Jazykové kursy jsou už ve firmách běžné

- Vsoučasné době už není poskytování firemních kursů jazyka žádnou zvláštností. Společnosti tak na jedné straně nabízejí zaměstnancům žádanou výhodu, na druhé straně si zabezpečují jejich jazykovou úroveň. »Když jsem začal studovat, přijal jsem pracovní nabídku v hotelu Hilton,« říká student VŠE v Praze Ladislav Kočí. »Bylo pro mě hodně zajímavé i to, že mi v pracovní době umožnili studium u jazykové školy British Council na firemní náklady,« dodává.
Nabídka jazykových škol je v podnikatelských kursech široká. Od standardní přes intenzivní výuku až po kursy odborného jazyka. Podniky buď zprostředkují výuku v pracovní době - to obvykle lektoři docházejí do firmy -, nebo pracovníkům zaplatí účast v jazykové škole, kam pak docházejí po práci.

Cena kursů u různých agentur je značně rozdílná. »Ve firmách vyučujeme speciální kursy podle přání organizace. K ursovné je od dvou set korun za lekci, podle náročnosti studia,« říká Zarina Radžabová ze společnosti Ability. Společnost Akcent firmám účtuje pět set osmdesát korun při skupinové a pět set padesát korun při individuální výuce. »Při poskytování více než dvaceti hodin týdně ovšem dáváme slevy,« uvádí Jana Sadská z Akcentu.

Firmy ovšem kromě jazykových škol mohou využít i soukromých učitelů. »Při hledání lektorů pro naše zaměstnance jsme vybírali jak z jazykových agentur, tak ze soukromých učitelů,« říká Jitka Bakešová, finanční ředitelka firmy Novell. »Soukromý učitel se nejlépe přizpůsobil časově a sestavil program pro zaměstnance tak, že respektoval nejen jejich pokročilost, ale i profesní zaměření.

Přesto pro intenzivní, úzce specializované vzdělávání bychom chtěli využít některé jazykové agentury,« doplňuje. Ale poskytování firemních kursů má pro zaměstnavatele i své stinné stránky. Pracovníci si volných lekcí často neváží a mají sklony účast na nich vypouštět. »Během semestru se naše studijní skupina snížila z dvanácti až na tři lidi. Pro ty, co na lekce chodili, to bylo výhodné, ale jako zaměstnavatel bych to jistě netoleroval. Pro firmu to byly vyhozené peníze,« říká Ladislav Kočí.