Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Klienti bank si musí věřit

aktualizováno 
Spotřebitelské téma zařadila Česká bankovní asociace mezi své priority již před více než rokem. Nyní, jako logické vyústění dosavadního úsilí, dokončuje přípravu Kodexu, který se bude zabývat otázkou vztahu bank a jejich retailových klientů. Stavebním kamenem Kodexu je sebevědomý zákazník, který zná svá práva a své bance dobře rozumí.
Banka - (c) profimedia.cz/corbis

Banka - (c) profimedia.cz/corbis - Banka - ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Stejně však jsou pro jeho úspěch podmínkou prosperující a důvěryhodné banky. Ty dnešní již nemají nic společného s umakartovými ústavy z počátku devadesátých let. Kodex bude dokumentem velmi účinným, s vysokou přirozenou autoritou danou náročností konkurenčního prostředí. To lépe než jakékoliv vnější vynucování zajistí, že banky nejen ke Kodexu přistoupí, ale také jej budou ctít.

Kodex obsáhne tři oblasti: vysvětlí klientům, jaká mají ve vztahu k bankám práva a co mohou od bank nad rámec svých zákonných práv očekávat. Vyvážený vztah znamená, že oba partneři mají nejen práva, ale i povinnosti. Proto v další části Kodex zákazníkovi řekne, jaká práva má banka vůči němu, a to proto, aby dodržela pravidla obezřetnosti svého podnikání.

Třetí část poskytne návod, jak postupovat a co očekávat při řešení vzájemných sporů. V Kodexu se banky například hlásí k zásadě uvádět pravdivé, aktuální a srozumitelné údaje ve svých informačních, propagačních a reklamních materiálech a k dodržování Kodexu pro reklamu vydaného Radou pro reklamu. 

Kdo vyhrál Banku roku 2005 a čím si vítězové jednotlivých kategorií své prvenství zasloužili? To se dozvíte v naší speciální příloze.

Kodex vysvětlí klientovi jeho práva před uzavřením smluvního vztahu, v době jeho trvání a při jeho ukončení. Klient má právo požadovat od své současné či budoucí banky informace a vysvětlení tak, aby v přiměřeném rozsahu produktům a službám porozuměl. Má právo na včasnou informaci o změnách obchodních podmínek, tak aby mohl zvážit, zda a jak na ně bude reagovat.

To se týká i změny ceníků. Klient má právo na informaci o úplné ceně produktu/ služby, kterou hodlá od banky koupit, a to ještě před uzavřením příslušného smluvního vztahu. V případě, že si klient není jist, zda informaci obsažené v ceníku zcela rozumí, má právo požadovat po bance vysvětlení uvedených pojmů a konkrétních položek.

Klient má právo na pravidelnou informaci o pohybech na svém účtu, přičemž volí z nabídky banky formu a interval této informace. Ještě před uzavřením smlouvy má právo na informaci o tom, jakým způsobem je možné smluvní vztah vypovědět, jaký bude postup a v jakém časovém horizontu lze očekávat vyřízení jeho výpovědi.

Co si myslíte o počinu České bankovní asociace? Napište nám, těšíme se na vaše názory a zkušenosti.

reklama


KB Penzijní Fond
Uzavřete si ZDE smlouvu o penzijním připojištění
s nejefektivněji hospodařícím penzijním fondem na trhu.
.... více na www.pfkb.cz

Autor:


Jak si vybudovat finanční rezervu

měsíců % měsíců
Vypočítat
Měsíčně spořte
Zjistit přesnější výpočet


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Spořicí účty: jak banky nyní zhodnotí vklad ve výši 100 tisíc korun

Pro lidi, kteří si nechtějí připustit žádnou finanční ztrátu, jsou určeny jen opravdu konzervativní finanční produkty. Místo investování budou prostě spořit....  celý článek

Ilustrační snímek
Boj o klienty pokračuje. Banky vymýšlejí další trumfy

České bankovnictví se proměňuje. Konkurenční boj bank získat klienty na svou stranu nekončí, naopak pokračuje. Novým, nízkonákladovým bankám se podařilo získat...  celý článek

Ilustrační snímek
Nový trend: Češi mění zaběhané postoje, kam ukládat peníze

Ukládat peníze na spořicí účet už české střadatele přestává pomalu ale jistě bavit. Úrokové sazby jsou příliš nízké a výnosy mizivé. Proto se Češi začínají...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.