Jízda bez nehod bude znamenat úsporu

  11:36
- Jezdit bez havárií se u nového ručení vyplatí ovšem až za několik let. Celý systém takzvaných bonusů a malusů, který počítá se slevami za dobrou jízdu a naopak s přirážkami za častá zavinění havárií, se totiž v pojistném výrazně projeví až za několik roků. To se totiž načtou výsledky předchozích let a pojistné by mělo být oproti základní sazbě levnější i o více než polovinu. Ovšem pozor - také může být třeba dvojnásobně vysoké.
Tak by měl systém fungovat, ovšem realita je trochu jiná. Za prvé, po dobu tří let platí na

Jak by měl systém ideálně fungovat
V ideálním případě by měly bonusy a malusy fungovat následovně. Kdo nezaviní příští rok havárii, dostane v rámci pojistného pro rok 2001 slevu, zpravidla pět až deset procent, podle ústavu. To není zase tak velká výhoda, ovšem když tento řidič neudělá hřích ani do dalšího Silvestra, dostane zase slevu, která se mu přičte k té loňské. Pak už bude pro rok 2002 moci počítat s výhodou deseti až dvaceti procent. Takhle se mu budou slevy sčítat až do padesáti až šesáti procent, které má většina pojišťoven, které již mají dlouhodobý plán, stanoveny jako strop pro poskytování výhod. Stejný princip, jen v opačném gardu, platí pro malusy. Často bourajícím motoristům se budou načítat, takže třeba za pět let budou mít povinné ručení dražší o polovinu či více.
(han)

poli povinného ručení regulace cen, takže se ústavy mohou v bonusech od základního pojistného odlišovat jen o pět procent. O malusech zákon nehovoří. V realitě to tedy vypadá tak, že všechny ústavy zveřejnily výši bonusu pro pojistné na rok 2001, řada z nich ovšem o malusech a vůbec vývoji v dalších letech mlčí.

Tak například největší Česká pojišťovna poskytne pro rok 2001 pětiprocentní slevu pro šikovné řidiče, malus ovšem vůbec neuplatňuje a plán pro další roky vůbec nenastínila. Naproti tomu Kooperativa má nalinkovánu budoucnost jasně - stanovila za každý rok pro bonus i malus deset procent (to může, protože má stanoveno pojistné vyšší než je minimální sazba o tolik, že se nedostane pod více než pět procent z tohoto minima). Za pět let tedy budou mít u tohoto ústavu dobří řidiči o šedesát procent levnější pojistné. Třeba u škody Felicia zlevní základní tarif z 2376 korun na pouhých 951 korun. Řidiči, kteří častěji havarují, ovšem musí počítat s pojistným ve výši až 3801 korun.

Také v přestupech mezi pojišťovnami není ještě zcela jasno. Budou samozřejmě možné - ústavy budou bonusy a malusy svých klientů registrovat a jsou jim povinny vydat potvrzení za každý měsíc trvání smlouvy. Neexistuje však žádná jednotná metodika, jaké nehody se budou do malusů započítávat. Klasickým příkladem jsou škody na sklech - rozbité okno od odskočeného kamene může být u jedné pojišťovny důvodem k přirážce, u jiné nikoli. Jen jedno je zřejmé - pro šikovné motoristy bude systém výhodný, s hříšníky se sankce budou táhnout celý život. Odpadnou také případy, kdy majitel vozidla, kterému způsobil škodu neznámý viník, nahlásí událost na ručení například svého příbuzného. Ten si totiž v novém systému nebude moci dovolit přijít o bonus.


Jak postupovat při dopravní nehodě
V TUZEMSKU V CIZINĚ
Poškozený
* Je vždy nutné ihned zavolat policii. Protokol by měl poškozený podepsat jedině tehdy, pokud mu zcela rozumí.
* Poškozený má právo napsat vlastní vyjádření a popis nehody.
* Je nutné si napsat přesnou adresu, telefon, rodné číslo řidiče viníka a státní poznávací značku auta, které nehodu způsobilo.
* Důležití jsou i svědkové a další účastníci nehody, platí proto stejný postup pro zjištění osobních dat jako u řidiče viníka nehody.
* Lidé by měli co nejdříve odeslat pojišťovně doklady, které prokazují odpovědnost řidiče nebo majitele auta za škodu a informovat se o výši způsobené škody.
* Vznik pojistné události musí hlásit poškozený bez zbytečného odkladu na adresu nejbližší pobočky pojišťovny.
* Škodu lze oznámit i po telefonu, to ovšem musí pojišťovna nejpozději do sedmi dnů písemně potvrdit.
* Havárii by měl poškozený nahlásit i přes nesouhlas viníka nehody.
* Pokud má poškozený majitel auta pochybnosti o výpočtu náhrady škody nebo s postupem pojišťovny, měl by ihned kontaktovat přiděleného likvidátora, který případ vyřizuje.

