Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kanceláře se mění. Pod vlivem mladých budou úsporné a flexibilní

aktualizováno 
To, jak žijí mladí lidé narození v 80. letech, takzvaná generace Y, ovlivní i pracovní prostředí. Z neosobních kanceláří určených jen pro práci se tak může stát "druhý obývák".
Mladí lidé vyžadují zajímavou práci s novými výzvami, ale zároveň pracovní prostředí, které odpovídá jejich životnímu stylu a potřebám. Ilustrační snímek

Mladí lidé vyžadují zajímavou práci s novými výzvami, ale zároveň pracovní prostředí, které odpovídá jejich životnímu stylu a potřebám. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Mladí zaměstnanci nechtějí sedět ve stísněných místnostech se záclonami a dřevěnými skříněmi, odděleni od ostatních kolegů. Preferují otevřené moderní prostory, kde spolu mohou snadno komunikovat a které odpovídají současnému životnímu stylu.

Vyplynulo to z nedávného průzkumu společnosti Colliers International, která poskytuje poradenství v oblasti trhu s nemovitostmi. "Generace mladých lidí, zvaná Y, bude mít klíčový vliv na uspořádání kancelářského prostoru," tvrdí ředitel Colliers International Omar Sattar.

Rozdělení pracovní síly

  • Lidé narození po válce - 45 procent
  • Generace X narozená v 70. letech - 23 procent
  • Generace Y narozená v 80. letech - 22 procent
  • Generace Z (teprve se začíná zapojovat do pracovního procesu) - 10 procent 

Tyto poměry se však rychle mění, za devět let bude mladých většina.

Do práce na kole

Generace Y bere ohled na životní prostředí rozhodně víc než ta před ní. Také respektuje společenskou odpovědnost. Spousta lidí se stará o svou uhlíkovou stopu, tudíž roste počet zaměstnanců, kteří by rádi jezdili do práce na kole. Jenže když pak dorazí ke kanceláři, nemají kam kolo zamknout.

"Podle našeho průzkumu mnoho mladých lidí nemá auto a ani si ho v budoucnu nechtějí kupovat. Pak požadují instalaci držáků na kola, zřízení šaten či sprch přímo na pracovišti, ale chtějí také, aby se ke kancelářím dalo dobře dostat veřejnou dopravou," říká Omar Sattar. Podle něj také stále více společností požaduje ekologickou certifikaci budov metodou LEED nebo BREEAM. Energetická efektivita se stává nutností. Ve stavbách se odráží "zelený" trend.

Otevřený prostor

Generace Y – to jsou děti sociálních sítí a elektronické komunikace – má potřebu sdílet své názory a potřeby s ostatními. "Proto velmi rádi pracují v open spacech, tedy ve velkokapacitních místnostech bez stabilních příček. Nic jim nebrání v přímém kontaktu, sdílejí informace a mají pocit sounáležitosti v týmu a společnosti," říká Radka Vantuchová z personální společnosti Hays Czech Republic.

Řada zaměstnavatelů už i u nás využívá takzvané relaxační zóny k tomu, aby měli zaměstnanci možnost si od práce na chvíli odpočinout, byť fyzicky zůstávají v pracovním prostředí. "Lidé, kteří je využívají, zde diskutují nejen o soukromých, ale hlavně o pracovních záležitostech, jsou pak efektivnější a mají více nápadů a nových myšlenek. Není neobvyklé nalézt v takových zónách kulečníkový stůl, čtenářský koutek, kavárničku nebo odpočinková lehátka," dodává Radka Vantuchová.

Kancelář budoucnosti

  • Ekologická
  • Flexibilní (posuvné příčky, přizpůsobení oken, zásuvky v podlahách ...)
  • Odpočinkové zóny
  • Sprchy a šatny
  • V blízkosti restaurace, kavárny, posilovny i obchody

Společenská zóna

Mladí lidé vyžadují zajímavou práci s novými výzvami, ale zároveň pracovní prostředí, které odpovídá jejich životnímu stylu a potřebám. Studie Colliers International uvádí, že zástupci generace Y (narození v 80. letech) budou mít kolem věku 38 let pracovní zkušenosti ze zhruba 14 různých pracovních míst, což odpovídá asi jedné až dvěma pracovním pozicím za každé dva roky. To znamená novou výzvu udržet si ty nejlepší zaměstnance.

Korporace jsou neustále pod tlakem, aby vytvořily pracovní prostředí, které bude produktivní a zároveň zábavné a generace Y se s ním ztotožní. Nikdo už se nediví, že by u kancelářských objektů měla být společenská místa typu kaváren, obchodů či klubů s volnočasovými aktivitami. Buď přímo v místě pracoviště, nebo v jeho bezprostředním okolí.

Home office

Mladí vyžadují svobodu, chtějí pracovat flexibilně podle svého rozvrhu a denního režimu. Generace Y pracuje více v týmech. Častěji také využívá takzvanou home office neboli domácí kancelář. Chce být hodnocena za výsledky, nikoliv za hodiny strávené v zaměstnání. I z toho důvodu se požadavek na jedno pracovní místo zredukoval z 12 na osm metrů čtverečních na osobu.

Home office patří mezi TOP 10 nejžádanějších benefitů napříč obory. Podle zprávy Gender Studies pracují lidé z domova intenzivněji, déle a s větší produktivitou. Důvodů je více, mezi ty nejčastější patří, že nejsou rušeni kolegy, a to, že předvídají nedůvěru zaměstnavatele, který nemá možnost kontrolovat jejich výkon, takže o to více se snaží.

Odborníci pracovního trhu se shodují na tom, že práce z domova je možná jen v případě oboustranné důvěry, tedy tam, kde na pracovišti panují dobré vztahy mezi vedením a podřízenými.



Hlavní zprávy

Další z rubriky

Poldi Kladno
Vybudoval slavnou ocelárnu Poldi, úspěšný Karl však zůstal neznámý

Na konci 19. století ho znal snad každý ve střední Evropě. Karl Wittgenstein byl skvělý podnikatel a obchodník. Zároveň tvrdý šéf a otec, jehož život byl víc...  celý článek

Vladimír List
Průbojný profesor elektrifikoval Československo, metro chtěl již před válkou

Vladimír List byl univerzitním profesorem na České vysoké škole technické v Brně a inženýrem elektrotechniky, který se výraznou měrou zasloužil o elektrifikaci...  celý článek

Ilustrační snímek
Tři věci, které nejvíce vytáčejí zaměstnance v kancelářích

Někdy je to v kanceláři o nervy a o zdraví. Zvlášť, když vypuknou hádky mezi kolegy kvůli relativním maličkostem. Horko, hluk, vyrušování, co teď nejvíce vadí...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.