Bonus ve formě výuky cizího jazyka se již stává standardem. Některé firmy rozřadí zaměstnance dle výsledků vstupních testů do různých znalostních skupin, popřípadě se zaměstnanec sám přihlásí do skupiny na základě subjektivního sebehodnocení. Nevýhodou tohoto systému je nedostatečná nebo přehnaná sebekritika. Na výuce se sejdou lidé, kteří mají diametrálně rozdílnou úroveň jazyka. Nastává problém jak jednoho, či druhého přeřadit do jiné, již zaběhnuté skupiny. Účinnost výuky cizího jazyka se snižuje úměrně nevyrovnanosti skupiny.
Zda je výuka efektivní, pomůže zjistit jazykový audit. Zkoumá úroveň jazykových znalostí podle profesního zařazení. Jazykový audit by měl proběhnout na začátku a na konci kurzů. Zaměstnanci absolvují písemný test, po kterém probíhají individuálně řízené pohovory.
. Jazykový audit zahrnuje:- opravu písemných testů vyhotovených poskytovatelem s testováním obecných i odborných jazykových kompetencí |
Po ukončení auditu dojde k vyhodnocení a předání informací účastníkům. Každý může porovnat, zda jazyková úroveň odpovídá jeho pracovnímu zařazení. Hodnocení probíhá podle Evropského referenčního rámce. Vždy je uvedeno, v jaké skupině byl zaměstnanec před výukou a v jaké po výuce. Doporučuje se, aby možnost nahlížet do vyhodnocení měl i zaměstnanec, který získává zpětnou vazbu i dávku motivace k případnému zlepšení.
. Evropský jazykový referenční rámecCo znamená zařazení do dané úrovně: C2 - zkušený uživatel C1 - zkušený uživatel B2 - samostatný uživatel B1 - samostatný uživatel A2 - uživatel základů jazyka A1 - uživatel základů jazyka A0 - naprostý začátečník
|
Křištálová lupa Cenová náročnost auditu se liší podle požadavků zadavatele. Záleží samozřejmě na firmě, která audit provádí, a na počtu zúčastněných zaměstnanců. Pokud se průzkum jazykové úrovně týká třeba jen 30 osob, cena se pohybuje kolem 1 000 korun za zaměstnance.
Firma také obdrží návrhy a doporučení, jak výuku jazyka zlepšit. Otázkou je, zda pro účastníky není jazykový audit zbytečně stresovou záležitostí. Každý může na zkoušku reagovat jinak, i naprosto neadekvátním způsobem. Účelem je pouze zlepšit kvalitu výuky jazyka ve firmách, výsledek by tak neměl být využit například jako záminka ke snížení osobního ohodnocení. Nezapomeňme, že na jazykové úrovni se velmi podílí kvalita výuky.