Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jízda bez nehod bude znamenat úsporu

  11:36aktualizováno  11:36
- Jezdit bez havárií se u nového ručení vyplatí ovšem až za několik let. Celý systém takzvaných bonusů a malusů, který počítá se slevami za dobrou jízdu a naopak s přirážkami za častá zavinění havárií, se totiž v pojistném výrazně projeví až za několik roků. To se totiž načtou výsledky předchozích let a pojistné by mělo být oproti základní sazbě levnější i o více než polovinu. Ovšem pozor - také může být třeba dvojnásobně vysoké.
Tak by měl systém fungovat, ovšem realita je trochu jiná. Za prvé, po dobu tří let platí na

Jak by měl systém ideálně fungovat
V ideálním případě by měly bonusy a malusy fungovat následovně. Kdo nezaviní příští rok havárii, dostane v rámci pojistného pro rok 2001 slevu, zpravidla pět až deset procent, podle ústavu. To není zase tak velká výhoda, ovšem když tento řidič neudělá hřích ani do dalšího Silvestra, dostane zase slevu, která se mu přičte k té loňské. Pak už bude pro rok 2002 moci počítat s výhodou deseti až dvaceti procent. Takhle se mu budou slevy sčítat až do padesáti až šesáti procent, které má většina pojišťoven, které již mají dlouhodobý plán, stanoveny jako strop pro poskytování výhod. Stejný princip, jen v opačném gardu, platí pro malusy. Často bourajícím motoristům se budou načítat, takže třeba za pět let budou mít povinné ručení dražší o polovinu či více.
(han)

poli povinného ručení regulace cen, takže se ústavy mohou v bonusech od základního pojistného odlišovat jen o pět procent. O malusech zákon nehovoří. V realitě to tedy vypadá tak, že všechny ústavy zveřejnily výši bonusu pro pojistné na rok 2001, řada z nich ovšem o malusech a vůbec vývoji v dalších letech mlčí.

Tak například největší Česká pojišťovna poskytne pro rok 2001 pětiprocentní slevu pro šikovné řidiče, malus ovšem vůbec neuplatňuje a plán pro další roky vůbec nenastínila. Naproti tomu Kooperativa má nalinkovánu budoucnost jasně - stanovila za každý rok pro bonus i malus deset procent (to může, protože má stanoveno pojistné vyšší než je minimální sazba o tolik, že se nedostane pod více než pět procent z tohoto minima). Za pět let tedy budou mít u tohoto ústavu dobří řidiči o šedesát procent levnější pojistné. Třeba u škody Felicia zlevní základní tarif z 2376 korun na pouhých 951 korun. Řidiči, kteří častěji havarují, ovšem musí počítat s pojistným ve výši až 3801 korun.

Také v přestupech mezi pojišťovnami není ještě zcela jasno. Budou samozřejmě možné - ústavy budou bonusy a malusy svých klientů registrovat a jsou jim povinny vydat potvrzení za každý měsíc trvání smlouvy. Neexistuje však žádná jednotná metodika, jaké nehody se budou do malusů započítávat. Klasickým příkladem jsou škody na sklech - rozbité okno od odskočeného kamene může být u jedné pojišťovny důvodem k přirážce, u jiné nikoli. Jen jedno je zřejmé - pro šikovné motoristy bude systém výhodný, s hříšníky se sankce budou táhnout celý život. Odpadnou také případy, kdy majitel vozidla, kterému způsobil škodu neznámý viník, nahlásí událost na ručení například svého příbuzného. Ten si totiž v novém systému nebude moci dovolit přijít o bonus.


Jak postupovat při dopravní nehodě
V TUZEMSKU V CIZINĚ
Poškozený
* Je vždy nutné ihned zavolat policii. Protokol by měl poškozený podepsat jedině tehdy, pokud mu zcela rozumí.
* Poškozený má právo napsat vlastní vyjádření a popis nehody.
* Je nutné si napsat přesnou adresu, telefon, rodné číslo řidiče viníka a státní poznávací značku auta, které nehodu způsobilo.
* Důležití jsou i svědkové a další účastníci nehody, platí proto stejný postup pro zjištění osobních dat jako u řidiče viníka nehody.
* Lidé by měli co nejdříve odeslat pojišťovně doklady, které prokazují odpovědnost řidiče nebo majitele auta za škodu a informovat se o výši způsobené škody.
* Vznik pojistné události musí hlásit poškozený bez zbytečného odkladu na adresu nejbližší pobočky pojišťovny.
* Škodu lze oznámit i po telefonu, to ovšem musí pojišťovna nejpozději do sedmi dnů písemně potvrdit.
* Havárii by měl poškozený nahlásit i přes nesouhlas viníka nehody.
* Pokud má poškozený majitel auta pochybnosti o výpočtu náhrady škody nebo s postupem pojišťovny, měl by ihned kontaktovat přiděleného likvidátora, který případ vyřizuje.

