Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kdo má v práci dobré parkovací místo, o toho firma hodně stojí

aktualizováno 
Firmy většinou nemají místo pro všechny vozy svých zaměstnanců. Proto bývá o stání na firemních parkovištích boj. Máte ve svém zaměstnání vlastní místo pro váš automobil? Ano? Tak to de facto patříte k manažerské elitě či k nepostradatelným zaměstnancům.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Problematika firemních parkovišť je totiž palčivá ve většině firem a na všechny zaměstnance se nedostane prakticky nikde.

I když nové kancelářské budovy a další developerské projekty ve velkých městech s rozsáhlými podzemními prostorami pro automobily počítají, je o taková "teplá parkovací místečka" často boj.

"Je to samozřejmě problém. Místa nemohou být pro každého, protože míst je méně než zájemců," říká k tomu mluvčí energetické společnosti ČEZ Ladislav Kříž.

S vlastním vozem ve firmě zaparkujete těžko

Ve firmách se takový nepoměr řeší různě. Nejčastějším klíčem je, že pracovníci, kteří mají nárok na služební vozy, mají automaticky i právo na svůj parkovací plac. Ostatní mají smůlu a hledat místo pro auto si musí sami.

"Pravidla jsou jasná, nárok mají uživatelé služebních vozů a pak služební vozidla, která jsou přiřazena útvarům, ne osobě," dodává Kříž. ČEZ má většinu míst schovaných v podzemí pražského sídla, venkovních míst je jen několik.

V extrémních případech firma přispívá na parkovné zaměstnanci zvlášť, místo si pak ve městě musí najít sám. Podle odborníků je to ale krajní varianta a pro zaměstnance ani firmy není nikterak výhodná. Tak například v centru Prahy stojí měsíc na komerčním krytém parkovišti od 1 500 do pěti tisíc korun.

Parkovací místa jsou také často přiřazována podle konkrétní pracovní pozice. Dle důležitosti osoby v hierarchii firmy se také liší kvalita, poloha a velikost příslušného místa. Někdy platí, že manažeři mají místa v garážích, ostatní musí na déšť.

"V Německu a Rakousku jsem viděl i oddělené parkoviště pro vrcholový management a ostatní zaměstnance. Parkoviště byla oddělená plotem nebo parkovací branou," vzpomíná třeba odborník na řízení Tomáš Gřešek. Podobná motorizovaná segregace je ale běžná i v Česku.

Podle Petra Boldiše z personálněporadenské společnosti Mercer je v Česku také běžné, že kvalita parkovacího místa se rozlišuje podle seniority a úrovně pracovních pozic.

"Nejlepší místa mají k dispozici vrcholoví manažeři. Relativně nejhorší parkovací místa jsou vyhrazena pro referentské vozy, tedy vozy, které sdílí více zaměstnanců," vysvětluje Boldiš.

Někdy je takový parkovací pořádek daný přímo a doslovně popiskami jednotlivých míst nebo je to jakési zvykové právo, které všichni podvědomě dodržují.

Firmy a parkování

Prvním pravidlem, které firmy uplatňují, je, že nárok na parkování ve firmě mají v první řadě osoby se služebním vozem. V druhé fázi se rozdělují řídící pracovníci a důležití obchodníci, kteří mají nárok na kryté garáže, zatímco ostatní stojí na venkovních plochách, pokud je firma má k dispozici.

I mezi manažery se pak místa rozdělují. Kvalitnější místa mají šéfové na seniorské úrovni. Výsadní postavení pak mívá pochopitelně generální ředitel. U něj se častokrát posuzuje blízkost ke vchodu či výtahu, vlastní ohraničení, větší rozměr místa či zvláštní ostraha.

Generální ředitel je na tom nejlépe

Úplně to nejlepší místo pak mívají sami generální ředitelé či prezidenti. "Bývá to tak, generální ředitelé mají většinou místa, která jsou něčím zajímavá a přínosná," říká Gřešek s tím, že exkluzivní místo se vyznačuje tím, že je blízko vchodu, výtahu či zajistí řediteli cestu suchou nohou z práce a do práce. Někdy je to ve formě samostatné garáže či ohrazeného místa s cedulkou.

"Náš country manažer opravdu parkuje nejblíže výtahu. Místo ale nemá označeno svojí SPZ, takže pokud tam zaparkuje někdo jiný, nic se neděje," popisuje Marcela Kopecká z poradenské společnosti HayGroup.

Podle mluvčího ČEZ generální ředitel Martin Roman v sídle žádné zvláštní místo nemá. Spolu s dalším managementem má své přidělené parkovací místo v 1. patře garáží. "Nemá vůbec nic extra,místo stejně veliké jako ostatní, k výtahu má řada jiných blíže než on, ostraha je společná," popisuje Ladislav Kříž.

Podle personalistů a lidí z firem tahanice o parkování není doménou jen společností z Prahy a velkých měst. Podobné starosti má i řada regionálních společností.

"Mimo Prahu mají problém s parkováním lidé pracující především v nově zbudovaných industriálních zónách, kde jsou firemní parkovací plochy často silně poddimenzovány a jinde se zaparkovat nedá," říká Karel Palata z poradenské společnosti Hewitt.

Takový problém je mimo města o to ošidnější, že v mnoha průmyslových zónách nefunguje ideálně pravidelná hromadná doprava. Pro tamní zaměstnance je vůz jedinou šancí, jak se do práce vůbec dostat.

I díky tomu, že se počet lidí s vlastním vozem rychle zvyšuje, ale počet firemních míst pro auta roste jen mírně, je garantované parkovací místo firmou stále přitažlivějším benefitem při lákání nových zaměstnanců.



Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Kvíz: Vyznáte se v novelizovaném zákoníku práce?

Slovo „práce“ zadávají lidé do vyhledávačů nejčastěji v září. Je to možná proto, že řada těch, kteří uvažují o změně zaměstnání, si nechává léto na rozkoukání...  celý článek

Ilustrační snímek
Čísla ČSSZ: Kolik platíme na důchod a na co se vybrané peníze použijí

Za první polovinu roku vybrala Česká správa sociálního zabezpečení od lidí na pojistném na sociální zabezpečení skoro 214 miliard korun. Ale na důchodech a...  celý článek

Ilustrační snímek
Nikdy dříve se nám nežilo lépe, vzkazují čeští milionáři

Nahlédnout do života bohatých Čechů, kteří mají na svých kontech miliony, není snadné. Už po několik let se o to snaží unikátní průzkumy bank. Přímým...  celý článek

Další nabídka

Kurzy.cz

4 scénáře amerického útoku na KLDR: Vedly by k totální zkáze!
4 scénáře amerického útoku na KLDR: Vedly by k totální zkáze!

Vztahy mezi KLDR a USA se za poslední týden vyostřily víc, než za několik let. Zdá se, že válka mezi zeměmi je na spadn... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.