Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: MAFRA

Kalendář slev: kdy, co a kde koupíte levněji

  • 2
Lednice, auto, zájezd, sekačku, značkové oděvy či boty - proč to všechno kupovat za drahý peníz, když si můžete počkat, až to bude za polovinu nebo dokonce za třetinu? Otázka je na místě za předpokladu, že věc ihned nutně nepotřebujete.

Úplně nejvíc zlevněných věcí se dá koupit těsně po Vánocích. Dřívější lednový útlum chuti nakupovat se snaží obchodníci úspěšně zlomit nasazením velkých slev - vyprodávají se zimní kolekce oděvů a bot, zákazníky lákají na velké pády cen také elektroobchody.

Téma: Slevy

Neprohloupí ani ten, kdo si schová peníze na dovolenou. Zájezdy nakoupené v první minutě ho vyjdou levněji než při nákupech na poslední chvíli a ještě si může vybírat. Hodně peněz ušetří zájemci o nové auto. Vyprodávají se modely z předchozího roku, slevy dělají desetitisíce, u dražších modelů až statisíce korun. S výraznou slevou se dá pořídit bazén.

Na období zimy a počátku jara se vyplatí nechat i úpravy bytu - pro drobné živnostníky mrtvá sezona znamená pro jejich klienty výrazné slevy. Tak například pokládku plouvoucích podlah nabízejí mnozí zdarma a účtují jen materiál. Podobné slevy dávají také malíři či výrobci plastových oken.

Kalendář slev: kdy, co a kde koupíte levněji

Druhá polovina prázdnin je signálem pro hobbymarkety - začíná výprodej slunečníků, zahradního nábytku a campingových potřeb, levnější je i klimatizace.

Výprodeje oděvů probíhají v hlavních dvou vlnách - po Vánocích si užívají zákazníci sešup cen u zimních kolekcí, před vypuknutím prázdnin se hroutí ceny u letního zboží.
Bez ohledu na kalendář jdou slevy elektroniky, každý měsíc v roce se dá sehnat levněji nějaký typ lednice, domácího kina či pračky. Obchodníci reagují bystře také na sportovní události: mistrovství světa v hokeji, Euro ve fotbale či olympiáda je signálem pro snížení cen alespoň několika typů televizorů.

Pozor, nevýhodná výhoda

Které fondy jsou vhodné pro krátkodobé a dlouhodobé investování? Kterým se daří nejlépe?  Čtěte ZDE.

Ne všechno, co se tváří jako výhodný nákup, jím je. U sezonních výprodejů není obvykle pochyb, že obchodníci nabízejí skutečně zboží za cenu nižší než původní. Zpravidla přeškrtnou starou cenu a výrazně označí novou, někdy uvedou i zvýhodnění v procentech. Ale existují i jiné metody: „Letos v létě jsme také zavedli koše, kde je vše za stanovenou cenu, například vše za 49, 99 nebo 149 korun. Záleží na daném marketingovém plánu,“ vysvětluje Kateřina Černá ze společnosti Ahold, do jejíž sítě patří Hypernova a Albert.

Jindy si zákazník kupuje za stejnou cenu více výrobků. Například dvě aviváže, dvě trička a podobně. Pozor na akce typu „k balení pracího prášku kolíčky zdarma“. Cena takového souboru totiž vůbec nemusí být výhodnější v porovnání s nákupem
jednotlivých výrobků odděleně. Také vždy neplatí, že čím větší balení, tím nižší cena. Prodělat lze například na velkých balících dětských plenkových kalhotek. V přepočtu na jednu plenku může být v jednom obchodě rozdíl i v řádu několika desítek haléřů ve prospěch menšího balení.

Za klamání zákazníka falešnou slevou - tedy „trikem“, kdy cena výrobku nikdy nebyla vyšší než ta, za kterou se aktuálně nabízí - může Česká obchodní inspekce potrestat obchodníka až milionovou pokutou. A to v případě, že zákazník prodejce „udá“ a inspekce mu prohřešek dokáže. 

Také vám dělá dobře pohled na přeškrtnuté ceny, které signalizují podstatné slevy? Tak to jste ideálními kandidáty na zájezd na poslední chvíli. Více čtěte ZDE.