Poškozený (občan České republiky)
* Dopravní nehoda se hlásí na telefonní číslo Kanceláře pojistitel daného státu. Číslo je uvedeno na zelené kartě, kterou v tuzemsku vydává každá pojišťovna ke smlouvě o povinném ručení.
* Ihned poté by měl člověk volat místní policii.
* Protokol policie by měl podepsat jedině tehdy, když rozumí tomu, co je v něm uvedeno.
* Poškozený má v protokolu právo na vlastní popis události v češtině.
* Je velmi důležité poznamenat si jméno, adresu, telefon a státní poznávací značku viníka nehody, stejně jako údaje o řidičích ostatních vozidel a svědků.
* Poškozený by měl zjistit, u které pojišťovny má viník nehody smlouvu. Svůj nárok na náhradu škody pak uplatňuje přímo u této pojišťovny.
Viník
* Vždy musí ihned zavolat policii. Protokol by měl podepsat jedině tehdy, souhlasí-li jeho znění se skutečností.
* Měl by si zapsat přesnou adresu, telefon, rodné číslo řidiče a státní poznávací značku auta, které bylo poškozeno.
* Důležití jsou i svědkové a další účastníci nehody.
* Nejpozději do 14 dnů se má nehoda hlásit na adresu nejbližší pobočky pojišťovny.
* Je možné do pojišťovny i zatelefonovat. Ta ovšem musí potvrdit písemně do sedmi dnů, že telefonát přijala, jinak je hlášení neplatné.
* Při osobním i telefonickém vyžizování záležitosti se musí přesně oznámit číslo pojistné smlouvy, státní poznávací značka a kontaktní telefon pojištěného.

Viník (občan České republiky)
* V první řadě je nutné zavolat místní policii. Před podepsáním protokolu by měl člověk podrobně prostudovat popis policie a ujistit se, že formulacím rozumí. Jinak má právo doplnit jej o vlastní charakteristiku v češtině.
* Měl by vždy dbát na správném určení míry své viny na nehodě a rozsahu vzniklé škody.
* Důležité je poznamenat si jména a adresy ostatních účastníků a svědku nehody.
* Pokud chce člověk poradit, jak postupovat v případě nehody, může kontaktovat Kancelář pojistitelů dané země, jejíž číslo je na zadní straně zelené karty.
* Po návratu ze zahraničí musí pojištěný ihned informovat o nehodě svoji pojišťovnu.
Připravil: Pavel Daniel

Autor:


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Invalidů je přes 425 tisíc, kdo je ohrožený a jak srazit finanční dopad

Moderní životní pojištění řeší celou řadu zdravotních problémů, ale je důležité nastavit si ho na míru. Kdo ho opravdu potřebuje? Kdy z něj očekávat peníze a...  celý článek

Ilustrační snímek
Pojistku změnil v pravý čas. Na boj s nemocí bude mít milion korun

Martinovi je 33 let a pracoval jako skladník. Teď je na rodičovské dovolené s malým synem. Zda se do práce vrátí, je nejisté. Jeho život totiž zkomplikovala...  celý článek

Ilustrační snímek
O kolik peněz přijdete na nemocenské a jak finanční ztrátu zvládnout

Onemocnění nebo úraz jsou nepříjemné záležitosti. A když se jejich léčba prodlouží, situace se ještě víc komplikuje, a to po finanční stránce. Jak se připravit...  celý článek

Další nabídka

Kurzy.cz

V září se 60 miliard korun octne „na ulici“
V září se 60 miliard korun octne „na ulici“

České ministerstvo financí včera oznámilo, že v září neprodá žádné nové pokladniční poukázky a jen 16 miliard korun dlu... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.