Když peníze už zmizely...

  • 1
Přestože ztrátu karty nahlásíte ihned, nemusí to nutně znamenat, že jsou všechny vaše peníze zachráněné. Blokace karty je totiž obvykle platná od půlnoci dne, ve kterém o ni klient požádal, jen Raiffeisenbank ji provádí okamžitě po nahlášení na své hotline. I tak se stane, že zloděj byl rychlejší a stačil kartu zneužít.

Zloděj má několik možností, jak se dostat k penězům, které leží na vašem účtu. U některých karet totiž obchodník nemusí žádat zadání PIN, platícímu stačí, když se podepíše. Zloději stačí, když napodobí váš podpis. O peníze snadno přijde i ten, kdo si přes doporučení banky, zapíše PIN rovnou na kartu nebo do peněženky, v případě, že mu ji zloděj ukradne celou i s kartou.

Kdo kartou neplatí každý den, nemusí si dlouho ani všimnout, že o ni přišel. Pro tento případ nabízí Raiffeisenbank službu karetní SMS servis. „Jeho podstatou je zasílání SMS zpráv na mobilní telefon. Díky SMS zprávě má klient přehled o kartou provedených, ale i zamítnutých platbách a výběrech, čímž získá informaci o jejím případném použití neoprávněnou osobou. Poté držitel karty může kartu ihned blokovat a předejít dalším ztrátám z účtu,“ informuje Romana Kubálková z Raiffeisenbank.

Riziko, že přijdete o peníze ukradené v době mezi nahlášením ztráty a zablokováním, lze snížit pojištěním platební karty. To se často vztahuje i na poplatky hrazené pojištěným za hlášení ztráty a na poplatky hrazené za vydání nové karty. Ale aby pojišťovny předcházely podvodům, pojištění se nevztahuje na transakce provedené s použitím PIN a na ty, u nichž nebylo třeba fyzicky předložit platební kartu - tedy například platby po internetu.