemuž teambuilding (programy prožitkové výchovy pro týmový a osobní rozvoj pracovních kolektivů) zní ještě tak trochu exoticky.

Například jeden japonský výrobce těstovin posílá své nově povýšené manažery na pustý ostrov. Osm zaměstnanců z firmy Nissin Food Products si bude tři dny koncem srpna hrát na Robinsony. Na ostrově totiž není elektřina, bydlení ani kanalizace. Manažeři si musí vykopat vlastníma rukama záchody, rozdělat si oheň ze suchého listí, chytit ryby a vyrobit si hůlky z bambusu, aby se mohli najíst. Skupinku trosečníků bude sledovat ředitel firmy Koki Ando. Jeho společnost se takto snaží podporovat týmovou práci, houževnatost, kreativitu a také docenění výrobků firmy. Mluvčí Masanaga Oguči říká: "V dnešní době jediné, co musíte udělat, abyste si připravili instantní těstoviny, je zalít je horkou vodou a počkat pár minut. Jsem si jistý, že účastníci by náš produkt ocenili právě v situaci, kdy budou mít velké problémy už jen s uvařením vody.

" Trosečníci si s sebou mohou vzít jenom neuvařenou rýži, sójové boby a pšenici. "Manažeři, vystaveni takovým podmínkám, již musí mít za sebou nějakou zkušenost s outdoorovými aktivitami," podotýká k tomu Jiří Kastner ze společnosti Outdoor Management Training. "Navíc celá akce musí být technicky i psychologicky velmi dobře připravena, aby její pedagogicko-psychologické dopady splnily očekávání zaměstnavatele," dodává. Podle něho je to rozhodně jedna z nejtvrdších a nejrychlejších metod, jak docílit prolomení bariér a zlepšit komunikaci týmu. Podobné tvrdé metody vystavující špičkové manažery tak silnému tlaku mají obdobu snad ještě v USA. Souvisí to nejen s kulturou dané země a jejím přístupem k pracovním výkonům, ale i s letitými zkušenostmi lidí s teambuildingem.