Poškozený (občan České republiky)
* Dopravní nehoda se hlásí na telefonní číslo Kanceláře pojistitel daného státu. Číslo je uvedeno na zelené kartě, kterou v tuzemsku vydává každá pojišťovna ke smlouvě o povinném ručení.
* Ihned poté by měl člověk volat místní policii.
* Protokol policie by měl podepsat jedině tehdy, když rozumí tomu, co je v něm uvedeno.
* Poškozený má v protokolu právo na vlastní popis události v češtině.
* Je velmi důležité poznamenat si jméno, adresu, telefon a státní poznávací značku viníka nehody, stejně jako údaje o řidičích ostatních vozidel a svědků.
* Poškozený by měl zjistit, u které pojišťovny má viník nehody smlouvu. Svůj nárok na náhradu škody pak uplatňuje přímo u této pojišťovny.
Viník
* Vždy musí ihned zavolat policii. Protokol by měl podepsat jedině tehdy, souhlasí-li jeho znění se skutečností.
* Měl by si zapsat přesnou adresu, telefon, rodné číslo řidiče a státní poznávací značku auta, které bylo poškozeno.
* Důležití jsou i svědkové a další účastníci nehody.
* Nejpozději do 14 dnů se má nehoda hlásit na adresu nejbližší pobočky pojišťovny.
* Je možné do pojišťovny i zatelefonovat. Ta ovšem musí potvrdit písemně do sedmi dnů, že telefonát přijala, jinak je hlášení neplatné.
* Při osobním i telefonickém vyžizování záležitosti se musí přesně oznámit číslo pojistné smlouvy, státní poznávací značka a kontaktní telefon pojištěného.

Viník (občan České republiky)
* V první řadě je nutné zavolat místní policii. Před podepsáním protokolu by měl člověk podrobně prostudovat popis policie a ujistit se, že formulacím rozumí. Jinak má právo doplnit jej o vlastní charakteristiku v češtině.
* Měl by vždy dbát na správném určení míry své viny na nehodě a rozsahu vzniklé škody.
* Důležité je poznamenat si jména a adresy ostatních účastníků a svědku nehody.
* Pokud chce člověk poradit, jak postupovat v případě nehody, může kontaktovat Kancelář pojistitelů dané země, jejíž číslo je na zadní straně zelené karty.
* Po návratu ze zahraničí musí pojištěný ihned informovat o nehodě svoji pojišťovnu.
Připravil: Pavel Daniel

Autor:
  • Nejčtenější

Podnikání střídaly chyby i ztráty. V Babicích dnes mají úspěšné České tropy

23. března 2024

Podnikatelský příběh Pavlíny Molkové začal před více než třicet lety ve Švýcarsku. „Všimli jsme si...

Ignoruje vás kolega v práci? Jak poznat pasivního agresora a jak se mu bránit

25. března 2024

Očekáváte a potřebujete od kolegy spolupráci, místo toho se setkáváte jen s tím, že nedodržuje...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Auto nabourané na parkovišti. Kdo uhradí škodu?

29. března 2024

Poškozená vozidla na parkovištích v sídlištích, u obchodních domů, sportovních center či v...

Pravidla pro předčasné splacení hypotéky se mění. K lepšímu, či horšímu?

22. března 2024

Stěhování, rozvod, vážná nemoc nebo jen možnost ušetřit na splátkách, to jsou důvody, proč se...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Akciové trhy i kryptoměny jsou na maximech. Ale vydrží tam?

26. března 2024

Mohlo by se zdát, že globální ekonomika jenom vzkvétá a geopolitická rizika v podobě válek a...

Auto nabourané na parkovišti. Kdo uhradí škodu?

29. března 2024

Poškozená vozidla na parkovištích v sídlištích, u obchodních domů, sportovních center či v...

Nákup stavebního pozemku na úvěr a bez zástavy? Pomůže stavební spořitelna

28. března 2024

Pořízení stavebního pozemku je dobrá investice. Ať už jako startovací pozice pro děti, pro uchování...

Vyjednávací síla mladých na trhu práce roste, říká personální expertka

27. března 2024

Premium Vyhlídky absolventů jsou nadějné, říká v rozhovoru personální odbornice Jaroslava Rezlerová. Komu...

Akciové trhy i kryptoměny jsou na maximech. Ale vydrží tam?

26. března 2024

Mohlo by se zdát, že globální ekonomika jenom vzkvétá a geopolitická rizika v podobě válek a...

PAMÁTKY TÁBOR, s.r.o.
Přípravář staveb/rozpočtář

PAMÁTKY TÁBOR, s.r.o.
Jihočeský kraj
nabízený plat: 40 000 - 50 000 Kč

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...