Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pět nehod, kdy vám pojišťovna nezaplatí, i když je auto pojištěné

aktualizováno  9:40
Mnoho řidičů si myslí, že sjednáním povinného ručení či havarijní pojistky jsou pojišťovnou plně "krytí" a v případě nehody se kromě spoluúčasti nemusejí na náhradách nijak finančně podílet.
Do pojišťovny volejte hned z místa nehody, vyhnete se případnému odmínutí viny ze strany viníka. Ilustrační snímek

Do pojišťovny volejte hned z místa nehody, vyhnete se případnému odmínutí viny ze strany viníka. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

O to větší překvapení je čeká, když jim pojišťovna odmítne škodu uhradit. "Zdaleka se nejedná o nějaké kuriózní a ojedinělé nehody, čemuž odpovídá i počet řidičů, kteří se na nás obracejí. Ročně jich je několik stovek," uvádí Lukáš Fládr ze sdružení Pomoc poškozeným, které v podobných situacích napomáhá s informovaností i řešením události. Přinášíme příklady nejčastějších nehod, za které vám pojišťovna nezaplatí, a rady Lukáše Fládra.

1.
Neuznání zavinění nehody

Pokud viník nenahlásí událost své pojišťovně, i když vám to bezprostředně po nehodě slíbil, máte problém. Pojišťovna totiž škodu odmítne uhradit a jakékoli prokazování viny je zpětně a bez souhlasu viníka velmi složité. Může se dokonce přihodit i to, že viník nehody pojišťovně oznámí, že nehodu nezpůsobil.

Příklad: Po nehodě si viník sype popel na hlavu, přiznává vinu, ale momentálně šíleně spěchá. Takže s vámi sepíše záznam a slíbí, že hned zítra ho donese na svou pojišťovnu. Jenže to neudělá a na výzvy své pojišťovny k nahlášení nereaguje.

Rada: Jedinou obranou proti takovým situacím je zavolat do pojišťovny viníka hned z místa nehody, tedy v okamžiku, kdy viník zavinění uznává.  

2.
Nehody mimo pozemní komunikace

Povinné ručení platí jen při provozu na běžných komunikacích. Pokud autem vjedete na polní cestu či do dvora firmy a tam vás někdo nabourá (navíc je-li dvůr veden v katastru jako manipulační plocha), pojišťovna viníka nic neuhradí. V tu chvíli jste totiž na soukromém pozemku, kde zpravidla nejsou žádné značky, neplatí tam pravidla provozu na pozemních komunikacích (hlavní, vedlejší silnice) a za špatné parkování či nerozsvícená světla nemůžete dostat pokutu od policie. 

Výjimkou je pouze místo - areál za závorou, do kterého majitel pouští motorová vozidla vjíždějící z komunikace, které je pak považováno za veřejnou komunikaci. 

Příklad: Podobně může vaše auto přijít k úhoně, když jedete třeba na houby a zaparkujete na okraji lesa. Když se vrátíte s plným košíkem, najdete poškrábaný bok auta a viník je samozřejmě pryč. 

Rada: V takovém případě vám za škodu odpovídá přímo řidič, který vás naboural. Pokud nevíte, kdo vám škodu způsobil, nezbude vám než auto opravit na vlastní náklady.

3.
Uvedení nepravdivých údajů o nehodě a rozsahu poškození

Pokud bylo vozidlo již dříve poškozeno a následně došlo ke kolizi ve stejném místě, jste povinni ohlásit, že auto bylo již částečně poškozené. Pokud to neuděláte a pojišťovna dřívější poškození nesouvisející s nehodou odhalí,  odmítne vyplatit plnění i za nové poškození.

Příklad: Jedete nepřipoutaní v autě, které jste si minulý týden při parkování odřeli, a nedodržujete rychlost. Nedá vám přednost vozidlo z vedlejší a nabourá do boční části vašeho vozidla. Vy uvedete, že se poškodila i přední část (když vás to odhodilo), připoutaný jste byl a rychlost dodržel. Z expertízy vozidla a místa nehody vyplyne, že jste si část vymyslel a vy nedostanete od pojišťovny nic. 

Rada: Nesnažte se nic zatajit. Je hodně pravděpodobné, že v pojišťovně vše odhalí a vy se navíc vystavíte trestnímu stíhání pro pokus o pojistný podvod.

4.
Střety na parkovišti

Pokud se jednoznačně neprokáže vina, třeba přítomností přímých svědků, pojišťovna často rozdělí míru zavinění mezi oba řidiče.

Příklad: Při couvání na parkovišti si ve zpětném zrcátku všimnete druhého couvajícího auta. Vy zastavíte, ale řidič druhého vozidla vás nezaregistruje a nabourá do vás. A samozřejmě se snaží svalit vinu na vás, i když vaše auto v okamžiku nárazu stálo. Žádní svědci v okolí nejsou, a přestože vy máte spolujezdce, který potvrdí vaši nevinu, manželka druhého řidiče tvrdí opak. Pojišťovna pak určí míru účasti na nehodě 50:50 a každému řidiči plní jen polovinu škody.

Rada: Pokud se vám podobná nehoda stane, hned se porozhlédněte po okolí, jestli nenajdete svědka, který střet viděl a potvrdil by, které auto stálo a které bylo v pohybu. 

5.
Nepřivolání policie

Škoda na vozidle se mnohdy těžko odhaduje. Pokud ve výsledku přesáhne 100 tisíc korun a nezavolali jste k nehodě policii, pak bude pojišťovna přinejmenším krátit pojistné plnění.

Příklad: Nedalo vám přednost auto z vedlejší a vy jste do něj narazili. Na první pohled se zdálo, že se nic moc nestalo, a protože nechcete dělat viníkovi problémy, nevoláte policii a necháte auto odtáhnout do servisu. Tam se ale po odstrojení zjistí větší rozsah poškození, při nárazu na přední část vozu byl totiž poškozen motor a pojišťovna vám zaplatí jen 50 procent nákladů na opravu s tím, že jste porušili povinnost zavolat policii.

Rada: I když si nejste jistí, jestli škoda přesáhne hranici sta tisíc, preventivně policii České republiky zavolejte. Vyhnete se tak potenciálním problémům.



Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.