Nemocnice, pacient, sádra, noha

Nemocnice, pacient - ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Jdu ke konkurenci: Přestoupit můžete jednou do roka

Oslovila vás nabídka konkurenční zdravotní pojišťovny, nebo nejste spokojeni se službami té dosavadní? Můžete změnit stáj. Avšak jen za určitých podmínek. Přejít k jiné zdravotní pojišťovně není nic složitého. Stačí dojít tam, kde chcete být nově pojištěni, a zde už většinu administrativy zařídí za vás. Vy pouze vrátíte kartu původní pojišťovně a nahlásíte změnu svému lékaři (lépe řečeno všem svým lékařům) a zaměstnavateli.

Případně, pokud platíte pojištění jako podnikatelé sami, změníte číslo účtu pro platby pojistného. Možnost změnit zdravotní pojišťovnu máte pouze jednou za dvanáct měsíců. „Změna je přitom možná vždy jen k prvnímu dni kalendářního čtvrtletí,“ říká Eva Nováková z Všeobecné zdravotní pojišťovny (VZP).

Výjimkou je nyní právě Všeobecná zdravotní pojišťovna. Z ní se lze přehlásit ke konkurenci vždy ke každému prvnímu v měsíci. Jeto však možné jen do doby, než skončí nucená správa, která je nad pojišťovnou vyhlášena. Poté bude režim stejný jako v případě ostatních osmi pojišťoven – upozornili na ministerstvu zdravotnictví. „Nucená správa by měla skonči tna začátku května 2006 v návaznosti na schválení Zdravotně pojistného plánu VZP na rok 2006,“ doplňuje náměstek ministra zdravotnictví Vladimír Dryml.

Přestup není obtížný

Jak konkrétně postupovat při změně pojišťovny? Vezměte svůj občanský průkaz, kartičku dosavadní zdravotní pojišťovny, případně další potřebné dokumenty, jako je třeba potvrzení o studiu nebo potvrzení o přiznání důchodu, a navštivte pobočku ústavu, který jste si vybrali.

V pojišťovně po vás budou chtít také adresu a IČO zaměstnavatele, případně živnostenský list, doklad o výši záloh na pojistné, výpočet z vyměřovacího základu. Nezaměstnaní se prokazují potvrzením z úřadu práce. Formuláře pro přihlášení jsou k dispozici v pobočkách pojišťoven, některé ústavy je mají i na svých internetových stránkách.

Nová zdravotní pojišťovna celou záležitost vyřídí s původní pojišťovnou sama. Pokud chcete stihnout nejbližší čtvrtletí, jděte se přehlásit nejpozději v poslední den předcházejícího čtvrtletí. Pro názornost: nejpozději 30. června se přihlásíte k nově vybrané zdravotní pojišťovně, ta vás od 1. července zaregistruje jako svého klienta a oznámí tuto skutečnost vaší původní pojišťovně. Pokud byste se k nové zdravotní pojišťovně přišli registrovat 1. července, stali byste se jejím klientem až od 1. října.

Dříve než s celou transakcí začnete, zjistěte si dvě věci: zavolejte do nové pojišťovny a ověřte si, co všechno budete k registraci potřebovat. A rovněž zjistěte, zda váš lékař má s vybranou pojišťovnou uzavřenou smlouvu. Jinak byste totiž možná museli spolu s pojišťovnou měnit i lékaře či zdravotní zařízení.

Ať už se hlásíte v nové pojišťovně například 15., nebo 30. června, jste až do konce čtvrtletí klientem původní pojišťovny a u nové budete od následujícího období. To znamená, že si nemusíte lámat hlavu s tím, že byste nebyli po přechodnou dobu nikde pojištěni. „Přechod od jedné pojišťovny ke druhé je proces plynulý. Tedy k poslednímu dni jednoho čtvrtletí jste klientem původní zdravotní pojišťovny a od prvního dne následujícího čtvrtletí se stáváte klientem nové zdravotní pojišťovny,“ říká Eva Nováková.