Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

K letence za babku vám aerolinka přirazí i 1,5 tisíce za kufr

aktualizováno 
Sbalte vše do palubního zavazadla a odbavte se přes internet. Díky tomu ušetříte stovky korun, levné letecké společnosti si totiž nechají připlatit skoro za vše.
Poplatku za přepravu zavazadel se můžete vyhnout, sbalte vše do palubního zavazadla. Ilustrační snímek

Poplatku za přepravu zavazadel se můžete vyhnout, sbalte vše do palubního zavazadla. Ilustrační snímek | foto: SXC.hu

Kdo chce porovnat konečnou cenu letenek, které nabízejí tuzemští prodejci, musí se ponořit do hluboké džungle různých příplatků, přirážek a takzvaných leteckých daní.

"Jejich počty se velmi liší u národních dopravců typu ČSA a nízkonákladových aerolinek. U pravidelných dopravců je většina poplatků zahrnuta již v ceně letenky. Naopak u nízkonákladových aerolinek připlácí cestující k inzerované ceně lístku prakticky za vše," říká Aleš Ondrůj, zástupce Student Agency, prodejce letenek.

I příplatky bývají "v akci"

Nejčastější příplatky

  • Palivové taxy a letištní poplatky
  • Poplatek za přepravu zavazadel
  • Poplatek za použití platební karty při rezervaci
  • Občerstvení na palubě
  • Poplatek za on-line check-in
  • Potvrzení letu formou SMS
  • Příplatek za sedadlo s větším prostorem pro nohy
  • Přednostní nástup do letadla
  • Poplatek za vystavení letenky
  • Poplatek za doprovod pro malé děti letící samostatně
  • Poplatek za změnu data letenky
  • Letecké daně (Německo, Rakousko)
  • Poplatek za stornování letenky

Nejvyšší podíl z výše poplatků vzhledem k ceně letenky mají většinou takzvané palivové taxy. Účtují je prakticky všechny aerolinky za kerosin, který spálí během letu. Jejich výše se pohybuje v rozpětí od několika korun do několika tisícovek.

"Více tu záleží na destinaci než na letecké společnosti. Například do Berlína (cca 270 km) je palivová taxa 840 korun, do Sankt Petěrburgu (1 480 km) jen 346 korun. Nejdražší jsou dálkové lety do Soulu, New Yorku a Dubaje," upřesňuje Josef Trejbal z Letušky.cz. Výše palivového poplatku se odvíjí také od aktuálních reklamních slev, které letecké společnosti občas nabízejí.

"U některých nízkonákladových aerolinek může palivové taxy přebít svou výší poplatek za přepravu zavazadel. Není výjimkou, že si letecká společnost naúčtuje šedesát eur za 20kilogramové zavazadlo v obou směrech, což při ceně letenky 120 eur tvoří 50 procent nákladů na cestu," upozorňuje Ondrůj.

Převážně u nízkonákladových operátorů může cestující připlácet i za použití platební karty při rezervaci, on-line check-in, občerstvení nebo za potvrzení letu formou SMS. K většímu pohodlí má přispívat příplatek za sedadlo s větším prostorem pro nohy či přednostní nástup do letadla.

"Setkáváme se také s různými manipulačními platbami, například s poplatkem za vystavení letenky, za nadměrná zavazadla, za doprovod pro malé děti letící samostatně nebo za změnu data letenky," říká Trejbal.

Upozorňuje, že k tomu je třeba počítat i s letištními poplatky. "Mezinárodní odletová taxa z Prahy je 525 korun, z Brna 370 korun, z Ostravy 420 korun a z Karlových Varů 370 korun. Všechny tyto poplatky zaplatí cestující zároveň s letenkou. Přímo na místě se platí pouze v některých mimoevropských státech."

A pak jsou tu ještě letecké daně, které letos zavedlo Německo a Rakousko pro odlety z těchto zemí. "Z Německa jsou díky této taxe letenky dražší v závislosti na destinaci o osm až 45 eur, z Rakouska o osm až 35 eur," vyčísluje Trejbal. Neméně důležitou složkou ceny letenky může být poplatek za stornování letenky.

Jak se příplatkům vyhnout

U národních aerolinek je to obtížné, všechny poplatky jsou zahrnuty už v ceně palubního lístku. Přesto tu cestování může zlevnit létání o víkendu, bez nadstandardních zavazadel (tedy s kufrem do 23 kilogramů váhy) a v takzvaných "value-special" tarifech, kterými se snaží dopravci nalákat zájemce o levné létání.

U nízkonákladových operátorů je možností víc. Peníze většinou ušetří ten, kdo si letenku rezervuje přes internet, netrvá na papírové palubní vstupence a na velkém zavazadle. V kabině si pak tento cestující nedopřává bagety, kávu ani vodu, nepřikupuje sluchátka k audiovizuálnímu programu a nevadí mu, že má nohy skrčené pod sedačku jako při gymnastickém kotoulu.

Autoři:


Jak si vybudovat finanční rezervu

měsíců % měsíců
Vypočítat
Měsíčně spořte
Zjistit přesnější výpočet


Hlavní zprávy

Další z rubriky

ČSOB včetně Poštovní spořitelny má mobilní peněženku (Na Nákupy), kterou...
Revoluce v placení: Chytrým mobilem platí v obchodech už tisíce Čechů

Placení mobilem se v Česku stává hitem podobně jako placení pípacími kartami. Mobilní peněženku už využívá přes 15 tisíc Čechů a počty uživatelů každým dnem...  celý článek

Inteligentní bankomaty umí peníze nejen vydávat, ale i přijímat a vkládat na...
K bankomatům přibývají i vkladomaty, je jich už 760. Dají se ošidit?

Nosit větší hotovost u sebe, nebo nechat balík peněz ve firmě či doma v šuplíku může být docela riziko. Pokud nemáte bytelný trezor, je lepší poslat peníze na...  celý článek

Ilustrační snímek
Nový trend: Češi mění zaběhané postoje, kam ukládat peníze

Ukládat peníze na spořicí účet už české střadatele přestává pomalu ale jistě bavit. Úrokové sazby jsou příliš nízké a výnosy mizivé. Proto se Češi začínají...  celý článek

Další nabídka

Kurzy.cz

Trhy jsou na prahu obratu dolů, shodují se BoA, Citi, SocGen i Morgan Stanley
Trhy jsou na prahu obratu dolů, shodují se BoA, Citi, SocGen i Morgan Stanley

Globální finanční trhy jsou v poslední fázi své rally před obratem v cyklu. Shodují se na tom stratégové bank na Wall S... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.