Banka - (c) profimedia.cz/corbis

Banka - (c) profimedia.cz/corbis - Banka - ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Klienti bank si musí věřit

  • 3
Spotřebitelské téma zařadila Česká bankovní asociace mezi své priority již před více než rokem. Nyní, jako logické vyústění dosavadního úsilí, dokončuje přípravu Kodexu, který se bude zabývat otázkou vztahu bank a jejich retailových klientů. Stavebním kamenem Kodexu je sebevědomý zákazník, který zná svá práva a své bance dobře rozumí.

Stejně však jsou pro jeho úspěch podmínkou prosperující a důvěryhodné banky. Ty dnešní již nemají nic společného s umakartovými ústavy z počátku devadesátých let. Kodex bude dokumentem velmi účinným, s vysokou přirozenou autoritou danou náročností konkurenčního prostředí. To lépe než jakékoliv vnější vynucování zajistí, že banky nejen ke Kodexu přistoupí, ale také jej budou ctít.

Kodex obsáhne tři oblasti: vysvětlí klientům, jaká mají ve vztahu k bankám práva a co mohou od bank nad rámec svých zákonných práv očekávat. Vyvážený vztah znamená, že oba partneři mají nejen práva, ale i povinnosti. Proto v další části Kodex zákazníkovi řekne, jaká práva má banka vůči němu, a to proto, aby dodržela pravidla obezřetnosti svého podnikání.

Třetí část poskytne návod, jak postupovat a co očekávat při řešení vzájemných sporů. V Kodexu se banky například hlásí k zásadě uvádět pravdivé, aktuální a srozumitelné údaje ve svých informačních, propagačních a reklamních materiálech a k dodržování Kodexu pro reklamu vydaného Radou pro reklamu. 

Kdo vyhrál Banku roku 2005 a čím si vítězové jednotlivých kategorií své prvenství zasloužili? To se dozvíte v naší speciální příloze.

Kodex vysvětlí klientovi jeho práva před uzavřením smluvního vztahu, v době jeho trvání a při jeho ukončení. Klient má právo požadovat od své současné či budoucí banky informace a vysvětlení tak, aby v přiměřeném rozsahu produktům a službám porozuměl. Má právo na včasnou informaci o změnách obchodních podmínek, tak aby mohl zvážit, zda a jak na ně bude reagovat.

To se týká i změny ceníků. Klient má právo na informaci o úplné ceně produktu/ služby, kterou hodlá od banky koupit, a to ještě před uzavřením příslušného smluvního vztahu. V případě, že si klient není jist, zda informaci obsažené v ceníku zcela rozumí, má právo požadovat po bance vysvětlení uvedených pojmů a konkrétních položek.

Klient má právo na pravidelnou informaci o pohybech na svém účtu, přičemž volí z nabídky banky formu a interval této informace. Ještě před uzavřením smlouvy má právo na informaci o tom, jakým způsobem je možné smluvní vztah vypovědět, jaký bude postup a v jakém časovém horizontu lze očekávat vyřízení jeho výpovědi.

Co si myslíte o počinu České bankovní asociace? Napište nám, těšíme se na vaše názory a zkušenosti.

reklama


KB Penzijní Fond
Uzavřete si ZDE smlouvu o penzijním připojištění
s nejefektivněji hospodařícím penzijním fondem na trhu.
.... více na www.pfkb.cz