Pravidla povinného ručení jsou přísně upravena zákonem a tak rozdíly v pojistných podmínkách mezi pojišťovnami prakticky neexistují. Právní norma zároveň stanovuje minimální limity pro plnění pojišťoven, které však pojišťovny mohou v rámci nadstandardní produktů navýšit. Vstupem do Evropské unie však dojde k povinnosti navýšit minimální limity u škod na majetku z dnešních 5 na 18 milionů korun a u škod na zdraví z 18 na 35 milionů korun. Pojišťovny tak pro rok 2004 připravily produkty, které již budou splňovat tyto nové minimální limity.
Deregulace po druhé
Letos podruhé stát nereguluje sazby pojistného. Doposud však majitel vozu nenašel zásadnějších rozdílů v nabídce pojišťoven, než byly kvalita a množství poskytovaných bonusů a doplňkových služeb. Pojišťovny projevily snahu o větší individualizaci sazeb a tak v sazbách pro rok 2004 můžeme nalézt pro jednotlivé typy vozidel a majitelovu řidičskou historii historicky největší rozdíly. Přestože se vyplacené pojistné plnění podílí na přijatém pojistném jen asi ze dvou pětin, opět letos pojišťovny poukazují na vysokou nehodovost a rostoucí náklady na likvidaci škod. A tak, společně s navýšením základních limitů pro pojistná plnění pojišťovny, opět rostou základní sazby pojistného, a to především u právnických osob a podnikatelů. Tento nárůst bude dle vyjádření pojišťoven u soukromých řidičů bez nehod kompenzován rostoucí slevou - bonusem.
Spravedlivé sazby
Více o finančních zaměstnaneckých výhodách naleznete ZDE. |
Touto cestou větší diverzifikace se začínají vydávat i české pojišťovny. ČSOB pojišťovna a od roku 2004 nově i pojišťovna Allianz přistoupily kromě klasického členění sazeb i na rozlišení rizikovosti motoristů podle místa bydliště majitele vozu. Obě pojišťovny znevýhodnily pražské řidiče a na druhé straně snížily sazby pro motoristy z menších měst. Pokud budeme mluvit o konkrétním pojistném, pak například soukromý majitel Škody Felicia s motorem 1.3 zaplatí s 20% bonusem 2 721 Kč, kdežto majitel stejného vozu v Praze zaplatí 3 506 Kč. Allianz k tomu nově přiřadila znevýhodnění sazeb pojistného pro mladé řidiče do 21 let a to nárůstem základních sazeb o 25 %.
Vhodně vytvořené portfolio je velmi ziskové
Když je stará lepší než nová. Víte, jak získat na jedny peníze příspěvek dvakrát. Čtěte ZDE |
Pojišťovny si chválí spolupráci České kanceláře pojistitelů s Centrálním registrem vozidel ministerstva dopravy, od které si slibují další příjmy. Vzájemnou výměnou dat by mělo dojít k rychlému odhalení nepojištěných vozidel, jejichž počet se u nás odhaduje na čtvrt milionu.
Kdo bude udělovat malusy a jaké? Jakou škodu vám pojišťovna nezaplatí? Co dělat v případě dopravní nehody? Odpovědi spolu s aktuální nabídkou pojišťoven naleznete ZDE. |
Domníváte se, že cesta větší individualizace sazeb je z pohledu pojišťoven i motoristů žádoucí? Jaký dopad regionalizace sazeb na trh povinného ručení očekáváte? Děkujeme za vaše názory a připomínky.