Nabídka jazykových škol je v podnikatelských kursech široká. Od standardní přes intenzivní výuku až po kursy odborného jazyka. Podniky buď zprostředkují výuku v pracovní době - to obvykle lektoři docházejí do firmy -, nebo pracovníkům zaplatí účast v jazykové škole, kam pak docházejí po práci.
Cena kursů u různých agentur je značně rozdílná. »Ve firmách vyučujeme speciální kursy podle přání organizace. K ursovné je od dvou set korun za lekci, podle náročnosti studia,« říká Zarina Radžabová ze společnosti Ability. Společnost Akcent firmám účtuje pět set osmdesát korun při skupinové a pět set padesát korun při individuální výuce. »Při poskytování více než dvaceti hodin týdně ovšem dáváme slevy,« uvádí Jana Sadská z Akcentu.
Firmy ovšem kromě jazykových škol mohou využít i soukromých učitelů. »Při hledání lektorů pro naše zaměstnance jsme vybírali jak z jazykových agentur, tak ze soukromých učitelů,« říká Jitka Bakešová, finanční ředitelka firmy Novell. »Soukromý učitel se nejlépe přizpůsobil časově a sestavil program pro zaměstnance tak, že respektoval nejen jejich pokročilost, ale i profesní zaměření.
Přesto pro intenzivní, úzce specializované vzdělávání bychom chtěli využít některé jazykové agentury,« doplňuje. Ale poskytování firemních kursů má pro zaměstnavatele i své stinné stránky. Pracovníci si volných lekcí často neváží a mají sklony účast na nich vypouštět. »Během semestru se naše studijní skupina snížila z dvanácti až na tři lidi. Pro ty, co na lekce chodili, to bylo výhodné, ale jako zaměstnavatel bych to jistě netoleroval. Pro firmu to byly vyhozené peníze,« říká Ladislav Kočí.
- čtvrtek 5. srpna 1999